fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 57310
    تاریخ انتشار : 25 مرداد 1393 12:21
    تعداد بازدید : 753

    آموزش و پرورش برای هوشمند سازی مدارس سنگ تمام گذاشت!

    فقط 8درصد بودجه آموزش و پرورش صرف کیفی سازی می شود

    یکی از سوژه های طنز این روزهای ما بزرگسالان مقایسه دوران کودکی و نوجوانی مان با نسل جدید امروز است. نسلی که دنیای ارتباطات را با تلفن عمومی وصف های طویل اش می شناخت و هر روز تا ساعت 5 بعد از ظهر منتظر می ماند برای دیدن کمتر از یک ساعت برنامه کودک ؛ حال با رشد انفجاری دنیای فناوری و ارتباطات در مقابل نسلی قرار داردکه با داشتن یک وسیله ارتباطی مثل گوشی همراه، تبلت و از این قبیل یک تنه می تواند سیر آفاق و انفس کند. نسلی که با وجود بازار پرتکاپو و تبلیغات ابزار فناورانه مدام در پی جدیدترین ابزارها و محصولات است و بی ترمز کاربری ها را می آموزد و به سرعت پیش می رود. به همین دلیل ساده است که والدین امروز برای آنکه بتوانند از عهده وظیفه تربیت و حفاظت از فرزندانشان برآیند باید با قافله پیشرو فناوری همراه باشند ؛ ابزارهای فناورانه را بشناسند و پیش از فرزندان از چم و خم دنیای دیجیتال سر در بیاورند. این یک سوی مساله تربیت نسل جدید است و سوی دیگر نظام آموزشی است و اینکه این نظام عریض و طویل و مشهور به کندی در تحرک و به روز بودن چقدر در مسیر انقلاب دیجیتال قرار گرفته و با دانش آموزان دیجیتال امروز زبان مشترک دارد.


    پریسا سجادی
    حکایت  هوشمند سازی مدارس در کشور سال هاست که مطرح شده و هر از گاه اخباری در این خصوص منتشر می شود.حکایتی که با وجود تمامی ضرورت ها و از دست رفتن زمان به نسبت رشد و درگیری روزافزون دانش آموزان با ابزارهای فنارانه اما همچنان به دلیل ساده اختصاص نیافتن بودجه کافی برای این موضوع، ابتر مانده و همچنان در مرحله بحث های نظری باقی است.
     چالش اصلی، حقوق معلمان است
    رییس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش در این باره  می گوید: امروزه از صددرصد اعتباری که در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد 92 درصد صرف حقوق کارمندان اش می شود. بزرگ ترین چالش آموزش و پرورش همین مساله است که باید اولین مطالبه فرهنگیان یعنی حقوق آنان را پرداخت کند. خسرو نظری با بیان اینکه در جامعه نگاه به اموال عمومی منفی است، می گوید: مشارکت در کارهای عام المنفعه نمی کنیم. باید اولیا را درگیر تامین اعتبار لازم برای طرح هایی چون طرح تبلت و یا هوشمندسازی کنیم چرا که تنها هشت درصد از بودجه به کیفی سازی اختصاص می یابد.
     مقاومت در برابر فناوری های نوین
    رییس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش در خصوص موانع پیش روی هوشمند سازی مدارس می گوید: یکی از مشکلات جامعه ما نگاه منفی به تکنولوژی است و هزینه های زیادی را برای مقابله با مظاهر تکنولوژی صرف می کنیم. هنگامی که بحث اینترنت مطرح می شود با هجمه هایی از مخالفت ها روبرو هستیم که این نیاز به یک کار فرهنگی دارد و تا وقتی که این نگرش ها اصلاح نشود دچار افت و خیز خواهیم شد.
     23 سال است درگیر هوشمندسازی مدارس هستیم
     نظری با بیان اینکه 23 سال است درگیر هوشمندسازی مدارس هستیم، می گوید: اما اکنون تنها 36 هزار مدرسه و 72 هزار کلاس درسی هوشمند هستند. وی می افزاید: مدرسه گورستانی از تجهیزات شده است و ما از امکانات استفاده حداقلی هم نداشته ایم و باید هنگامی که تجهیزات تامین می شود به آموزش نیروی انسانی هم توجه شود. وی با بیان اینکه زمینه ظهور مظاهر تکنولوژی روز را در مدرسه نداریم، می گوید: باید آموزش و پرورش را بالاترین وزارتخانه در هر عرصه ای در نظر گرفت که در جامعه ما اینگونه نیست. این مساله که بعد از 20 سال نتوانسته ایم مدارس را هوشمندسازی کنیم یک خسارت بزرگ است و تنها 105 هزار مدرسه را در سطح محدود هوشمندسازی کرده ایم نمی توانیم در آینده موفق باشیم.
     در مرحله آماده سازی هستیم
    اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر اما درباره فعالیت های جاری هوشمند سازی مدارس برای سال تحصیلی پیش رو می گوید: یکی از فعالیت هایی که برای شروع سال تحصیلی 94-93 پیش بینی شده تعیین جهت گیری ها و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در چارچوب هوشمندسازی مدارس است که در این زمینه اقدامات گذشته بررسی می شود و برای سال تحصیلی 94-93 راهکارهای توسعه هوشمندسازی مدارس را اختصاص می دهیم و هم اکنون در مرحله آماده سازی هستیم که برای سال تحصیلی آینده با کارآمدی بیشتر از این فناوری ها در تحصیل وارتقای کیفیت دانش آموزان بهره مند شویم.
     رفع ابهامات در خصوص فناوری اطلاعات
    وی می افزاید: در ذهن برخی از افراد ابهاماتی در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد و ممکن است نقدهایی نیز دراین خصوص داشته باشد. بنابر این نکات ضعف می بایست شناسایی شود و روی یک اصل به توافق برسیم واین اصل در آموزش و پرورش شهر تهران به یک گفتمان تبدیل شود.چهار بند می گوید: نهادینه کردن و برنامه محوری مبتنی بر افراد بالا دستی برای ما مهم است و در برنامه های قبلی هوشمندسازی به لحاظ وقت، تجهیزات، اعتبار ومنابع انسانی هزینه های زیادی صرف شد و آموزش و پرورش شهر تهران از اواسط دهه هفتاد مدارس هوشمند را راه اندازی کرد و به تدریج این مدارس دوره های تکامل خود را طی کردند و هرچه جلوتر رفتند ابهامات برطرف شد اما درحال حاضر هوشمندسازی به استناد سند تحول بنیادی یک ضرورت است و درسندتحول آمده که در جهت استفاده هوشمند مربیان و دانش آموزان از فناوری اطلاعات وارتباطات برای تسریع در یاددهی و یادگیری و پرکردن شکاف دیجیتال بین مناطق بهره مند شوید.
     باید خانواده ها را نیز همسو کنیم
    مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران می گوید: علاوه بر آموزش دانش آموزان و معلمان برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای تحقق اهداف تعلیم و تربیت می بایست خانواده ها را نیز همسو کنیم.وی با بیان اینکه متنوع کردن فرصت های یادگیری یکی از ویژگی های استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است می گوید: هوشمند سازی می بایست با رعایت اصل معلم محوری توسعه یابد یعنی معلم باید شایستگی های خود را برای استفاده از فناوری های نوین ارتقا دهد و اقدام به تولید محتوای الکترونیکی کند و از سوی دیگر آموزش نیروی انسانی ضرورتی است که نباید بستری برای نارضایتی باشد.
     دو میلیارد تومان اعتبار برای هوشمندسازی مدارس
    چهار بند با بیان اینکه دو میلیارد تومان اعتبار برای هوشمندسازی مدارس در سال تحصیلی 94-93 اختصاص یافته است می گوید: تأمین سخت افزارهای مورد نیاز یکی از آسیب های هوشمندسازی در سال های گذشته بوده که تأمین سخت افزارها توسط اولیا تأمین می شد اما امسال برنامه داریم که از طریق منابع دولتی این موضوع را هدایت کنیم.
      حرف آخر
    دانش آموز که بودیم مساله های ریاضی دوران ما حکایت می کردند از اینکه شخصی دوکیلو سیب خرید از قرار هرکیلو 3 ریال و 5 کیلو پرتقال از قرار هر کیلو 7 ریال.....آن زمان این صورت مساله مایه خنده بود چرا که به وضوح نشان می داد نظام آموزشی تا چه حد از شرایط روز قیمت ها عقب است . حالا حکایت مدارس امروز ما و نسل دیجیتال  است؛ نظام آموزشی که سال هاست با هزار مصوبه و قانون و الزام تلاش می کند با یک تخته مجهز شده به پروژکتور  بار هوشمند سازی مدارس را بر دوش کشد و انتظار داشته باشد دانش آموزانی که همه هوش و حواسشان پی انواع و اقسام نرم افزار های مالتی مدیا ، شبکه های اجتماعی ، بازی های رایانه ای وازاین قبیل است، پای نیمکت های چوبی  مدرسه بنشینند و دل  بدهند به محتوای آموزشی که کمترین تناسبی با حال و هوای روز دنیای پیرامونشان ندارد.نظام آموزشی که متولیان اش هنوز درگیر حل این مساله هستند که آیا فناوری خوب است یا بد!


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :