آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 56847
تاریخ انتشار : 14 مرداد 1393 10:46
تعداد بازدید : 1029

توافقنامه ارتقای پروانه اپراتور دوم به نسل‌های بالاتر امضا شد

دولت از دریافت حق السهم از نرم افزارهای کاربردی موبایل انصراف داد

صبح دیروز توافقنامه ارتقای پروانه شرکت ایرانسل به نسل های بالاتر با حضور وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مدیرعامل شرکت ایرانسل، امضا شد.

م.ر.بهنام رئوف- در این مراسم علی اصغر عمیدیان، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر اجرایی کردن مصوبه 186 این سازمان که در حقیقت مربوط به شروط ارایه خدمات نسل سوم بود تاکید کرد و گفت: فرکانس های مورد نیاز برای ارایه خدمات نسل سوم در حال حاضر به شکل پایلوت برای اپراتور دوم تامین شده که این اپراتور می تواند نسبت به راه اندازی پایلوت نسل سه و بالاتر اقدام کند.

 ارایه نسل سوم همزمان با هفته دولت
وی با اعلام اینکه ایرانسل طرح پایلوت را عملیاتی کرده است، افزود: بعد از ارزیابی فنی و مالی، از اول شهریورماه، همزمان با هفته دولت، اجازه ارتقای سرویس را به ایرانسل خواهیم داد.
عمیدیان گفت: بعد از خصوصی سازی پروانه هایی در کشور برای اپراتورهای ارتباطی صادر شد که هر کدام از آنها عملکردهایی را از خود ارایه دادند اما برای دریافت مجوز نسل های بالاتر بایستی چارچوبی در نظر گرفته می شد و پروانه آنها مورد بازنگری هایی قرار می گرفت تا نقاط ضعف به قوت تبدیل شود تا در نسل جدید شاهد مشکلات نسل های گذشته نباشیم.معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای ارتقای موبایل باند پهن مبنی بر خدمات نسل سوم و بالاتر لازم است مجوزها مبتنی بر سرویس باشد نه تکنولوژی، افزود: تاکنون 30 جلسه با شرکت خدماتی ایرانسل برای این ارتقا تشکیل شده  و 40 جلسه نیز درون رگولاتوری برای بخش های مالی، فنی و نظارت برگزار شده است.وی بر انجام تعهدات مالی توسط شرکت ایرانسل برای اجازه ارتقای توسط سازمان تنظیم مقررات تاکید کرد و گفت: حرف اول برای اجازه و ارتقا، امضای تعهدات مالی است.
عمیدیان تحقق ماده 46 برنامه پنجم توسعه، برای استفاده از موبایل باند پهن به عنوان پیشران اولیه توسعه خدمات را ضروری برشمرد و گفت: ایجاد فعالیت اپراتورهای مجازی، افزایش نوآوری در خدمات و بومی سازی آنها، پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه، ایجاد تحرک در بازار فناوری اطلاعات از اهداف تحقق مصوبه 186 است.
رییس سازمان تنظیم مقررات، برایجاد توازن و رقابت عادلانه
 در تخصیص طیف فرکانس تاکید کرد و گفت: حفظ شرایط رقابتی به ویژه برای اپراتور سوم و وایمکس و همچنین حمایت از تولید داخلی در حوزه تولید محتوا ضروری است.وی در اختیار گذاشتن فناوری WiFi برای مدیریت خدمات را ضروری برشمرد و افزود: یکسان سازی حق استفاده از باند فرکانس و تعهدات پوششی برای برقراری عدالت در دستور کار ما قرار دارد.
 پایلوت نسل 3 در دانشگاه ها
در ادامه این مراسم دزفولی، مدیرعامل شرکت ایرانسل گفت: راه اندازی نسل سوم و بالاتر و در آینده تلفیق آن با شبکه ملی اطلاعات، زمینه دسترسی یکسان آحاد مردم به امکانات را فراهم می کند.
وی با قدردانی از تلاش های اخیر برای ایجاد شرایط یکسان
 در زمینه جهش به نسل های سوم و بالاتر اظهار داشت: بعد از ابلاغ مضوبه 186 کمیسیون تنظیم مقرات و ارتباطات رادیویی، جلسات متعددی با مدیران سازمان تنظیم مقررات و دو اپراتور دیگر داشتیم که به صورت شفاف در زمینه شرایط مصوبه مذاکره شد.
مدیرعامل ایرانسل در پایان ابراز امیدواری کرد که با واگذاری باند فرکانس مورد نیاز در نقاطی همچون دانشگاه های تهران، شریف، علم و صنعت، امیرکبیر، تربیت مدرس و الزهرا و بعضی سازمان های دولتی که از قبل هماهنگ شده، پایلوت نسل 3 راه اندازی شود.

 محدودیتی برای نسل های بالاتر وجود ندارد
در ادامه این مراسم محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از ابتدای قبول مسوولیت قرار گذاشتیم که در این دوره 4 ساله با علم به اینکه می دانیم عقب هستیم، خدمت کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برای صرفه جویی در بودجه اپراتورها و سرمایه گذاری های آتی تصمیم گرفته شد که محدودیتی در ارتقای نسل اپراتورها از نظر فناوری نداشته باشیم و با مجوز ارتقای به نسل 3 و بالاتر، اپراتورها می توانند با هماهنگی با رگولاتوری کیفیت بهتری ارایه دهند. وی گفت: در نظر دارم آنچه که در مجلس با مردم و دولت تعهد کرده ام با سرعت همه را انجام دهم اگرچه می دانم در این راه با مشکلات بودجه و موانعی مواجه خواهم بود.
واعظی گفت: اکنون اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بر پهنای باند توجه ویژه دارند و بسیاری از کشورها ICT را  به عنوان پیشران توسعه انتخاب کرده اند. در این زمینه نگاهی که در دولت به ICT وجود دارد نشان از مسوولیت مضاعف ما در آینده دارد.

 از کیفیت موبایل راضی نیستم
وزیر ارتباطات گفت: پیش از این به رایتل اعلام شده بود که دوره انحصار این اپراتور تمدید نخواهد شد و در این رابطه با اپراتورهای موجود برای ارتقای به نسل 3 و 4 مذاکره آغاز شد. تصمیم ما در وزارت ارتباطات این است که مردم از سرویس خوب، با کیفیت بالا و تعرفه پایین بهره مند شوند و از اپراتورها می خواهم تلاش جدی را برای افزایش کیفیت خدمت رسانی مبذول دارند.
وی تاکید کرد: از کیفیت موبایل راضی نیستم و امیدوارم در فصل جدید، کیفیت ها افزایش و قطعی ها کاهش پیدا کند. همچنین از اپراتورهای موبایل می خواهم که تعرفه ها کاهش پیدا کند. نباید این طور باشد که هر چند دقیقه مکالمه مردم ضرب در ریال شود و هزینه آن از مردم اخذ شود. بلکه مردم باید بر اساس نیازمندی ها و با رقابت اپراتورها در کاهش تعرفه بسته های مورد نیاز خود را انتخاب کنند.
وزیر ارتباطات همچنین از امکان تغییر اپراتور برای کاربران در آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، مشترک دیگر به دلیل شماره به اپراتور وابسته نخواهد بود و می تواند با حفظ شماره، اپراتور مورد نظر خود را بر اساس مقایسه کیفیت و قیمت انتخاب کند.

 نهضت تولید محتوا و تصویت پیوست های فرهنگی
واعظی همچنین از آغاز نهضت تولید محتوا و اپلیکیشن در کشور با ورود نسل 3 وبالاتر خبر داد و گفت: با تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات از این پس هر اپلیکیشنی که نوشته می شود و در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار می گیرد، درصدی از درآمد حاصل از آن متعلق به تولیدکننده محتوا خواهد بود.
واعظی در خصوص سرویس هایی که روی نسل 3 و بالاتر ارایه می شوند و نیاز به پیوست فرهنگی دارند گفت: باید برای این فعالیت ها پیوست فرهنگی داشته باشیم که این پیوست هم اکنون تهیه شده و منتظر تصویب آن در شورای عالی فضای مجازی هستیم. علاوه بر این اپراتورها باید در مورد این موضوعات مراقبت به خرج دهند و همچنین از مردم می خواهم از فناوری نسل 3 که کارهای مفیدی می توان با آن انجام داد استفاده درست کنند. در عین حال ما نیز وظیفه داریم که جلوی آسیب ها را بگیریم.
 پاسخ های وزیر به روزنامه فناوران
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه این مراسم پاسخگوی پرسش های خبرنگاران بود.
او در پاسخ به اولین سوال خبرنگار فناوران مبنی بر حق السهم دولت از فروش برنامه های کاربردی توسط اپراتورها، گفت: بازار طراحی اپیلکیشن، بازار بسیار خوب و بکری است که این بخش علاوه بر تولید محتواهای فارسی می تواند موجب اشتغالزایی در کشور شود. در نتیجه به منظور حمایت از فعالان حوزه نرم افزار و تولید محتوا برنامه های بسیاری در وزارت ارتباطات در دستور کار قرار گرفته و به اپراتورهای تلفن همراه اعلام شده که دولت از سهم درآمدی خود از این محل انصراف داده است.وزیر در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فناوران درباره باند فرکانسی 700 مگاهرتز(باند مناسب برای ارایه خدمات نسل 3 است که در اختیار صدا و سیما قرار دارد) نیز توضیح داد: مذاکراتی با صدا و سیما انجام داده ایم و آنها اعلام می کنند که نتوانسته اند همه کانال ها را روی دیجیتال ببرند و هنوز برخی از کانال های تلویزونی روی باند 700 است. امیدواریم با مذاکرات در آینده موفق به تخلیه این باند شویم؛ زیرا معتقدم خالی شدن باند 700مگاهرتز سرمایه گذاری اپراتورها در نسل 3 وبالاتر را کاهش می دهد.وی همچین در خصوص اعطای مجوز نسل 3 و بالاتر به همراه اول گفت: علاقه مند بودیم همزمان با ایرانسل، توافق با همراه اول نیز امضا شود؛ اما ایرانسلی ها با علاقه بیشتری به استقبال آمدند و مذاکرات فشرده ای با همراه اول آغاز شده که امیدواریم به سرانجام برسد.
وی ادامه داد: پیشرفت همراه اول نیز در مذاکرات بد نبوده است. امیدواریم اگرچه در هنگام ارایه مجوز اجرای پایلوت نسل 3 دو اپراتور همزمان نشده اند؛ اما در صدور نهایی مجوز همزمان شوند.
 نظر وزیر درباره تعرفه مکالمات اعتباری ایرانسل
وزیر ارتباطات در واکنش به موضوع افزایش اخیر تعرفه مکالمه اعتباری ایرانسل پس از تاکیدهای مکرر وی بر لزوم کاهش تعرفه ها، گفت: هیچ یک از اپراتورها تخلف تعرفه ای نداشته اند، پس از این اتفاق کمیته ای برای بررسی تعرفه ها تشکیل شد و مشخص شد که اکنون مردم می توانند اپراتور مورد نظر را از روی تعرفه انتخاب کنند.
واعظی افزود:  تعرفه ها از آنچه که در کمیسیون تنظیم مقررات مشخص شده نمی تواند بیشتر شود و تعرفه ها در محدوده ای که کف و سقف آن مشخص است قابلیت نوسان دارد.
 هر یک از اپراتورها براساس نوع کاربرهای خود برخی از تعرفه ها را بالا و برخی را پایین نگه داشته اند.
واعظی گفت: البته رقابت بین اپراتورها فضا را قدری به هم زده است، اپراتورها برای اینکه به مردم سرویس بهتری بدهند بجای اطلاع رسانی بهتر به دنبال تخریب رقیب خود هستند که این کار درستی نیست. هر یک از اپراتورها اکنون یک یا دو سایت درست کرده اند که این سایت ها حدود 200 تا 300 کاربر پیامکی دارند و علیه دیگری پیامک های تخریبی ارسال می کنند.
وی گفت: ازهر سه اپراتور می خواهم که این کار را کنار بگذارند؛ زیرا مردم فهیم هستند و اپراتوری که کیفیت بیشتری داشته باشند را انتخاب می کنند.

 توضیح مدیرعامل ایرانسل درباره تعرفه سیم کار ت های اعتباری
پس از وزیر ارتباطات نوبت به مدیرعامل ایرانسل رسید که به پرسش های خبرنگاران پاسخ دهد. پرسش هایی که بیشتر حول افزایش تعرفه مکالمات سیم کارت های اعتباری این اپراتور و عدم اطلاع رسانی سریع و شفاف این اپراتور بود.
دزفولی در این باره گفت: در مجموع از میان 12 آیتمی که برای تعرفه سیم کارت های دایمی و اعتباری وجود دارد، در 10 زمینه تعرفه ای پایین تر از همراه اول داریم و تنها در یک بخش معادل آنها بوده و در یک آیتم بالاتر هستیم. چرا رسانه ها این موارد را مقایسه نمی کنند؟
مدیرعامل ایرانسل افزود: چرا وقتی صحبت از افزایش تعرفه می شود، به این مطلب که ایرانسل کاهش نیز در تعرفه های خود داشته اشاره نمی شود؟ اکنون در سیم کارت های دایمی ایرانسل تعرفه 499 ریال است که  پایین ترین تعرفه کشور است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد از مشترکان ایرانسل سیم کارت دائمی دارند؟ گفت: اینکه چه تعداد دائمی هستند مهم نیست؛ تمام مشترکان ایرانسل می توانند به مشترک سیم کارت های دائمی تبدیل شوند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
دزفولی گفت: در قیمت های جدید ایرانسل تعرفه های پیام چند رسانه ای از 32 تومان به 199 ریال کاهش یافته؛ در حالی که برخی اپراتورها این سرویس را با قیمت 100 تومان ارایه می کنند. علاوه بر این تعرفه تماس از سیم کارت اعتباری ایرانسل به تلفن ثابت کاهش یافته است.وی ادامه داد: برخوردی ظرف دو هفته گذشته صورت گرفته و در موارد متعدد رسانه ها به جای پرداختن به آنالیز تعرفه ها با جوسازی تلاش کرده اند به گونه ای اطلاع رسانی کنند که القا شود تعرفه ها گران شده است. مگر نه این است که ما و شما به دنبال منافع مشترک هستیم؟ پس چرا درباره طرح هایی مانند جزیره هوشمند اطلاع رسانی نمی کنید؟ در این طرح در برخی ساعات مشترک تعرفه ای معادل هفت تومان می پردازد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ایرانسل هیچ بدهی ندارد اما طلب های زیادی دارد. دزفولی در خصوص بدهی مخابرات به ایرانسل گفت: تا پایان سال 1392، 711 میلیارد تومان بدهی در این حوزه وجود داشت که مخابرات 570 میلیارد تومان آن را قبول داشت اما در جلسات متعددی که در سازمان تنظیم مقررات برگزار شد قرار بر آن شد که بدهی ایرانسل تا تاریخ 31 خرداد ماه پرداخت شود و در غیر این صورت مشمول جریمه شود اکنون هم گویا این اتفاق افتاده و از این رقم 70 میلیارد تومان در تاریخ 21 تیرماه برای ما واریز شده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :