fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 57311
    تاریخ انتشار : 25 مرداد 1393 12:28
    تعداد بازدید : 1177

    در باب ایموتیکان‌ها و استیکرها و ایموجی‌ها

    چطور اینترنت زبان ما را تغییر داد

    بر این باورم که اینترنت ارتباطات را گسترش داده و روابط انسانی را تقویت کرده است. گذشت زمان اینترنت هراسی به بهانه منزوی شدن کاربرانش. حالا دیگر شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن های پیام رسان و سایر ابزارها به ما کمک می کند به جای اینکه منتظر تصادفات هیجان انگیز در مهمانی ها و خیابان ها، دوستان قدیمی مان را با چند کلیک و جستجو پیدا کنیم. به جای اینکه چشم به راه باشیم تا ببینیم پست چی کی و چند بار در می زند تا نامه راه دور به دستمان بدهد، با دوستان راه دورمان هر لحظه در ارتباط باشیم. چرا راه دور برویم؛ ارتباط لحظه به لحظه با دوستان و همکاران و آشنایان و فامیل هایمان در فیس بوک و توییتر و وایبر و واتس اپ حالا آسان شده. ارتباطات ما گسترش یافته و زمانی که امکان تشکیل گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های پیام رسان امکان پذیر شد، قدرت برقراری ارتباط و تعاملات مان نیز تقویت شد. حالا به واسطه حضور در گروه های مختلف وایبری و فیس بوکی، دوستان جدیدی پیدا می کنیم، نظرمان را در مورد مباحث مطرح شده می نویسیم و ارتباطات جدیدی برقرار می کنیم. این تحول مثبت، در کنارش تحولات دیگری هم دارد؛ تغییر زبان. اگر در دنیای واقعی زبان انگلیسی، زبان بین المللی باشد، در دنیای مجازی، شکلک ها زبان همه فهم و بین المللی است.


    بهار ادیبان
    استفاده از کلمات اختصاری و شکلک ها تاریخچه قدیمی دارد. برخی از کلمات اختصاری در روزگاری که چت کردن بین کاربران جوان اینترنت امری متداول بود بازار داغی داشت؛ PLS (Please)، U (you) و ASL. استفاده از شکلک ها به قرن نوزدهم برمی گردد. سندی که نیویورک تایمز برای اولین بار منتشر کرد نشان می دهد آبراهام لینکولن سال 1862 در یکی از دست نوشته هایش از شکلک ;) استفاده کرده است. البته مشخص نشد آیا این اشتباه تایپی بوده یا لینکولن یک ایموتیکان را میان نوشته هایش جا داده است.
    گفته شده اولین لیست از شکلک ها سپتامبر 1982 از سوی یکی از اساتید دانشگاه کارنگی ملون در پنسیلوانیا تهیه شد. ایموتیکان ها مارس 1881 به صورت رسمی به دنیا آمدند. حالا این شکلک ها تبدیل به زبان مشترک کاربران شده است که در پیام های کوتاه، وایبر، واتس اپ، فیس بوک، توییتر، وبلاگ ها، ایمیل ‎ها و هر جایی که بخواهید چیزی بنویسید استفاده می شود. حتی به دنیای بیرون از دنیای مجازی هم راه پیدا کرده اند. جالب است بدانید صورتک زرد خندان با دو نقطه و یک منحنی به نشانه لبخند به سفارش یک شرکت بیمه برای راه اندازی کمپینی جهت ارتقای روحیه کارکنانش توسط هنرمندی به نام Harvey Ross Ball در سال 1963 خلق شد

    وایبر؛ وقتی در قالبی دیگریم
    یکی از علایقش پیدا کردن استیکرهای جدید وایبر است؛ پولی و رایگان. استیکرهای خرس تپل تنبل kuma، استیکرهای گربه چاق، استیکرهای دخترک مو بنفش، استیکر عاشقان در مسکو، سگ و سوسیس، پلنگ صورتی، فردی و دوستان و غیره. برای سلام کردن، برای ابراز عشق، ابراز تاسف، برای اینکه بگوید مشغول موسیقی گوش دادن است، یا تعجب کرده یا می خواهد تشکر کند. دیگر کمتر حرف هایش را می نویسد و بیشتر از این شکلک ها استفاده می کند.
    این حال و روز بسیاری از کاربران وایبر باز است. استیکرها در وایبر نه تنها جای احساسات، بلکه جای افعال، وضعیت و کلمات را نیز گرفته اند.
    تعریف دقیق و رسمی استیکرها این است که استیکرها برچسب هستند، برچسب هایی که برای دکوراسیون ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما در وایبر استیکرها همان ایموتیکان ها هستند. شکلک هایی که امروزی شده اند. دیگر  فقط چشم و دهن نیستند، حالا شخصیت کاملی دارند. آدم، سگ یا گربه یا خرسی هستند که هر کدامشان خصلت های اخلاقی خود را دارند. بعضی هایشان خشن هستند و دایم در حال جنگ و جدال، بعضی هایشان تفریح کنندگان خوبی هستند، بعضی هایشان استراحت می کنند و آرام هستند، بعضی هایشان عاشقند.

    مفید و مختصر
    واتس اپ هم از جمله اپلیکیشن های پیام رسان محبوب کاربران است. اما ایموتیکان های واتس اپ که ایموجی نام دارند، وسیله ای برای مفید و ختصرگویی است. شکلک های متداول و قدیمی ایموتیکان ها مانند لبخند و قهر و گریه و شادی و عصبانیت در کنار شکل تلفن، بلندگو، دوش حمام، فنجان قهوه و چای، تقویم، نامه، دفترچه، توپ های بازی، انواع فست فود، میوه، وسیله حمل و نقل مانند قطار و هواپیما و موتور و ماشین و دوچرخه، پرچم کشورها، حیوانات، ماه از زمانی که هلالی باریکی است تا زمانی که کامل است، وضعیت هوا، ساعت.
    خبری از شکلک هایی شبیه به استیکرهای وایبر نیست. خبری از ایموجی هایی جنگجو و عاشق نیست. در واتس اپ ایموجی ها، حرف های شما را مفید و مختصر بیان می کنند. شاید در بیان وضعیت و احساس شما محدود باشند، اما به راحتی منظور شما را می رسانند تا کمتر حرف بزنید. ساعت قرارتان را به جای نوشتن با ایموجی اعلام کنید، بگویید هوای شهرتان چطور است یا به چه وسیله ای به سفر می روید. در همین حد مختصر. اما نمی تواند بگوید متاسف است و دارد چای می خورد یا دوست دارد شما را بزند و حالا تعجب کرده و خشمگین است.

    زنان، ایموتیکان دوست ترند
    هفته گذشته www.fastcodesign.com گزارشی تحت عنوان «The Neuroscience Of Emoticons» منتشر کرد که ZoomIT آن را به زبان فارسی ترجمه کرد. در این گزارش به تحقیقی که رونی جیکوبسون انجام داده و در وبلاگ Science of Us منتشر شده اشاره شده است که نشان می دهد زنان بیش از مردان به استفاده از ایموتیکان ها رغبت نشان می دهند و استفاده ی زیاد از ایموتیکان غمگین :( می تواند از محبوبیت افراد به شکل چشمگیری کم کند. و در نهایت اینکه پیکربندی و طرح ایموتیکان ها در فرهنگ های مختلف متفاوت است. برای مثال حالت لبخند در غرب و برخی دیگر نقاط دنیا به شکل :) است اما ژاپنی ها از نماد ^_^ برای لبخندشان استفاده می کنند.

    ایموتیکان های برعکس، فقط یک علامتند
    در گزارش www.fastcodesign.com نتایج جدیدترین تحقیقی که اوون چرچس، روانشناس دانشگاه فلیندرز استرالیا انجام داده است نیز اعلام شده است. در این آزمایش الکترودهایی بر روی سر مشارکت کنندگان قرار گرفت و طی آن ۲۰ شرکت کننده به تصاویری از چهره ها و ایموتیکان های غربی شامل :) برای خوشحالی و :( برای اخم و ناراحتی نگاه کردند. همچنین به آن ها همین آیتم ها در حالت برعکس نیز نشان داده شد که در آن چهره ها سر و ته قرار گرفته بود و از علامت وارونه (: نیز استفاده شده بود. در این مطالعه به جای تصویربرداری از مغز و سنجش آن، چرچس و همکارانش به اندازه گیری پاسخ های الکتریکی مغز پرداختند که بعنوان پتانسیل های مرتبط با رخداد یا ERP شناخته می شوند. مغز آدمی برای پاسخ به رخدادهای مختلف، ERPهای متمایزی ایجاد می کند. زمانی که برای نمونه چهره افراد مورد مشاهده قرار می گیرد یک ERP منفی پایدار در مدت زمان 170 میلی ثانیه پس از مشاهده ساطع می شود که با نام N170 آن را می شناسند. زمانی که چهره مذکور به صورت سر و ته نشان داده شود، دامنه N170 گسترده تر و بزرگ تر می شود.  به بیان ساده، محققان در صدد یافتن این مساله بودند که آیا ایموتیکان ها در هر دو حالت عادی و برعکس اثر موجی N170 مشابهی ایجاد می کنند یا خیر. به نظر می رسد که به هیچ وجه چنین نیست. در حالی که ایموتیکان های طبیعی سیگنال N170 بلندی ایجاد می کنند، ایموتیکان های برعکس نمونه کوتاهتری را باعث خواهند شد. شاید فکر نمی کردید که چپ و راست گذاشتن این پرانتزهای ساده می تواند واکنش های متفاوتی در مغز مخاطب شما ایجاد کند. این محققان حدس زدند که ایموتیکان هایی که به حالت برعکس نوشته می شوند معنای سمبولیک منسجم خود را از دست داده و تنها به مجموعه ای خنثی از علامت گذاری ها بدل می شوند. همانگونه که در تصویر زیر شاهد هستیم، دامنه موج N170 در حالت برعکس بودن ایموتیکان ها در مقایسه با حالت طبیعی با کاهش روبرو بوده است. چرچس می گوید سی سال پیش، این شکل از فعالیت بخش های ادراک چهره در مغز ما هنگام مشاهده :) قابل شناسایی نبود. اما به نظر می رسد دنیا تغییر کرده و ما نیز به تبع آن
    تغییر کرده ایم.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :