آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 56401
تاریخ انتشار : 5 مرداد 1393 11:33
تعداد بازدید : 907

دفتر فناوری‌های مرکز پژوهش‌ها:

دولت الکترونیکی ایران توسعه نیافته است

رییس دفتر فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس درباره آخرین آمارهایی که برای شاخص توسعه دولت الکترونیکی در دنیا مطرح شده است، گفت: ایران در طول 3 سال گذشته رتبه 100 در دنیا و رتبه 10 تا 14 منطقه در شاخص دولت الکترونیکی را به خود اختصاص داده که این رتبه ها از توسعه نیانفتن این بخش در کشور حکایت دارد.


خبرگزاری مهر - مهدی فقیهی درباره بررسی هایی که مرکز پژوهش های مجلس درباره شاخص توسعه دولت الکترونیکی ایران داشته است، گفت: شاخص توسعه دولت الکترونیکی کشورها در 3 زیرشاخه خدمات آنلاین، زیرساخت ارتباطی و سرمایه انسانی مورد ارزیابی قرار می گیرد که در بخش زیرساخت ارتباطی و خدمات آنلاین، کشورمان دارای شرایط نامساعدی است و طی سال های اخیر رشد ویژه ای را در این بخش شاهد نبودیم.
وی با تاکید بر اینکه مشکل فعلی کشور بحث شاخص های بین المللی در حوزه دولت الکترونیکی نیست، گفت: در داخل کشور وضعیت ارایه خدمات به صورت الکترونیکی در سطح مطلوبی قرار ندارد و این در حالی است که برابر قانون برنامه پنجم توسعه که کمتر از 2 سال تا پایان آن باقی مانده، باید تمامی خدمات به صورت 100 درصد الکترونیکی ارایه شود.رییس دفتر فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس، بزرگ ترین ضعف فعلی در محقق نشدن وضعیت خدمات دولت الکترونیکی در ایران را وضعیت نابسامان تعاملات بین دستگاه ها – G2G – برشمرد و گفت: این معضل پاشنه آشیل دولت الکترونیکی در ایران است و تا زمانی که تعاملات صحیح و کارآمد صورت نگیرد وضعیت به همین منوال ادامه می یابد.وی در مورد نقشه راه خدمات دولت الکترونیکی که در دولت گذشته به تصویب رسید، افزود: الزام مدنظر قانون برنامه پنجم توسعه، چیزی فراتر از نقشه راه دولت الکترونیکی و بسیار دقیق است و اجرایی شدن آن نیاز به یک عزم و اراده ملی از طرف دولت دارد؛ تا زمانی که دولت نخواهد و به دستگاه ها تکلیف نکند این مهم اتفاق نخواهد افتاد.فقیهی درباره بند ج ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه که  دستگاه های اجرایی را برای اشتراک گذاری رایگان اطلاعات موظف کرده است، گفت: این امر تحقق نمی یابد مگر اینکه تابلوی تمامی دفاتر خدماتی یکسان شود و اشتراک گذاری در ارایه اطلاعات اتفاق بیافتد؛ در این حالت علاوه بر ارایه خدمات مطلوب، شاهد افزایش شفافیت خواهیم بود؛ در همین حال باید تعریف ما از خدمات مشخص شود به نحوی که نباید در تعداد آمار خدمات، فرآیندهای کوچک هر مجموعه را شمارش کنیم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :