fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 57323
    تاریخ انتشار : 25 مرداد 1393 12:50
    تعداد بازدید : 836

    دلایل افزایش محبوبیت محصولات اپل در ایران

    سیبی که خوب سود می دهد

    اگر چه در ماه های گذشته بسیاری از فعالان بازار کامپیوتر از کاهش شدید تقاضا و رکود حاکم بر بازار خبر داده و اعلام کرده اند که میزان تقاضا برای محصولات دیجیتالی و کامپیوتری به ویژه نمونه های گران قیمت در حد چشمگیری کاهش یافته است؛ بررسی های بازاری و همچنین نظرهای کارشناسی گویای این امر است که در مورد برخی از برندهای گران قیمت با رشد میزان محبوبیت و همچنین افزایش تعداد عرضه کنندگان محصولات این برندها مواجه بوده ایم. نمونه بارز این موضوع را می توان در مورد محصولات برند اپل مشاهده کرد؛ برندی که با وجود رشد سه برابری قیمت محصولاتش طی دو سال اخیر، شاهد رشد تعداد عرضه کنندگان در بازار ایران هستیم که از نظر کارشناسان این رشد واحدهای عرضه کننده نشانه وجود تقاضا و حاشیه سود بالا برای واردکننده و فروشندگان است. به گفته آنها، محصولات اپل به دلیل محبوبیت زیادی که نزد عامه کاربران یافته اند توانسته اند حتی در بدترین شرایط مخاطبان خود را حفظ کنند و گویی بازاری جدا و مختص به خود دارند.اما دلیل این موضوع چیست؟ چرا چنین اتفاقی برای سایر محصولات گران قیمت بازار رخ نداده است؟در این گزارش به دنبال پاسخ این سوال رفته ایم.


     محبوبیت برند لوکس
    این روزها به غیر از کامپیوترهای اپل، بسیاری از کاربران تبلت و گوشی موبایل تمایل زیادی به کاربری محصولات اپل از خود نشان داده و می توان گفت محصولات این برند همچنان بین کاربران مد است و برند اول به شمار می آید و این موضوع در میان گوشی و تبلت های این برند محسوس تر است تا سایر محصولات.
    از سویی اگر نگاهی به بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال بیندازید متوجه خواهید شد که تعداد واحدهای عرضه کننده محصولات این برند نسبت به یکی دوسال گذشته افزایشی چشمگیر یافته است و حتی برخی از نمایندگی های فروش محصولات دیگر چند تبلت یا گوشی اپل را در لیست موجودی محصولات خود دارند. به گفته کارشناسان علت این اتفاق رشد تقاضا برای محصولات این برند است و فروشندگان ترجیح می دهند سرمایه خود را صرف واردات و خرید کالایی کنند که مطمئن هستند در بازار مخاطب دارد. به گفتهکارشناسان، سود فروش محصولات اپل در بازار ایران حتی در بدترین شرایط در حدی است که واردکننده را راضی به واردات و عرضه کالا می کند و مشاهده می شود هر روز بر تعداد عرضه کنندگان محصولات این برند گران قیمت افزوده می شود.
    یکی از واردکنندگان محصولات این برند به بازار ایران در این باره می گوید: طی یکسال اخیر در برهه هایی از زمان محصولات اپل در بازار کامپیوتر ایران با کاهش موجودی یا تقاضا مواجه شد که این اتفاق ناشی از اعمال سیاست های خاصی از جانب فروشندگان این محصولات بود، اما در هر حال اپل از برندهای محبوب در بازار کامپیوتر است که شاید در رتبه های نخست رده بندی محبوب های بازار نباشد، اما حقیقت این است که مخاطبان پر و پا قرصی دارد که کمتر پیش می آید به سراغ برند دیگری بروند.
    مهدی بکایی، مدیرعامل شرکت سیب گستران پارسیان هم در این باره می گوید: اگر دو سال قبل تعداد فروشگاه های عرضه کننده محصولات اپل در سطح کشورحدود یک هزار واحد بود، امسال تعداد این فروشگاه ها به حدود 20 هزار واحد رسیده است. به همین دلیل است که بازار محصولات اپل در ایران به شدت بزرگ شده است.
    به گفته کارشناسان با وجود محبوبیت محصولات این برند در بازار، رشد محصولات اپل به دلیل گسترش عرضه و تبلیغات است.

     حاشیه سود دلیل اصلی است
    به گفته کارشناسان اگر حاشیه سود محصولی در حد مطلوبی نباشد، واردکنندگان و عرضه کنندگان سرمایه خود را آن هم در شرایط بحران صرف واردات محصولات گران قیمت نمی کنند.
    اما به نظر می رسد حاشیه سود محصولات این برند در حد مطلوبی است .
     برخی از عرضه کنندگان محصولات اپل می گویند که حاشیه سود کاهش یافته است و محصولات این برند در بازار بدون سود یا با سودی در حد ناچیز به فروش می رسد. اما اگر قیمت این محصولات را در سایت رسمی اپل با قیمت های بازار ایران مقایسه کنید متوجه می شوید که واردکنندگان و فروشندگان سودی هنگفت بابت فروش محصولات اپل در بازار ایران می برند.
    در این باره یک فروشنده محصولات اپل در بازار کامپیوتر پایتخت می گوید، حدود سه تا چهار سال قبل حاشیه سود فروش محصولات اپل بسیار بالا بود و همین موضوع سبب شد تا گروه های بسیاری از فعالان بازار کامپیوتر و موبایل به سمت واردات و عرضه محصولات این خانواده بروند؛ ولی حاشیه سود طی دو سال اخیر کاهش یافته است.
     با این حال اپل همچنان در ایران بازاری رو به رشد دارد. این فعال بازار افزود: در شرایط فعلی با توجه به نیاز بازار ناچاریم نسبت به واردات اقدام کنیم. وی در پاسخ به علت اختلاف قیمت محصولات اپل در بازار ایران با انچه در سایت رسمی این شرکت اعلام شده است می گوید، یک واردکننده رسمی باید بابت واردات علاوه بر پرداخت تعرفه واردات، هزینه های دیگری را نظیر حمل و نقل و هزینه انبار و سایر هزینه های جانبی را پرداخت کند و به همین دلیل ناچار است این هزینه را از محل فروش کالاها تامین کند. زیرا چاره ای غیر از این ندارد. به گفته وی، در شرایط فعلی که قیمت تمام شده یکی از گوشی های آی فون برای فروشنده در حدود 2 میلیون و 170 هزار تومان است، فروشنده ناچار است که گوشی را با قیمت 2 میلیون و 190 هزار تومان تا 2 میلیون و 200 هزار تومان به فروش برساند. در نتیجه فروشنده تنها 20 تا 30 هزار تومان روی فروش گوشی سود می کند. این در حالی است که در سال های قبل سود فروش محصولات اپل بیشتر از 30 درصد بود. این فروشنده که بر سود بسیار کم فروش محصولات اپل در بازار ایران اصرار دارد می افزاید، اگر این محصولات را ما وارد بازار نکنیم خریداران نیاز خود را از بازارهای دیگر تامین می کنند و با توجه به اینکه این محصولات مخاطب دارند ما ترجیح می دهیم از سود بگذریم و با سودی ناچیز محصولات محبوب را وارد کنیم تا مشتریان خود را هم راضی نگه داریم.

     سهولت کاربری بازار محصولات اپل را بزرگ کرد
    فعالان بازار و کارشناسان می گویند، یکی از دلایل رشد محبوبیت و تقاضا برای محصولات اپل در بازار ایران این است که طی سال های اخیر شرکت های عرضه کننده اقدام به ارائه آموزش های کاربری به خریداران این محصول کرده اند و به انی ترتیب ترس کاربران از کار با سیستم عامل iOS ریخته است. به همین دلیل خریداران به استفاده از این سیستم عامل علاقه مند شدند که بخشی از علاقه مندی به دلیل روی کار آمدن برنامه های کاربردی است که اپل به کاربرانش ارایه می کند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :