fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 56977
    تاریخ انتشار : 15 مرداد 1393 13:42
    تعداد بازدید : 1645

    مدیر اجرایی برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌کام:

    «ایران‎کام» مشهد امسال رشد جهشی دارد

    نمایشگاه کامپیو تر، تجارت الکترونیکی، اینترنت و ماشین‎های اداری مشهد (ایران‎کام) و نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات از چهارم تا هفتم مهرماه به مدت 4 روز از ساعت 16 الی 22 پذیرای بازدید‎کنندگان است.نمایشگاه ایران کام(کامکس مشهد) در میان نمایشگاه‎های استانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و هرسال خیل عظیمی بازدیدکننده از سراسر استان خراسان به این نمایشگاه می آیند تا از نزدیک با جدیدترین دستاوردهای حوزه IT آشنا شوند. از آنجایی که مجوز برگزاری این نمایشگاه به شرکت خصوصی آرسا واگذار شده است، فناوران گفت‎و‎گویی با عباسعلی خاکسار مدیر عامل این شرکت و مدیر اجرایی برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی ایران کام انجام داده‎ است که در ادامه می‎خوانید.

     امسال دومین سال برگزاری نمایشگاه ایران کام ( کامکس هفدهم ) است، از آنجایی که این نمایشگاه از اهمیت ویژه ای بین نمایشگاه های استانی برخوردار است، بفرمایید دلیل تغییر نام نمایشگاه چه بود و برای افزایش و ارتقا سطح کیفی و کمی آن چه برنامه ای دارید؟
    نمایشگاه کامکس در طول سال های گذشته با وجود اینکه تنها نمایشگاه تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرق کشور بود، به بخش‎خصوصی واگذار شد و شرکت بین المللی رویداد و تجارت آرسا با برنامه ریزی و تهیه طرح جامع برگزاری نمایشگاه کامپیوتر مشهد اقدامات موثری را برای توسعه این دانش و فناوری در شرق کشور انجام داد که در مرحله نخست تغییر نام لاتین نمایشگاه از کامکس به نام "ایران کام" بود که توانست منجر به تغییر دیدگاه‎ها و همچنین موجب ایجاد فرصتی برای تبیین اهداف تعیین شده برای این نمایشگاه شود. در نخستین دوره نمایشگاه "ایران کام" با تمرکز بر توجه به موضوعاتی همچون دولت الکترونیکی، درگاه های خدمات رسانی الکترونیکی، تجهیزات سخت افزاری و گروه های تولیدکننده محتوا و نرم افزارهای کاربردی و ارتباطی و فناوری های نوین اطلاعاتی و موضوعات مرتبط با فناوری اطلاعات توانستیم نگاه گذشته را به نسبت به نمایشگاه کامپیوتر دچار تغییر کنیم و در دومین دوره با برنامه ریزی های صورت گرفته، بخش بسیار بزرگی از نمایشگاه را به تمامی اقدامات دولت الکترونیکی و همچنین یکی دیگر از سالن های نمایشگاه را به موضوع هوشمندسازی مدارس اختصاص دهیم که تاکنون این فضا سازی و برنامه ریزی در نمایشگاه های تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور اجرا نشده بود.
     چرا مهرماه را برای برگزاری نمایشگاه انتخاب کرده اید؟ در صورتیکه این نمایشگاه سال های گذشته در فصل زمستان برگزار می شد؟
    با توجه به اینکه هرساله نمایشگاه کامپیوتر مشهد با در نظر گرفتن تقویم نمایشگاهی کشور در بهمن ماه برگزار می شد، سبب کاهش حضور و همچنین کیفیت نمایشگاه شده بود که دلیل عمده آن تقارن زمان نمایشگاه با زمان امتحانات دانشجویان و همچنین دانش‎آموزان تمامی مقاطع تحصیلی بود. نکته دیگر که می توان به آن اضافه کرد تغییرات شدید جوی در زمان برگزاری نمایشگاه بود که سبب لغو بسیاری از پروازهای ورودی و خروجی به مشهد شده بود و از این رو شرکت های حاضر در نمایشگاه به علت تمامی این موضوعات و کاهش مخاطبان نمایشگاه نسبت به حضور جدی در نمایشگاه تمایل نداشتند که با توجه به تدوین برنامه نمایشگاهی توسط بخش خصوصی، زمان بندی برگزاری نمایشگاه از بهمن ماه به مهرماه تغییر کرد و توانست در دومین دوره خود، تقریبا 60 روز مانده به برگزاری نمایشگاه بسیاری از فضاهای مسقف نمایشگاه را واگذار کند و همچنین نسبت به حضور غرفه ها و سازمان ها نیز با حساسیت و برنامه ریزی اقدام به برپایی نمایشگاه کند.
     تا کنون چند شرکت برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند ؟
    تاکنون بیش از  150 شرکت  تخصصی در قالب سالن اختصاصی دولت الکترونیک، هوشمند سازی مدارس، اتحادیه موبایل، شرکت رایتل به عنوان حامی بزرگ نمایشگاه ایران کام و هم چنین شرکت های ارایه کننده خدمات سخت افزاری و نرم افزاری در زمنیه های متعدد فناوری اطلاعات و ارتباطات که هم راستا با موضوعات اعلام شده در برگزاری نمایشگاه بود حضور یافته اند.
     آیا دولت نیز در نمایشگاه حضور دارد؟ به طور کلی سالنی برای دولت الکترونیک اختصاص می دهید یا خیر؟
    بله، باتوجه به هدف گذاری نمایشگاه ایران کام و خلا موجود در شفاف سازی و افزایش آگاهی مخاطبان نمایشگاه ایران کام که تعداد انبوهی از مردم را تشکیل می دهند، با همکاری اداره کل فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی به صورت اختصاصی، سالن دولت الکترونیکی را در این دوره از نمایشگاه تعریف کرده ایم و نسبت به حضور سازمان ها و خدماتی که جهت استفاده بازدیدکنندگان نیز بود، برنامه های لازم را  ساماندهی و تدوین کرده‎ایم.
     بفرمایید هدف کلی از برگزاری این نمایشگاه چیست و چه تاثیری در بازار فناوری اطلاعات خراسان دارد؟
    اصولا برگزاری نمایشگاه‎های تخصصی و ملی با نگاه به تامین نیازهای منطقه‎ای و به روزرسانی توان تولیدکنندگان و همچنین فعالان حوزه‎های تخصصی مورد نظر نمایشگاه‎ها برگزار می‎شود. از این رو عناوین نمایشگاه‎هایی مانند کامپیوتر که مفهوم گسترده و مخاطبان بی‎شماری را به خود اختصاص می‎دهند، می بایستی با برنامه ریزی برگزار شوند تا از این طریق مشارکت کنندگان نمایشگاهی و همچنین بازدید کنندگان بتوانند به خوبی یکدیگر را شناسایی کنند با این حال با ساماندهی و تعریف گروه ها و بخش های مختلف برای  قرار گرفتن مشارکت کنندگان به صورت هدف دار و همچنین تبیین مفاهیم کلی نظیر، دولت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، هوشمند سازی و فناوری های مرتبط با تلفن همراه و اپراتورهای فعال کشور می‎تواند کمک به تقویت زیرساخت های فناوری اطلاعات در خراسان کند و از طرفی نمایشگاه ایران کام را باتوجه به استاندارهای نمایشگاهی و اهداف مشخص شده، به عنوان تنها نمایشگاه تخصصی و در حال توسعه نامید که در شمال و شرق کشور به صورت ملی و منطقه ای برگزار می شود.
     در این دوره از نمایشگاه چه محصولاتی و در چه حوزه ای به نمایش گذاشته می‎شوند؟
    باتوجه به برنامه ریزی هدفمند و تبیبن برخی اهداف لازم برای افزایش کیفیت نمایشگاه ایران کام، زمینه فعالیت شرکت های حاضر در نمایشگاه  در 7 گروه کلی دسته بندی شد که در گروه اول نرم افزار و IT که بخش اعظمی از سیستم های رایانه ای را به خود اختصاص می دهد، پذیرای سیستم‎های نوین حوزه های بانکداری، تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی، هوشمندسازی مدارس هستیم و علاوه بر این، انواع نرم افزار های کاربردی مانند نرم افزارهای مالی؛حسابداری، امنیتی؛ فروش؛ انبارداری؛ ارتباط با مشتری؛ مدیریتی؛ ثبت اسناد؛ اتوماسیون اداری؛ پورتال های تجاری و همچنین انواع سامانه های هوشمند در شاخه هوش مصنوعی اعم از شبکه های اجتماعی؛ پردازش تصویر؛ تشخیص چهره؛ تشخیص صدا در این گروه قابل نمایش و رقابت هستند. در گروه دوم حوزه ارتباطات و شبکه خواهد بود که در این گروه کلیه  دستاوردها و فناوری های مرتبط با شبکه های مخابراتی و اینترنتی مانند شبکه محلی (LAN)، شبکه کلان شهری (MAN)، شبکه گسترده (WAN)، شبکه داخلی (Interanet)، شبکه خارجی (Extranet) وشبکه های اینترنتی مانند ADSL، Wimax،4G و 3G قابل ارایه هستند. در گروه سوم اپراتورها هستند که  این گروه نیز پذیرای اپراتورهای مخابراتی کشور و دستاوردهای نوین آنها هستند. به طور اختصاصی  گروه حوزه وب نیز در نمایشگاه ایران کام 93 تعریف شد که این گروه نیز پذیرای کلیه فعالیت های پیرامون حوزه وب اعم از طراحی، آنالیز و تحلیل وب و همچنین مدیریت دامین‎ها و هاست خواهند بود. در گروه بعدی سخت افزار، تجهیزات و لوازم جانبی قرار دارند که این گروه فضایی مناسب برای ارایه تکنولوژی ها و دستاوردهای روز دنیا در زمینه تجهیزات شبکه ای و مخابراتی و سخت افزار مانند انواع ماشین های اداری، روتر،سوییتچ، هاب، MPLS، UPS،PDA،POS و غیره را برای فعالان در این زمینه فراهم می سازد. برای نخستین بار در نمایشگاه ایران کام 93 نیز گروه گوشی های همراه و بازی های کامپیوتری تعریف شد که در این گروه فعالان نرم افزاری و سخت افزاری گوشی های تلفن همراه و همچنین بازی‎های کامپیوتری می توانند دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.  آخرین گروه نیز به موسسات آموزشی و انتشارات حوزه  دیجیتال اختصاص یافت که در این گروه از کلیه موسسات آموزشی،خبرنامه ها و ناشران حوزه دیجیتال دعوت به عمل آمده است تا قابلیت های خود را به نمایش بگذارند.
     آیا تشکل های صنفی مانند سازمان نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه هم در برگزاری با شما همکاری لازم را دارند؟
     بله. در این دوره از نمایشگاه ایران کام، از تمام توان و ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات استان خراسان رضوی بهره مند شدیم و با برگزاری جلسات و اقدامات مرتبط با موضوع نمایشگاه و گستردگی فعالان فناوری اطلاعات تاکنون به صورت رسمی، اداره کل فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی، اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، پارک علم و فناوری خراسان، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد، نظام صنفی خراسان رضوی، اتحادیه موبایل مشهد، اتحادیه رایانه و ماشین های اداری مشهد و انجمن ها و گروه های هلدینگ فناوری اطلاعات استان خراسان رضوی و برخی شرکت بزرگ کشور در این نمایشگاه حضور یافته اند.
     چه برنامه های جانبی برای نمایشگاه دارید؟
    باتوجه به اینکه برگزاری نمایشگاه به تنهایی نمی تواند به توسعه و انتقال مفاهیم نوین ارایه شده توسط مشارکت کنندگان به بازدیدکنندگان و علاقمندان کمک کند، شرکت مدیریت رویداد و تجارت آرسا همواره در تمامی نمایشگاه های خود اقدام به برگزاری کارگاه های تخصصی علمی به صورت ملی و نمایشگاهی کرده است و در این دوره از نمایشگاه نیز برنامه ریزی های گسترده ای برای حضور علاقمندان و مخاطبان موضوعات متعدد این نمایشگاه کرده است که هم اکنون در حال برنامه ریزی و تعیین زمانبندی عناوین آن است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :