fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 56960
    تاریخ انتشار : 15 مرداد 1393 13:7
    تعداد بازدید : 1017

    گشتی در بازار تبلت ایران

    ارزان قیمت ها، سکان دار بازارند

    تبلت ها امروزه یکی از ابزارهای پرکاربرد، محبوب و پرفروش هستند که بازاری پرتنوع از لحاظ برند، مدل و قیمت دارند.

    مریم عسگری
    همین محبوبیت زیاد موجب شده است تا در بازار این کالا با انبوهی از نمونه ها در رده های قیمتی گوناگون از ارزان قیمت تا میان قیمت و گران قیمت مواجه باشیم.
    تبلت هایی که هر کدام بسته به کانفیگ (قابلیت های فنی) ، برند و قیمتی که دارند سهم فروش و محبوبیت مشخصی در بازارهای جهانی و همچنین بازار ایران دارند.
    البته کارشناسان اعلام کرده اند که با ورود فبلت و گوشی های هوشمند با صفحه نمایش های بزرگ تر از 5.5 اینچ در بازار جهانی تبلت شاهد کاهش تقاضا هستیم. اما در بازار ایران تبلت همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است و بنا بر اعلام برخی از شرکت ها بیش از 60 درصد و حتی شاید 70 درصد از میزان تقاضا در بازار فعلی کامپیوتر مربوط به تبلت هاست.
    با توجه به این موضوع ما در این بخش به بررسی بازار تبلت ایران و برندهای محبوب و پرفروش پرداخته ایم. اگر به این موضوع علاقمندید این گزارش را بخوانید.

     تبلت برای تغییر آمد
    ورود تبلت ها به بازار ایران باعث بروز تغییر و تحولات بسیاری در فضای بازار شد.
    این تغییرات که به سرعت در رفتار خریداران و روند عرضه و تقاضا انواع دیگر کامپیوترهای شخصی محبوب نظیر مینی نوت بوک و نوت بوک ها تاثیر گذاشت موجب شد تا مینی نوت بوک ها که سال ها در بازار محبوبیت چشمگیر داشتند از عرصه بازار محو و جای خود را به تبلت ها بدهند.
    این روند با عرضه نمونه های اندرویدی ارزان قیمت سرعت گرفت تا جایی که امروزه تبلت های ارزان قیمت و میان قیمت سکان داران بازار کامپیوتر به حساب می آیند.
    به گفته کارشناسان حقیقت این است که ورود تبلت های ارزان قیمت با میانگین قیمت 200 تا 400 هزار تومان در دو سال گذشته موجب گسترش بازار این کالا شده است و بازار تبلت رونق خود را به این نمونه های ارزان که مبتنی بر سیستم عامل اندروید هستند مدیون است.
    به گفته آنها در یکسال اخیر نیز تمرکز برندها روی تولید نمونه های ویندوزی ارزان قیمت به رونق بیشتر بازار این کالا منجر می شود و به نظر نمی رسد بازار تبلت فعلا تحت تاثیر ورود کالاهای دیگر نظیر فبلت ها و... قرار گیرد. مگر اینکه کالاهای جدید ویژگی های کاربردی خاص و قیمتی بسیار ارزان داشته باشند.
    در هر حال بازار تبلت امروزه ایران بازاری بسیار پرتنوع است که برندهای گوناگون از تایوانی و چینی گرفته تا آلمانی در ان موجود است.
    اما گویا در این عرصه نمونه های چینی ارزان یا میان قیمت اقبال بلندتری داشته و همچنان فروش بالای خود را حفظ کرده اند.

     محبوب های ارزان قیمت
    تا پیش از این تبلت های ارزان قیمت شامل برندهای نه چندان شناخته شده چینی و تایوانی بودند. برندهایی نظیر Ainol، coby ، hiro وبرندهایی از این دست.
    اما حالا این تبلت ها تنوع بسیار زیادی از لحاظ برند دارند که می توان گفت تنوع برند در حوزه تبلت های ارزان قیمت به 20 برند می رسد.
     Archos ، Hyundai ،Huawei، ViewSonic، Jetway، Marshal  در این بین از برندهاي شناخته شده در حوزه تجهيزات کامپيوتري و... هستند که با توجه به محبوبیت تبلت ها به جرگه تولیدکنندگان تبلت پیوسته اند.
    در کنار این برندها ،برندهاي ديگري نيز به توليد تبلت روي آورده اند. برندهايي که شايد تا کنون حتي نامي از آنها نشنيده باشيد.
     3q ،viva ، veloxi ،ainol،smart touch ،stc ، hiro ،uni pad ، pipo و… برندهايي هستند که اين روزها در بازار تبلت به چشم
    مي خورند.
     اين تبلت ها معمولاقيمتي حدود 250 تا 600 هزار تومان دارند و به خوبی از عهده رفع نیازهای کاربری یک کاربر معمولی برمی آیند و از خدمات پس از فروش هم بهره مندند. این تبلت ها از سوی گروه های گوناگون کاربری مورد استقبال قرار گرفته و خریداری می شوند.به غیر از این برخي از اين برندها نيز که بيشتر در رده بدون نام ها هستند با استفاده يا سوءاستفاده از برندهاي مطرحي نظير پيرکاردين محصولات خود را در بازار معرفي کرده ا ند.
    دیمو و فست فراسو هم از تبلت های ایرانی هستند که از لحاظ ویژگی های فنی و طراحی ظاهری در حد مطلوبی بوده و مخاطبان خود را دارند.

     میان قیمت های خوش فروش
    به غیر از برندهایی که در زمینه عرضه تبلت های 200 تا 400 هزار تومان شناخته شده هستند، تولیدکنندگان مطرح و شناخته شده مانند Asus ،Lenovo ،Acer و Samsung هم به تولید تبلت هایی با میانگین قیمت 500 هزار تا یک میلیون تومان روی آورده و به این ترتیب سهم فروش را در بازار افزایش داده اند.
    بر اساس اعلام فعالان بازار تبلت های میان قیمت این برند ها طی شش ماه گذشته با افزایش تقاضا در بازاری مواجه شده اند که با رکود دست به گریبان است .در هر حال فعالان بازار اعلام کرده اند Asus و Samsung از برندهای محبوب در بازار تبلت های میان قیمت هستند.همچنین بر اساس اعلام باشگاه فعالان آی سی تی که زیر نظر گروه شرکت های فراسو به گرداوری و ارایه اطلاعات و آمارهای بازار می پردازد ، برند سامسونگ با کسب 28.5 درصد از سهم محبوبیت بازار تبلت در رتبه نخست محبوب های بازار ایستاده است. پس از سامسونگ نیز ایسوس با کسب 23.1 درصد در مقام دوم محبوب های بازار تبلت قرار دارد.این گزارش می افزاید: لنوو با کسب 22 درصد و اپل با کسب 16.1 درصد رتبه های سوم و چهارم محبوبیت را در بازار تبلت به خود اختصاص داده اند.برندهای دیگر نظیر اچ پی، فوجیتسو، دل و سایر برندها نیز در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

     این گران قیمت های اعیانی
    اپل یکی از محبوب ترین برندهای بازار تبلت است که نمی توان منکر محبوبیت آن در بازار شد.
    به گفته کارشناسان محبوبیت آی پدهای این خانواده در حدی است که هنوز گروهی تبلت را فقط با نام آی پد می شناسند و توجهی به سایر برندها ندارند.
    اما کارشناسان می گویند، برندهای دیگری نظیر Asus ، Samsung، Acer، lenovo، fujitsu و Sony با عرضع تبلت های حرفه ای ثابت کردند که در دنیای پررقابت دیجیتال رتبه و مقام ها دگرگون می شوند و تنها برند و پیشگام بودن در یک حوزه تضمین کننده محبوبیت در بازار نیست. چرا که در حال حاضر بسیاری از خریداران تبلت که توان مالی خرید آی پد را دارند به سراغ برندهای دیگری با قیمت گران تر می روند.
    در هر حال بررسی های بازاری مشخص کرده است که برندهای Apple ، Samsung، Asus، fujitsu ،lenovo، Sony، Acer و Hp و... در حوزه عرضه تبلت های گران قیمت و حرفه ای محبوبیت بالایی در بازار دارند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :