آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 51805
تاریخ انتشار : 21 اردیبهشت 1393 11:15
تعداد بازدید : 1037

با افزایش تعرفه کالاهایICT

دولت هزینه تولید علم را بالا برد

رییس مجمع واردات با انتقاد از افزایش تعرفه واردات کالاهای فرهنگی گفت: افزایش تعرفه واردات این کالا ها به معنای افزایش هزینه علم، آموزش و پژوهش در کشور است در حالی که می بایست هزینه کالای ضد فرهنگی مثل سیگار اضافه می شد.
Untitled-1.gif
تسنیم - محمد حسین برخوردار در خصوص تبصره ۱۴قانون بودجه سال ۹۳ که افزایش ۴ درصدی تعرفه کالاهای با استفاده فرهنگی را تکلیف کرده است گفت: نباید به مردم، بنگاه های اقتصادی و رژیم تجارت خارجی کشورمان نشانی اشتباه بدهیم
وی تاکید کرد: هرگونه خطایی در این میان خصوصا در رابطه با محصولاتی که به نوعی به مباحث فرهنگی، آموزشی و پژوهشی در جامعه ارتباط مستقیم دارد، می تواند به آشفته شدن بازار بی انجامد. لذا بی شک باید تبعات افزایش هزینه مصرف کنندگان و افزایش هزینه تمام شده واردات قانونی کالا ها را نیز در نظر داشته باشیم.
رییس مجمع واردات اضافه کرد: به نظر میان سیاست گذاران حوزه فرهنگ از یک سو و فعالان فضای تبادلات اقتصادی و رژیم تجارت بین المللی کشورمان از سوی دیگر این شائبه بوجود آمده است که تعرفه کالاهای با استفاده فرهنگی وارداتی باید ۴ درصد بیشتر از سایر کالا ها باشد، ولی واقعا جای این پرسش وجود دارد که آیا این ۴درصد تعرفه اضافه، باید به کالاهایی با استفاده فرهنگی اضافه می شد یا به کالاهای با استفاده ضد فرهنگی نظیر توتون و تنباکو؟ 
برخوردار ادامه داد: در جهان درهم تنیده امروز فعالیت های فرهنگی و وسایل و آثار با استفاده فرهنگی بسیار گسترده و متنوع است و طیف وسیعی از کالاهای مرتبط با نمایش، خواندن کتاب، هنرهای تجسمی، میراث فرهنگی، محصولات مالتی مدیا، نرم افزار و غیره را شامل می شود. 
وی اضافه کرد: لذا بررسی وضعیت کالاهای فرهنگی و یا کالاهای با استفاده فرهنگی و آگاهی از عوامل تاثیرگذار در واردات و صادرات آن ها در جهت تبیین و تحلیل مسائل اقتصادی بخش فرهنگ و در نهایت ارایه خط مشی های مناسب در جهت بهبود مدیریت فرهنگی فعالیت های فرهنگی اقتصادی ضروری می کند.  مشاور مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: چطور ممکن است در کشوری که در مسیر تقویت پایه های تولید علم و بنگاه های دانش بنیان برنامه ریزی های بلند مدت دارد و در افق بیست ساله خود دستیابی به رتبه اول منطقه از لحاظ علم و فناوری را ترسیم کرده است، کالاهای با کاربری فناوری اطلاعات را شایسته افزایش عوارض بدانیم و هزینه دسترسی جوانان کشورمان به تکنولوژی های روز دنیا را افزایش دهیم؟ 
به گفته برخوردار بسیاری از کالاهای با استفاده فرهنگی، حایز کاربری در محیط های آموزشی و پژوهشی است و افزایش تعرفه واردات این کالا ها که اتفاقا تولید داخل آن ها نیز پاسخگوی نیاز بازار نیست بلکه به معنای افزایش هزینه برنامه های آموزشی و پژوهشی در کشور است. 
وی ادامه داد: مسلما نظام ارزشی ما، ظاهر شدن بدون قواره تولیدات فرهنگی بیگانه را مجاز نمی داند، اما در این میان آگاهی از نقش عوامل مؤثر در صادرات و واردات کالاهای فرهنگی در جهان می تواند راهنمای مناسبی جهت توسعه و تکوین این مقوله در جامعة کنونی ما شود. 
وی اضافه کرد: جهانی شدن تجارت به همه کشور ها فرصت می دهد تا محصولات فرهنگی خود را در بازارهای مجازی جهانی ارایه دهند و از این طریق ضمن معرفی ویژگی های متمایز فرهنگ خود به جهانیان، از طریق تجارت کالا و خدمات فرهنگی و حضور فعال و مؤثر در این بازار ها، برای کشور خود قدرت و اعتبار اقتصادی-سیاسی و نفوذ فرهنگی کسب کنند و حال در میان این کشاکش فرا رقابتی در فضای مجازی، جای بسی شگفتی دارد که نظام تجارت خارجی ما بخواهد هزینه فعالیت قانونی در فضای مجازی را افزایش دهد؟ 
وی در پایان تصریح کرد: یکی از تبعات مستقیم ناشی از افزایش هزینه واردات قانونی این اقلام، واگذار کردن بازار به کالاهای قاچاق، بی کیفیت و فاقد خدمات پس از فروش است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :