fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 57333
    تاریخ انتشار : 25 مرداد 1393 13:15
    تعداد بازدید : 1533

    عکاسی 188 ساله شد

    عکس می گیرم، پس هستم

    بعد از دیجیتالی شدن عکاسی که فن عکاسی را وارد دنیای دیگری کرد، تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی بزرگ ترین تاثیر را بر روی عکاسی داشته اند. اگر اولین انقلاب دنیای عکاسی، انقلاب دیجیتال بود، شاید بتوان گفت چند سالی است دنیای دیجیتال عکاسی با انقلاب شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند وارد مرحله جدیدی شده است. در آغاز این مرحله، مانند زمانی که برخی عکاسان برای شدن فرآیند عکاسی دیجیتالی، مقاومت می کردند، عکاسان نگاه بدبینانه ای نسبت به شبکه های اجتماعی عکس محور و ابزارهای آنلاین داشتند. حالا بعد از گذشت چند سال، در حالی که iPhonography یا عکاسی با موبایل در اوج است و شبکه های اجتماعی عکس محور مانند Instagram قلب بیشتر کاربران را تسخیر کرده، عده ای از عکاسان در جبهه موافق و عده ای دیگر در جبهه مخالف ترویج استفاده از شبکه های اجتماعی و ابزارهای آنلاین و تلفن های هوشمند در دنیای عکاسی هستند. اما امروز پیشرفت تکنولوژهای و ارتباطات به مخالفت ها و موافقت ها وابسته نیست. این یک جریان است که هر کس واردش شود با آن پیش می رود و هر کس در کناره نگاهش کند، جا می ماند.

    انتشار در لحظه، هدف شده
    فرزانه قدیانلو، عکاسی که این روزها از فضای مجازی برای به اشتراک گذاری آثارش استفاده می کند، معتقد است مدت ها پیش، اینکه عکس بگیریم فقط برای اینکه همان زمان منتشرش کنیم، عجیب بود! اما امروز دیگر عجیب نیست. یعنی انتشار در لحظه  از اهداف عکاسی شده است.
    وی گفت: فکر کنید حافظه دوربین را خالی کنید و بفهمید مثلا اینترنت قطع است. انگار خستگی در تن می ماند؛ انگار که عکس سرد می شود و از دهن می افتد. این یک واقعیت است. مثلا عکس های یکی از دوستانم از شادی بعد گل خوردن از آرژانتین روی دستش ماند و هیچ مخاطبی جذب نکرد چون هفته بعد آنها را به نمایش گذاشت. اما کس دیگری که با موبایل همان زمان فیلم گرفته بود و به اشتراک گذاشته بود، فیلمش چند هزار بار بازنشر شد.
    قدیانلو افزود: اینکه هول هولکی منتظر بازخورد باشیم و از هیچ اتفاقی نگذریم، همه چیز را ثبت و ضبط کنیم، فکری است که انگار دارد به روح جمعی ما تزریق می شود.

     مسابقه من هستم چون ثبت می کنم
    به عقیده این عکاس جوان حالا هیچ فعلی را نمی توان بدون حداقل یک تصویر تصور کرد. او گفت: صبح از خواب بیدار می شویم و می بینیم دو هزار نفری که در شبکه های اجتماعی دنبال می کنیم چی خوردن، چی خریدن، کجا بودن، چی خوندن یا دیدن. بعد از تخت بیرون می روی تا تو هم در این مسابقه شرکت کنی؛ مسابقه من هستم چون ثبت می کنم. حالا همه لحظات خصوصی که قبلا به صورت خاطره در ذهن ثبت می شد، با فرمت عکس هزاران بار به صورت فرا مرزی به اشتراک گذاشته می شود.

     دنیای عجیب شبکه های اجتماعی
    وی در مورد استفاده زیاد کاربران برای انتشار اطلاعات و تصاویر در شبکه های اجتماعی گفت: همه چیز در شبکه های اجتماعی دارد عجیب می شود، دارد کابوس می شود؛ زیر عکس پدر فلان دوست، یا بچه دوست دیگرت که تازه به دنیا آمده تسلیت و تبریک می نویسی، تا عکس هایت در بهشت زهرا بی لایک نماند. ده دقیقه بعد از حادثه  سقوط هواپیما نصف استاتوس های فیس بوک درباره غم از دست دادن مسافران است. اینجاست که یا تسلیم شرایط می شوی و همگام با بقیه مدام زندگی را سوژه می کنی و میفتی به جانش یا نه اکانت باز می کنی و صرفا مدام تغذیه می شوی. من ترجیح می دهم جز گروه اول باشم. کمتر هولناک است. عقب هم نمی مانم.

     آزادی عمل و افزایش سرعت با موبایل
    بهمن صادقی، عکاس درباره تغییر دنیای عکاسی به عکاسی دیجیتال و پس از آن عکاسی با موبایل، گفت: شاید تا ده سال قبل اگر می خواستید عکاسی کنید باید درگیر خریدن بهترین مدل دوربین های عکاسی می شدید یا اینکه بهترین دوربین ها را داشتید اما پیدا کردن فیلم های مرتبط مشکل بود یا اگر همه چیز مهیا بود باید حداقل سه روز صبر می کردید تا عکاسی و چاپخانه ها عکس هایتان را ظاهر کنند. اما به لطف وجود دوربین های خوش کیفیت در گوشی های هوشمند، شما دیگر نیازی ندارید هزینه های اضافی کنید و مدت ها منتظر چاپ عکس ها بمانید.
    وی یکی از دلایل افزایش گرایش به عکاسی با تلفن همراه هوشمند را به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه های اجتماعی دانست و افزود: به عنوان مثال در اینستاگرام روزانه بیش از 50 میلیون تصویر به اشتراک گذاشته می شود. این ابزار به عکاس آزادی حرکت و سرعت عمل می دهد که با دوربین های متداول ممکن نیست.صادقی گفت: در کنار عکاسی حرفه ای، عکاسی با تلفن هوشمند جای خود را برای ثبت رویدادها تثبیت کرده است. سال2011  عکاس خبری نیویورک تایمز برای گرفتن عکسی از درگیری های افغانستان با تلفن همراه، برنده یک جایزه معتبر شد.

     بازسازی کیفیت در شبکه های اجتماعی عکس محور
    سامان جعفری، عکاس درباره تغییر نقش شبکه های اجتماعی گفت: مدت ها از زمانی که شبکه های اجتماعی فقط برای دوست یابی استفاده می شد و تلفن های همراه که برای جمع آوری اطلاعات و عکس از جای پارک ماشین یا... بود می گذرد، اکنون شبکه های اجتماعی علاوه بر این، جایی برای بازاریابی و تبلیغ برای کار و یا آموزش است. تلفن های هوشمند هم با دوربین هایشان تبدیل به ابزار قدرتمندی برای عکاسی نیمه و در مواقعی حرفه ای شده اند.
    وی گفت: این شبکه ها در گذشته نمی توانستند کیفیت مورد انتظار عکاسان را برای نشان دادن عکس در سیستم هایشان بازسازی کنند. در نتیجه باعث دوری عکاسان حرفه ای از بارگزاری خلق هایشان در این شبکه ها می شدند، اما حالا سیستم های شبکه های تخصصی عکس مانند 500px  طوری طراحی شده که بر خلاف شبکه هایی مانند فیس بوک، رنگ، کیفیت عکس و حتی اندازه کار را تغییر ندهند. می توان انتظار داشت که در آینده ای نه چندان دور سیستم چاپ و تبلیغات جای خود را به بیلبورد الکترونیکی با کیفیت و جزییاتی باور نکردنی بدهد.
    وی در مورد عکاسی دیجیتال و عکاسی به شیوه قدیم گفت: هنوز هم دنیای لمس عکس بهترین و زیباترین حس در دنیای عکاسی است. هنوز عکاسانی هستند از چاپ عکس در دنیای تاریکخانه بیشتر از LightRoom شرکت Adobe لذت می برند، اما دنیا به سمت و سویی دیگر می رود.

     بستر دیروز هنر، بستر تجارت امروز
    جعفری گفت» شبکه هایی مانند اینستاگرام یا 500px امروز به مکانی برای تجارت و حتی راه اندازبی گالری های آنلاین برای فروش آثار تبدلیل شده اند. این نکته را نباید فراموش کرد که شبکه های اجتماعی باعث می شوند که شخصی در دورترین نقطه دنیا با دسترسی به اینترنت بتواند اثر خود را بفروشد و یا به نمایش بگذارد. این مساله نشان می دهد، اینترنت هزینه های بسیاری از دوش عکاسان خوب، اما کم درآمد برداشته است.

    سه شنبه 28 مرداد ماه برابر یا 19 اوت، روز جهانی عکاسی است. شاید زمانی که نیسفور نیپس، اشراف زاده فرانسوی 188 سال پیش اولین عکس را از چشم انداز اتاقش می گرفت، مطمئن بود به فنی دست پیدا کرده که می تواند جهان را تکان دهد. او این عکس را با فرایندی به نام هلیوگرافی ثبت کرد و بعد از او لویی داگر با فناوری که داگروتیپ نامید، تصویر را روی صفحه نقره اندودی ثبت کرد که در تاریخ به عنوان اولین شیوه عملی ثبت تصویر شناخته شد. فرانسه اولین کشوری است که عکاسی را جدی گرفت و آن را به عنوان یک اختراع به ثبت رساند و روز 19 اوت سال 1839 در پاریس ترتیب یک گردهمایی را داد تا جزییات عکس برداری را تشریح کند. بعد از فرانسه شاید بتوان هند را از کشورهای دوستدار عکاسی دانست چون شورای عکاسی بین المللی هند سال 1991 اولین نهادی بود که روز جهانی عکاسی را جشن گرفت. هر چند پیش از این نهاد آمریکایی ها پیشنهاد نام گذاری چنین روزی را داده بودند. حالا وب سایت روز جهانی عکاسی www.worldphotoday.org را عکاسان استرالیایی و آمریکایی می چرخانند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :