آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 5599
تاریخ انتشار : 15 بهمن 1390 9:20
تعداد بازدید : 928

مروری بر آغاز و پایان فعالیت شرکت ایستمن کداک

کداک در دام کداک

استوانه های پلاستیکی حلقه فیلم های رنگی و سیاه و سفید عکاسی، در گوشه و کنار روزهای کودکی و نوجوانی بسیاری از ما دیده می شود. خرید یک حلقه فیلم 24 تایی، 32 تایی، 12 تایی با حساسیت 100 یا 400، بیرون کشیدن نوار قهوه ای رنگ نگاتیو از محفظه و جا انداختن سوزن های صفحه پشت لنز در سوراخ های مرتب بالا و پایین نوار نگاتیو و چرخاندن آن دور حلقه جمع کننده فیلم، بستن در پشت دوربین و صدای شاتر، یک دور جمع کردن و باز یک شاتر دیگر تا مطمئن شویم، بخش نور دیده فیلم جمع شده و دوربین آماده عکاسی است. و بعد از آن انتظار برای تمام شدن حلقه فیلم و اشتیاق ظهور عکس روی همان نوار قهوه ای که بعدها نگاتیوی می شد که باید خوب از آن مراقبت می شد تا برای چاپ هر عکس شماره اش را روی پاکت کاغذی نگاتیو های ظاهر شده علامت بزنیم. کداک تمام آن روزها و لحظه ها همراه ما بود و حالا کداک ورشکسته شده است.

کداک از کجا آمد؟ از روچستر
جورج ایستمن وقتی 26 ساله بود در سال 1880 در طبقه سوم یک ساختمان در روچستر تولید نگاتیو خشک را شروع کرد. رول فیلم یا همان حلقه فیلم، پنج سال بعد از این توسط ایستمن تولید شد. با این پیشرفت، جورج ایستمن چهارم سپتامبر سال 1888 علامت  تجاری کداک را به ثبت رساند و یک سال بعد توانست شرکت ایستمن را پایه گذاری کند. این شرکت در سال 1892 به نام ایستمن کداک تغییر نام داد.
شرکت کداک با یک شعار فعالیت خود را به صورت جدی ادامه داد: «شما دکمه را فشار دهید، بقیه‌اش را ما انجام می‌دهیم.» این شعار دقیقا خلاصه‌ای بود از کاری که ایستمن با تاسیس شرکت کداک برای مردم انجام داد؛ تسهیل عکاسی. به این ترتیب روچستر نیویورک، شهری شد که ایده عکاسی با دوربین‌های سبک، استفاده از نگاتیو خشک را که اختراع به ثبت رسیده ایستمن بود به همه دنیا صادر کرد. هر چند ایستمن در 78 سالگی با نوشتن وصیت‌نامه‌اش خودکشی کرد اما کداک به حیات خود ادامه داد. جورج ایستمن وقتی بر اثر بیماری‌ سختش فلج شد، خودکشی کرد. او در وصیت نامه‌اش نوشت: «من کارم را انجام دادم. پس ماندن دیگر لزومی ندارد.»
افت و خیزهای کداک
روزهای طلایی کداک با آغاز قرن 21 کم‌کم بی‌فروغ شد. تا پیش از سال 2000، کداک با موفقیت‌هایی که در تولید تجهیزات عکاسی کسب کرد، بر محبوبیت خود افزود. بعد از اینکه ایستمن به صورت جدی کار خود را در کداک شروع کرد و با تولید رول‌های فیلم و تولید دوربین دیجیتال انقلابی در صعنت عکاسی به وجود آورد، سال 1986 نیز توانست اولین حسگر عکاسی با ثبت 4/1 میلیون پیکسل تصویری در ابعاد 17.5×12.5 سانتی‌متر به چاپ برساند را تولید کند. این شرکت طی سال‌های مختلف محصولات جدیدی تولید و به بازار عکاسی عرضه کرد که از جمله می‌توان به محصولی که اولین بار سال 2005 در نمایشگاه CES به نمایش گذاشت اشاره کرد؛ دوربین دیجیتالی با امکان استفاده از Wi-Fi برای ارسال تصاویر به وسیله ایمیل.
از سال 2003 کم کم مشکلات کداک آغاز شد تا جایی که از همان سال تا امروز مجبور به تعدیل هزاران نفر از کارمندانش و تعطیلی حدود 12 کارخانه‌اش در کشورهای مختلف شد. این شرکت از سال 2007 از محل فروش خود نتوانست هیچ سودی کسب کند. تا جایی که سال گذشته با سقوط سهام خود در محاصره شایعات ورشکستگی قرار گرفت و  روز 19 ژانویه امسال – حدود دو سه هفته پیش- ورشکستگی خود را به صورت رسمی اعلام کرد.
چتری که بسته شد
شرکت ایستمن کداک که در سال 1980 تحت مدیریت جورج ایستمن بیش از 145 هزار کارمند در سراسر جهان داشت ،امسال با مدیریت آنتونیو پرز و حدود 1900 کارمند ورشکستگی خود را اعلام
 کرده است.
 گفته می‌شود ارزش سهام این شرکت طی پانزده سال اخیر از 31 میلیارد دلار به کمتر از 150 میلیون دلار رسیده و دلیل از پا افتادن شرکتی که بیش از یک قرن توانست با موفقیت و محبوبیت به فعالیت خود ادامه دهد، چیزی به جز نپذیرفتن پیشرفت تکنولوژی و همگام نشدن با آن نبوده است.
کداک که روزی خودش پرچم دار استفاده از راه‌های نوین و تسهیل عکاسی بود تن به امواج دوربین‌های دیجیتال نداد و سعی کرد مقابل انقلاب سوم عکاسی مقاومت کند.
 این در حالی است که گفته می‌شود کداک خود را مخترع اولین دوربین دیجیتال – یکی از اختراعاتی که در پایان دهه‌ ۷۰ میلادی از سوی کداک در آسیا ثبت شد، دوربین دیجیتال بود- می‌داند اما ترجیح داد اختراع خود را تجاری نکند. البته این شرکت سعی کرد در دهه 90 میلادی اشتباه خود را جبران کند اما گویا برای این کار خیلی دیر شده بود.
حالا کداک عقب نشسته است. این عقب نشینی از نظر مدیران کداک به معنای بسته شدن پرونده کداک نیست و بناست با وام 950 میلیون دلاری و بازسازی ساختارش سال 2013 دوباره به صحنه برگردد.
همچنین آنها سعی می‌کنند حق ثبت اختراعات خود را که حدود 2 تا 3 میلیارد دلار ارزش دارد
واگذار کنند.
هر چند پیش از این نیز قرار بود سال گذشته – 2011-  این کار را انجام دهند تا مجبور نباشند امروز ورشکستگی خود را اعلام کنند.
 اما بسیاری بر این عقیده‌اند که شاید بهتر است کداک خودش برای بستن پرونده خود پیش قدم شود پیش از آنکه نام کداک که برای بسیاری از مردم محبوب است، خراب شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :