آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 5126
تاریخ انتشار : 27 دی 1390 8:43
تعداد بازدید : 1177

در دومین همایش شهروند الکترونیک و تلفن همراه عنوان شد

ایجاد رشته دانشگاهی ساخت بازی های رایانه ای تا پایان سال 91

رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: رشته ساخت بازی های رایانه ای تا پایان سال تحصیلی 91-92 در مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد در كشور ایجاد می شود.

فناوران- دكتر بهروز مینایی در مراسم آغاز به كار دومین همایش شهروند الكترونیكی و تلفن همراه گفت: هم‌اكنون درس اختیاری "مبانی تولید بازی‌های رایانه‌ای" در سه دانشگاه كشور وارد شده است و امیدواریم كه این واحد درسی به یك رشته تحصیلی تبدیل شود. وی با اشاره به تاسیس انستیتو ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در حال حاضر بیش از 200 دانشجو در این انستیتو آموزش می بینند و به عبارت دیگر تا یك سال آینده كشور ما 200 كارشناس ساخت بازی‌های رایانه‌ای در اختیار خواهد داشت. 

20 میلیون نفر از مردم کشور روزانه از "گیم" استفاده می کنند
مینایی شمار کاربران "گیم" در ایران را بالغ بر 20 میلیون نفر به صورت روزانه عنوان کرد و گفـت: بررسی‌ها نشان می دهد که میزان وقتی که صرف این رسانه می شود برای هر فرد به طور متوسط بیش از 124 دقیقه در روز است؛ به این ترتیب ایرانی‌ها بالغ بر 40 میلیون ساعت در روز را صرف استفاده از گیم و بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند.
وی با بیان اینکه بازی رایانه‌ای نقطه تعامل میان سرگرمی و آموزش است، ادامه داد: بنابر آمارهای رسمی موسسه‌های معتبر خارجی در آمریکا بالغ بر 145 میلیون نفر از سرویس "گیم" استفاده می کنند، این آمار در کشور 80 میلیون نفری آلمان 66 درصد و در فرانسه 55 درصد تخمین زده می شود.
مینایی با اشاره به وجود 15 سبک پیام رسانی و آموزشی در بازی‌های رایانه‌ای خاطرنشان کرد: متوسط سن گیم در ایران 18 سال است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در 10 سال آینده به 28 سال ارتقا پیدا کند؛ این درحالی است که متوسط سن استفاده از "گیم" در آمریکا 36 سال برآورد می‌شود.  وی با اشاره به همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در رده بندی محتوای بازی‌های رایانه‌ای و رفع دغدغه خانواده‌ها در این زمینه تاکید کرد: هم‌اکنون بازی‌هایی که ژانرهایی از خشونت، بی بند و باری، استرس و نقض مسایل دینی را به همراه داشته باشد و اعتقادات مذهبی را زیرسوال ببرد اجازه فروش ندارد.
رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به حرکت 3 ساله تولید گیم در ایران از وجود 60 استودیو فعال در این بخش و 90 بازی تولید شده خبرداد و گفت:سرمایه گذاری برای 45 بازی تولید شده در کشور به طور مستقیم توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صورت گرفته است.
 بودجه  کره جنوبی برای تولید بازی‌های رایانه‌ای 200 برابر بودجه ایران است
مینایی با اشاره به محدودیت‌های اعتبار و بودجه به عنوان چالش‌های تولید گیم در ایران گفت: بودجه‌ریزی اولیه کشوری مانند کره جنوبی برای ساخت و تولید بازی‌های رایانه‌ای 200 برابر بودجه ایران برای این صنعت است؛ به نحوی که در ایران سالانه یک میلیون دلار برای تولید گیم بودجه تعلق می‌گیرد.
 وی تحریم در عرضه موتورهای بازی را از سوی دیگر کشورها به ایران از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: در زمینه آموزش عالی "بازی سازی" در کشور نیزگام‌های موثری برداشته شده به نحوی که هم اکنون سه واحد اختیاری تولید بازی رایانه‌ای در 3 دانشگاه کشور راه‌اندازی کرده‌ایم و رشته کارشناسی ارشد گیم نیز تا سال 92 راه‌اندازی خواهد شد.
وی از رونمایی از بازی رایانه‌ای فریاد آزادی که زندگی رییسعلی دلواری را به تصویر کشیده است در روزهای آینده خبر داد و گفت: سال آینده نمایشگاه ایران گیم اکسپو در تهران برگزار خواهد شد.

لزوم فرهنگ‌سازی و شناسایی فرصت‌‌ها و تهدیدهای تلفن همراه در جامعه
رییس مرکز تحقیقات پلیس امنیت، گفت: بروز ناهنجاری‌های مرتبط با موبایل در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه نیازمند فرهنگ است و باید تهدیدها و آسیب‌های فضای تلفن همراه شناسایی شود.
مجید فقیه در همایش شهروند الکترونیکی و تلفن همراه اظهار داشت: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ابزاری برای مهندسی و معماری مجدد دولت و کارآمد کردن دولت است.
رییس مرکز تحقیقات پلیس امنیت افزود: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حکومت‌داری باعث پایدار شدن دولت در جامعه می‌شود. وی تاکید کرد: فناوری‌های اطلاعاتی، ابزاری برای متحول کردن دولت و حکومت‌داری است.
وی  تلفن همراه را یکی از محبوب‌ترین ابزار دولت الکترونیکی در دنیا برشمرد و گفت: این محبوبیت به دلیل سهولت دسترسی برای عموم مردم است. فقیه تصریح کرد: در سیستم‌های سنتی فساد اداری بسیار راحت بود اما در سیستم‌های نوین فساد اداری به حداقل می‌رسد. ایجاد اداره‌هایی از جمله اداره مبارزه با جرایم رایانه‌ای و اداره پلیس امنیت اخلاقی‌، نشان می‌دهد که پلیس همراه با ایجاد فناوری‌های نوین، ملزم به ایجاد تشکل‌های مرتبط کرده است.

تلفن همراه نیز در کنار مزایای متعدد، دارای ناهنجاری است
وی تاکید کرد: نیروی انتظامی در سال‌های گذشته در زمینه ارایه خدمات به بخش خصوصی و تقویت دولت الکترونیکی پیشتاز بوده است و در این راستا می‌توان به راه‌اندازی دفاتر پلیس به علاوه 10 برای ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان اشاره کرد.
فقیه در ادامه سخنان خود به ناهنجاری‌ها و آسیب‌های تلفن همراه اشاره کرد و گفت: تلفن همراه نیز در کنار مزایای متعدد، دارای آسیب‌ها و ناهنجاری‌هایی است. 
رییس مرکز تحقیقات پلیس امنیت افزود: در سال‌های گذشته با بسیاری از ناهنجاری‌ها در زمینه تلفن همراه روبه‌رو شدیم و شاهد درگیری برخی از خانواده‌ها با ناهنجاری‌های فضای تلفن همراه بودیم.  وی تاکید کرد: از این‌رو باید تهدیدها و آسیب‌های موجود در فضای تلفن همراه شناسایی شود. مشکلاتی از جمله سرقت اطلاعات خصوصی و پخش آنها و انتشار بولوتوث‌های مستهجن، از جمله مشکلاتی هستند که جامعه مبتلا به آنها است.  فقیه تاکید کرد: ‌از این رو استفاده از موبایل نیازمند فرهنگ است و دولت الکترونیکی در کنار سهولت ارایه خدمات به مردم، در قبال تهدیدها بسیار آسیب‌پذیر است.
 
وزیر ارتباطات در همایش حضور نیافت
دبیر كل دومین همایش بین‌المللی شهروند الكترونیكی و تلفن همراه از عدم حضور وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات در این همایش انتقاد كرد و گفت: متولی اصلی مباحث الكترونیكی كشور در مهمترین همایش این بخش حاضر نشد.
 محمد قلم چی در حاشیه این همایش به خبرنگاران گفت: روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات بر خلاف اظهارات مقامات این وزارتخانه كه در مصاحبه‌های قبلی حمایت جدی خود را از همایش شهروند الكترونیكی اعلام كرده بودند، رویكرد متفاوتی را در پیش گرفتند و در این همایش شركت نكردند.
 وی با اشاره به ضرورت حضور مدیران و كارشناسان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش گفت: 70 درصد كاربردهای فناوری اطلاعات مربوط به تلفن همراه است كه محور اصلی این همایش است و عدم مشاركت وزارت ارتباطات در این همایش قابل توجیه نیست.
 وی افزود: در حالیكه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اعلام حمایت علمی و مالی از دومین همایش بین المللی شهروند الكترونیكی حضور جدی در این همایش داشت، با كمال تعجب، شاهد عدم حضور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش هستیم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :