fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 5460
    تاریخ انتشار : 9 بهمن 1390 11:15
    تعداد بازدید : 1178

    رییس سازمان ثبت احوال کشور:

    کارت ملی هوشمند از سال 91 جایگزین شناسنامه می شود

    رییس سازمان ثبت احوال کشور از صدور کارت ملی هوشمند برای همه ایرانیان در نیمه دوم سال 91 خبر داد و گفت: در آینده ای نزدیک کارت ملی هوشمند جایگزین شناسنامه می شود.

    فناوران- محمد ناظمی ‌اردکانی در مراسم بازدید از اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: در6 ماه اول سال آینده صدور کارت ملی هوشمند به صورت پایلوت در استان قم آغاز می‌شود و در صورت موفقیت آمیز بودن طرح، در نیمه دوم سال نیز اجرای سراسر آن برای همه مردم کشور آغاز خواهد شد.
    رییس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه بهره برداری از کارت ملی هوشمند با سازمان ثبت احوال است گفت: فضای کاربری سایبری و مجازی برای این کار در سازمان آغاز شده  است و  دیگر دستگاه‌هایی که از کارت ملی هوشمند استفاده خواهند کرد باید زیرساخت‌های خود را آماده کنند.
     ناظمی ‌اردکانی افزود: کارت ملی هوشمند برای ایرانیان خارج از کشور هم که دارای کارت شناسایی و شناسنامه ایرانی هستند نیز صادر خواهد شد.
    رییس سازمان ثبت احوال کشورگفت: طرح کارت ملی هوشمند، هسته اولیه ورود به دولت الکترونیکی است به‌طوری که با تحقق و اجرایی شدن این طرح همه خدمات به‌صورت غیرحضوری و با امنیت کامل اجرا خواهد شد همچنین از این کارت می‌توان برای اموری چون  تعیین هویت افراد و یا رای‌گیری استفاده کرد ضمن اینکه از جعل و سوءاستفاده از اسناد هویتی جلوگیری می‌شود.
    ناظمی ‌اردکانی همچنین گفت: به‌زودی آرشیو همه اسناد موجود در ثبت احوال به‌صورت الکترونیکی کامل خواهد شد و دیگر نیاز نیست افرادی که زادگاه و محل سکونت‌شان با هم فرق می‌کند برای انجام امور ثبتی به زادگاه‌شان مراجعه کنند.
    ناظمی ‌اردکانی افزود: بیش از 30 درصد از طرح آرشیو الکترونیکی اسناد کشور که از ابتدای سال 90 آغاز شده اجرایی شده است و تا پایان سال 91 به پایان می‌رسد.
    وی گفت: هم اکنون پایگاه جمعیتی کشور با یک شبکه بسیار مطمئن از 600 نقطه در سراسر کشور تغذیه می‌شود و تا پایان سال، این ظرفیت از 30 ترابایت به 300 ترابایت افزایش خواهد یافت.
    محمد ناظمی‌ اردکانی تشکیل شورای‌ عالی ثبت احوال، اصلاح قانون ثبت، اصلاح ساختار اداری و قضازدایی را از دیگر برنامه‌های سازمان ثبت احوال اعلام کرد.
    آمادگي براي عقد تفاهم‌نامه با تامين اجتماعي
    رييس سازمان ثبت احوال كشور از آمادگي براي عقد تفاهم‌نامه با صندوق تامين اجتماعي به منظور استفاده از ظرفيت كارت هوشمند ملي به عنوان “كارت هوشمند سلامت” خبر داد.
    محمد ناظمي‌ اردكاني در همین رابطه به ایسنا گفت: كارت هوشمند ملي داراي ظرفيت‌هاي گوناگوني است كه ساير دستگاه‌ها مي‌توانند در چارچوب ضوابط از مزاياي آن برخوردار شوند، عنوان كرد: کارت هوشمند ملي علاوه بر داشتن بدنه‌ با دوام و داراي امنيت بيشتر، امکانات ديگري نيز دارد که کارت‌هاي کاغذي قادر به تامين آنها نيستند.
    وي افزود: امکان امضاي ديجيتال، پردازش اطلاعات، تغيير اطلاعات پس از صدور، پشتيباني از کاربردهاي گوناگون، افزودن کاربرد جديد پس از صدور، دسترسي به اطلاعات بر حسب مجوزهاي دسترسي مختلف و به ‌صورت کاملا امن و استفاده از خدمات دولت الکترونيکی از ديگر مزاياي کارت هوشمند محسوب مي‌شود.
    به گفته ناظمي ‌اردكاني، يكي از كاربردهايي كه پس از صدور مي‌توان به كارت اضافه كرد، كارت هوشمند سلامت و پرونده الكترونيكی سلامت است كه از طريق تفاهم با دستگاه‌هاي مربوطه ميسر است.
    وي با بیان اينكه صندوق تامين اجتماعي در استفاده از پايگاه اطلاعات جمعيتي كشور پيشگام بوده است، گفت: تامين اجتماعي و ديگر صندوق‌هاي بيمه‌گر با استفاده از اين خدمت ثبت احوال از سوءاستفاده‌هاي احتمالي جلوگيري مي‌كنند.
    رييس سازمان ثبت احوال كشور تاكيد كرد: اين سازمان آمادگي تفاهم با تامين اجتماعي به منظور استفاده از ظرفيت كارت هوشمند ملي به عنوان كارت هوشمند سلامت را دارد.
    پرونده الكترونيكی سلامت جزیي از كارت هوشمند ملي خواهد شد
    در همين رابطه، مرضيه وحيد دستجردي ، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز چندي پيش، از اتصال پروژه پرونده الکترونيکي سلامت به کارت هوشمند ملي خبر داده و گفته بود: در فاز نهايي طرح پرونده الکترونيکي سلامت، کارت هوشمند ملي در جايگاه دفترچه بيمه بيمار عمل خواهد کرد.
    به گفته وزير بهداشت، به اين ترتيب پرونده الكترونيكی سلامت، جزيي از كارت هوشمند ملي خواهد بود و كارت هوشمند ملي مي‌تواند به عنوان دفترچه بيمه بيمار عمل كند.
    دستجردي خاطرنشان كرده بود كه تعبيه کارت الکترونيکی سلامت در کارت هوشمند ملي در پايان برنامه پنجم توسعه ديده شده است.
    حتي پيش از صدور كارت هوشمند ملي، مي‌توان با استفاده از كارت‌هاي ملي موجود، دفترچه‌هاي بيمه را حذف كرد.
     در عين حال رحمت‌الله حافظي مديرعامل پيشين صندوق تامين اجتماعي چندي پيش، از اجراي فاز نخست پروژه «كارت هوشمند سلامت» با استفاده از ظرفيت كارت شناسايي ملي خبر داده و به ايسنا گفته بود: حتي پيش از صدور كارت هوشمند ملي مي‌توان در گام نخست با استفاده از ظرفيت‌هاي كارت ملي غيرهوشمند كه همه ايرانيان از آن برخوردار هستند، دفترچه‌هاي بيمه حذف و ارایه خدمت به بيمه‌شدگان از طريق كارت شناسايي ملي را فراهم كرد.
    حافظي درباره نحوه استفاده از كارت شناسايي ملي به جاي دفترچه بيمه، توضيح داده بود: پزشك مي‌تواند با وارد كردن كد ملي بيمار به شبكه‌اي كه در اختيار دارد، از پوشش بيمه‌اي فرد مطلع شود و بر اساس آن فرانشيز را دريافت كند. در چنين شرايطي ديگر نيازي به دفترچه بيمه نيست.
    وي همچنين، با اشاره به اينكه تامين اجتماعي در صدد استفاده از ظرفيت كارت هوشمند ملي پس از بهره‌برداري است، تاكيد كرده بود كه با بهره‌برداري از كارت هوشمند ملي، در آينده بتوان فاز پايلوت اجراي كارت هوشمند سلامت را نيز، اجرا كرد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :