آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 5390
تاریخ انتشار : 8 بهمن 1390 13:34
تعداد بازدید : 500

واکنش شبکه های اجتماعی به افزوده شدن محتوای گوگل پلاس به نتایج جست و جوی گوگل

گوگل، شیطنت نکن!

ابرقدرت جست وجوی اینترنتی در حال ارایه آزمایش شیوه تازه جست وجوی خود به کاربران آمریکایی است که در آن آیتم های جست وجو شده در گوگل پلاس توسط دوستان شخص، به رده بالای نتایج جست وجو آورده
می شوند.

با این شیوه برای هر آیتمی که در گوگل جست‌وجو کنید، اول می‌فهمید که دوستانتان در گوگل‌پلاس به چه موضوعاتی علاقه دارند. گوگل‌پلاس می‌گوید: فیس‌بوک و مای‌اسپیس و توییتر معتقدند که برجسته کردن جست‌وجوهای دیگران کاری بی‌فایده و البته بی‌اخلاق است که گوگل در این مرحله برای شبکه اجتماعی نورسیده خود کرده است.
هم زمان، مهندسان فیس‌بوک و مای‌اسپیس و توییتر در حال طراحی نرم‌افزاری جانبی هستند تا این اثر جست‌وجوی گوگل را از روی شبکه اجتماعی گوگل‌پلاس با استفاده از یک کد کوچک خنثی کنند و نام آن را «شیطان‌نباش» گذاشته‌اند. این حرکت جنگ لفظی میان گوگل و شبکه‌های بزرگ اجتماعی را تشدید کرده است. (آنها معتقدند، این شیوه تازه غول موتور جست‌وجو را از هدف اصلی که به‌خاطر آن مشهور شد، دور می‌کند) و جست‌وجوهای بعضا بی‌ربط شبکه اجتماعی را به رده‌های بالاتر نتایج انتقال
 می‌دهد.
ناظران و منتقدان خارجی نیز گوگل را به خیانت به کاربران شبکه اجتماعی خود و ارایه جست‌وجو‌های آنها متهم کرده و معتقدند که گوگل می‌خواهد از این طریق استفاده از شبکه اجتماعی خود را به صورت مصنوعی بالا ببرد و کاربران بیشتری را به سوی آن
جذب کند.
«شیطان نباش» یک نشان‌گذار است که می‌توانید از سایت «Focusontheuser.org» آن را دریافت کنید و در منوی ابزارهای جست‌وجوگر خود نصب کنید. با کمک این ابزار می‌توانید نتایج جست‌وجوی خود را در صفحه گوگل آن‌گونه که معمول این موتور جست‌وجو است، ببینید. این سایت با همکاری مهندسان سه شبکه بزرگ اجتماعی راه‌اندازی و پشتیبانی
می‌شود.
نام «شیطان نباش» از شعاری گرفته شده که پاول بوچت (بنیانگذار ایمیل گوگل) در ابتدای دهه گذشته عنوان کرد. او مدتی‌است که گوگل را ترک کرده است، اما شعارش«می‌توانی بدون کارهای شیطانی هم پول در بیاوری» هنوز رتبه ششم در بین فلسفه‌های کاری گوگل که اولین آنها «اول تمرکز بر روی مشتری‌ها و بقیه به دنبال آن خواهد آمد» قرار دارد.
ابزار نشان‌گذار یک بخش از یک کد ساده و در حقیقت جاوااسکریپ است که یک تابع تازه به جست‌وجوگر می‌افزاید تا با محاسباتی اثر خدمات تازه گوگل یعنی «جست‌وجوی مضاعف برای کلمه شما» را خنثی می‌کند و اوایل همین ماه ارایه شده است.
گوگل خود مدعی است «با این امکان تازه ما موتور جست‌وجوی گوگل را به موتوری که نه‌تنها محتوا و کلمه را درک می‌کند بلکه ارتباطات مردم را نیز پوشش می‌دهد ارتقا داده‌ایم». اما توییتر خطایی در این بازی از گوگل می‌گیرد و مدعی‌است که
 « آنها با این کار خود به صورت مصنوعی سعی دارند رتبه و نفوذ شبکه اجتماعی گوگل‌پلاس را در نظر افراد بالا ببرند و شبکه‌های دیگر را کوچک جلوه دهند. در حالی که در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی و کل کاربران وب، گوگل‌پلاس هنوز محبوبیتی ندارد.»
راه‌اندازان سایت می‌گویند: «می‌خواستیم ببینیم جست‌وجوی اجتماعی تا چه اندازه برای کاربران جذاب است و این جذابیت در صورتی که گوگل از همه آنچه در چنته دارد استفاده کند چقدر جذاب‌تر خواهد شد.
 آنها معتقدند نتایج این بررسی خود گویای نتیجه مورد نظر خواهد بود». آنها برای اثبات این ادعای خود این روش را این‌گونه  توضیح می‌دهند که: نتایج جست‌وجو همه بر پایه اطلاعات گوگل و وابستگانش است و الگوریتم طبقه‌بندی و رتبه‌نبدی نتایج نیز توسط الگوریتم گوگل صورت می‌گیرد و در حقیقت جز گوگل هیچ منبع و سرویس‌دهنده دیگری در آن دخیل
نیست.
در حقیقت با راه‌اندازی کامل این نمونه جست‌وجو که در حال حاضر برای کاربران ایالات متحده بر اساس نتایج گوگل‌پلاس به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است و کیفیت نتایج بررسی‌های گوگل افت قابل ملاحظه‌ای
می‌کند.
اما پیش از این اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل در جواب دنی سالیوان، تحلیلگر تیم جست‌وجوی گوگل گفته بود که فیس‌بوک و توییتر با استفاده از اطلاعات‌شان برای جست‌وجوهای گوگل موافقت نخواهند کرد و علت انتخاب گوگل‌پلاس به صورت انحصاری را موافقت نکردن شبکه‌های دیگر عنوان کرده بود نه اینکه گوگل‌پلاس مورد تاییدشان باشد.
به هر روی این جنگ لفظی که در حال حاضر بین این دو جبهه شکل گرفته است و پاس دادن توپ به زمین دیگری، مبحثی اخلاقی است که به گونه‌های مختلف در سال‌های اخیر مطرح بوده و در ماه‌های گذشته چندین بار به شکل‌های گوناگون بحث روز را به خود اختصاص داده است. پاسخ اینکه حق با کدام نظر است، کار چندان آسانی
به نظر نمی‌رسد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :