fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 5921
    تاریخ انتشار : 23 بهمن 1390 0:32
    تعداد بازدید : 1531

    بررسی چالش‌های گردشگری الکترونیکی در ایران

    سهم ایران در نظام توزیع الکترونیکی خدمات گردشگری صفر است

    امروزه تارنماها و شبكه هاي مجازي يا همان اينترنت به شكل قابل توجهي بيش از هر چيز ديگر در اين حباب خاكي رسوخ كرده است و گردشگري الكترونيكی رخ نمايي تازه در صنعتي نويافته است.

    فناوران- اسدالله عباسی رییس فراکسیون گردشگری مجلس در گفت‌وگو با فناوران صنعت گردشگری الکترونیکی را هم‌ردیف درآمدهای نفتی دانست و گفت: ارزش گردشگري و فعاليت‌هاي مرتبط با آن مانند گردشگری الکترونیکی در جال حاصر هم‌رديف در‌آمدهاي نفتي است و امروزه از آن به عنوان صنعت گردشگري نام می برند و شاخه الكترونيكی آن، يعني گردشگري الكترونيكی نیز منشا حركت‌هاي اقتصادي و فرهنگي است.
    وی ادامه داد: گردشگری الكترونيكی تلفيقي از تجارت الكترونيكی و دولت الكترونيكی است؛ زيرا با رونق بخشيدن به بازارهاي رسمي و محلي كشورها و به مدد توسعه بازاريابي و تبليغات، نياز به تجارت الكترونيكي را بيش از پيش کرده، تجارت الكترونيكی را در سطح داخلي و نيز بين‌المللي، افزايش خواهد داد. از سوي ديگر، با اثر غيرمستقيم بر ساير كاركردهاي جامعه و پيشبرد آن به سمت استفاده بيشتر و بهينه‌تر از فناوري اطلاعات و ابزار‌هاي الكترونيكی، سبب پيشرفت اهداف دولت الكترونيكی و تحقق آن در جامعه خواهد شد. عباسی افزود: گردشگری الكترونيكی در ايران و برخي كشورها، هنوز تازه و نوپاست، اما در بسياري از كشورها از جمله كانادا و آمريكا، جاي خود را پيدا كرده و از آن جا كه سفرهاي اينترنتي به هزينه و فرصت كمتري نياز دارند، طرفداران فراواني دارند. ما نیز در ایران اگر خواهان پیاده سازی گردشگری الکترونیکی هستیم باید دولت الکترونیکی را رونق بیشتری بخشیم. رییس فراکسیون گردشگری مجلس ادامه داد:  گردشگري الكترونيكی در ایران با چالش‌هاي مختلفي همراه است، مانند اطلاعات کامل گردشگری در سایت‌ها،  رزرو و فروش اینترنتی بلیت و غیره است اما چنين كاستي‌هايي به اين معنا نيست كه از حالا به دنبال تمهيداتي براي توسعه و ترويج آن نباشيم. هر موضوعي؛ چالش‌هايي دارد و بايد آنها را برطرف كرد تا به راهكارهاي مناسب رسيد. هرچند كه نبايد هر موضوع را بيش از حد نيز بزرگ كرد چون ظرف زماني خود را دارد.
    وی خاطر نشان کرد: ما بايد بازارهاي هدف خود را بشناسيم مثلا در بخش گردشگري الكترونيكي بايد بررسي كنيم آيا سايت‌هاي گردشگري موثرترين هستند؟! يعني در شرايط فعلي با توجه به نوع گردشگري، اين ابزار مي‌تواند به عنوان بهترين راه‌حل تكنولوژي جديد، جوابگوي نيازهاي گردشگران ما باشد يا بايد از راه‌هاي ديگري بهره جست.
    عباسی افزود: هم‌اکنون بحثي به نام گردشگري اسلامي مبتني بر گردشگري شيعي در كشور ما مطرح است. بنابراين وقتي مي‌خواهيم در گردشگري الكترونيكی براي ورود مسافران به كشورمان سرمايه‌گذاري كنيم؛ بايد درنظر بگيريم كه مردم كشورهاي اسلامي و شيعي تا چه حد با چنين سيستمي آشنايي دارند.وی همچنين تغيير ديدگاه‌هاي مديران را براي ترويج گردشگري الكترونيكی موثر دانست و افزود: هميشه اين فكر وجود دارد كه ما ازنظر سخت‌افزاري در اين زمنيه با مشكل مواجه هستيم اما در مطالعاتي كه حول موضوع فناوري اطلاعات انجام شد، به اين نتيجه رسيديم كه برخلاف تصور موجود، آنچه باعث عدم توسعه اين فناوري شده، نوع نگاه مديران بالادست است؛ چون اين افراد با چنين تكنولوژي آشنا نيستند براي پيشرفت آن نيز ممانعت مي‌كنند و باعث مطرح نشدن برنامه‌ها و طرح‌هاي مرتبط مي‌شوند.
    دولت باید برای توسعه گردشگری الکترونیکی اقدام کند
    رییس فراکسیون گردشگری مجلس، گردشگري الكترونيكی را روشي دانست كه خواه‌ناخواه يك روزي اتفاق مي‌افتد. همان طور كه ساير كارها و فعاليت‌هاي ديگر نيز قبلا انجام نمي‌شد ولي روزي ضرورت اجراي آنها احساس شد.
    وی ادامه داد: درمورد گردشگري الكترونيكي هم همين طور است و ما بايد زمينه و امكانات آن را فراهم كنيم. دولت بايد دانش، امكانات و راهكارهاي اجرايي گردشگري الكترونيكی را فراهم كند. ضمن آنكه سازمان‌هاي مرتبط با اين مقوله همچون سازمان ميراث فرهنگي، وزارت امورخارجه، كنسولگري‌ها، دفاتر خدمات مسافرتي و غیره بايد مجهز به اين سيستم شوند. در غير اين‌صورت اگر تمام بخش‌هاي مرتبط با گردشگري به صورت مستقيم و غيرمستقيم امكانات گردشگري الكترونيكی را فراهم كنند اما يكي از آنها همگام با ديگران پيش نرود، قادر به بهره‌وري مناسب نخواهيم بود.
    عباسی گفت: اين كار به اراده دولت نياز دارد همان طور كه دولت تصميم گرفت كارت سوخت صادر كند و در زماني كوتاه اقدام به چنين كاري كرد پس اگر اراده كند مي‌تواند زيرساخت‌هاي لازم سخت افزاري گردشگري الكترونيكي را هم فراهم كند.
    اطلاعات مربوط به ايران در فضاي مجاي كم است
    رییس فراکسیون گردشگری مجلس وی در ادامه يكي از مشكلات گردشگري الكترونيكي را كمي اطلاعات موجود درباره ايران، در اينترنت دانست و گفت: يكي از مشكلات ما ارتباط با گردشگران در سراسر دنياست كه مي‌تواند از طريق اينترنت و رسانه‌هاي خبري انجام شود تا گردشگران با شرايط اقليمي، آداب و رسوم و جاذبه‌هاي كشور بيشتر آشنا شوند. متاسفانه گردشگران ورودي اطلاعات درستي از كشور ما ندارند. به عنوان نمونه يكي از گردشگران تايلندي وقتي كه به يكي از اقوامش در سنگاپور اطلاع داده بود، قصد سفر به ايران را دارد، آنها هشدار داده بودند كه به ايران سفر نكند چون همسايه عراق است و ممكن است با جنگ مواجه شود. اين نشان مي‌دهد اطلاعات مردم كشورهاي ديگر در مورد ما چقدر كم و حتي نادرست است.
    وی ادامه داد: ما اطلاع‌رساني درستي از وضعيت كشورمان در فضاي مجازي نكرده‌ايم. نه تنها بسياري از افراد سالخورده با اين مقوله آشنا نيستند بلكه افراد ميانسال هم اطلاعات كمي با اينترنت دارند چه رسد كه بخواهند به صورت الكترونيكي به سفر اقدام كنند. درصورتي كه الان قرن فناوري اطلاعات است يعني افراد با رجوع به اينترنت مي‌توانند اطلاعات زيادي به دست بياورند درحالي كه ما هنوز تسهيلات كمي در اين مورد ايجاد كرده‌ايم. در ايران هنوز اين مساله در ميان مردم رواج ندارد و براي همين بايد بيشتر به تبليغ و معرفي آن بپردازيم.
    با ضعف ساختارهای فناوری IT در کشور، گردشگري الکترونيکی معنا ندارد
    دکتر علی اکبر جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوران با اشاره به ضعف کشور در حوزه گردشگری الکترونیکی گفت: در حوزه گردشگری الکترونیکی در ایران برنامه‌ها و اقدامات بسیار زیادی انجام گرفت اما به دلیل تغییر مدیریت‌ها همه کارها ناتمام مانده است به عنوان مثال ما گردشگری نشسته (گردشگری در پای کامپیوتر) را داشتیم که اگر اجرا می شد ایران به صورت کلی به جهان معرفی می شد ولی به دلیل تغییر مدیریت‌ها این طرح نا تمام ماند. وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات سازمان گردشگری ایجاد واحد گردشگری الکترونیکی در شهرهای الکترونیکی بود که تمامی دفاتر خدمات الکترونیکی به نوعی به شهرهای الکترونیکی مرتبط می‌شدند ولی این طرح هم مسکوت ماند، لذا هیچ اقدامی که مشخصا به گردشگری الکترونیکی در کشور اتلاق شود به صورت یکپارچه در کشور وجود ندارد. بعضی از خدمات مانند خرید بلیت الکترونیکی هواپیما و غیره وجود دارد ولی این الزاما کافی نیست.
    جلالی در ادامه گفت: یکی از مشکلات ما در این حوزه اطلاعات بسيار كم است، اطلاعات مربوط به شهرها و حتي وضعيت آب و هواي ايران آنقدر كم است كه اگر شما در سايت یاهو یا گوگل جست‌وجو كنيد، بيشتر مي‌توانيد اطلاعات به دست آوريد تا در سايت‌هاي ايراني همچنین در زمینه قیمت‌ها از جمله ارز، اطلاعات بسیار کمی در سایت‌ها وجود دارد.  اما صرف نظر از ضعف در اطلاعات و طراحی نامناسب سایت‌ها یکی از عوامل مهم در نداشتن تمایل به سرمایه‌‌گذاری‌های خارجی در صنعت گردشگری ایران، ضعف ساختارهای فناوری IT در کشور است.
    سهم ایران در نظام توزیع الکترونیکی خدمات گردشگری صفر است
    وی ادامه داد: طبق بررسی‌های موجود سهم ایران در نظام توزیع الکترونیکی امکانات و خدمات گردشگری جهان که 50 درصد گردش مالی توریسم جهانی را در برمی‌‌گیرد، دقیقا صفر است. برنامه ‌ریزی در زمینه گردشگری سایبر در بسیاری از امکانات لا‌زم برای گسترش صنعت گردشگری مجازی مانند صدور ویزا و بلیت الکترونیکی و رزرواسیون هتل‌‌ها که از مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت در بازاریابی توریسم الکترونیکی است، در حال حاضر از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و این در حالی است که باید توجه داشت تداوم حیات ایران در صنعت گردشگری طی سال آینده همچون هر کشور دیگری وابستگی تنگانگی با توسعه زیرساخت‌های گردشگری الکترونیکی دارد.
    جلالی افزود: علت این وابستگی نیز آن است که بازاریابی الکترونیکی امروزه یک عملکرد مجزا که منحصر به فروش محصولات و خدمات باشد، نیست، بلکه فرآیندی مدیریتی برای اداره کردن روابط موجود میان سازمان و مشتریان دربازار‌های داخلی و خارجی است. بنابراین بی‌توجهی به این حوزه ممکن است ما را از امتیازات جهانی گردشگری حذف کند .
    جلالی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی اگر همچنان این تفکر غلط که ICT صرفا یک فناوری لوکس و گران و کم اهمیت است  بها دهیم ، در عصر اطلاعات و ارتباطات جهانی حوزه‌های مختلف صنعت و تجارت گردشگری ایران با از دست دادن فرصت‌ها هزینه کلانی متحمل خواهند شد. زیرا بازاریابی الکترونیکی که همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می‌کند با به کارگیری ابزارها و روش‌های بدیع فناوری نوین علاوه بر پیشرفت‌های صورت گرفته همچنان به دنبال نوآوری است.
    دکتر علی اکبر جلالی در ادامه سخنان خود متصل نبودن به بانک‌های جهانی را هم یک معضل دیگر عنوان کرد و گفت: وقتي به سيستم بانك جهاني متصل نيستيم؛ گردشگراني كه وارد ايران مي‌شوند، توانايي استفاده از كارت اعتباري را ندارند. پس اولين معضل ما در گردشگري الكترونيكي، نظام بانكي است.
    اين كارشناس درمورد تاثير بانكداري الكترونيكی بر گردشگري داخلي توضيح داد: اگر گردشگران داخلي بخواهند به شهري در داخل ايران سفر كنند، مي‌توانند سايت‌هاي اينترنتي را جست‌وجو، ثبت نام و تور موردنظر را رزرو كنند اما همه اينها وابسته به داشتن بانكداري الكترونيكي است.
    وی  با تاكيد براينكه نظام بانكي و مبادله اطلاعات به روش الكترونيكي از اصلي‌ترين روش‌هاي ايجاد گردشگري الكترونيكي است، به نقش دولت اشاره كرد و گفت: بانك‌ها به ويژه بانك‌هاي خصوصي بايد خود را وارد نظام بين‌المللي بانكي كنند. مداخله دولت در اين مسایل جز خسران و ضرر نخواهد بود چون گردشگري يك كارخانه فولاد نيست. دولت تنها بايد شرايط ورود به نظام بانكي جهاني و كارت‌هاي اعتباري را به وجود بياورد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :