آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 59613
تاریخ انتشار : 30 شهریور 1393 11:42
تعداد بازدید : 770

اعلام الگوی جدید ارزیابی اپراتورهای ارتباطی

رتبه بندی رگولاتوری چه سودی برای مردم دارد؟

اپراتورها و شرکت های فعال در حوزه سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات، طبق معیارهایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه می دهد با یکدیگر مقایسه و در این بین اپراتورهای برتر انتخاب می شوند، اما این سوال هم وجود دارد که آیا انتخاب اپراتورها به عنوان برتر در حوزه ارتباطات و فناوری، دلیل بر آن است که این اپراتورها رضایت صد در صدی مشترکان را هم جلب کرده اند؟

ایسنا- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال 92 شرکت های فعال در حوزه فناوری ارتباطات را بر اساس انواع خدمات و میزان رضایت مشترکان مقایسه کرد و اپراتورها نیز تلاش کردند در فرصت مقرر بتوانند خود را به بالاترن سطح در هر یک از معیارها برسانند.

طبق اعلام رگولاتوری در جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات اپراتورهای برتر در ۹ بخش اپراتورهای PAP ,SAP ,WiMAX ,ISDP ارایه کنندگان تلفن همراه سراسری و منطقه ای، شرکت های مخابرات استانی، ارایه کنندگان خدمات تلفن ثابت منطقه ای و شرکت پست معرفی شدند.

رقابت نزدیک ایرانسل و همراه اول

با توجه به بررسی های انجام شده سازمان رگولاتوری در سال گذشته اپراتور همراه اول در میانگین شاخص کیفیت مکالمه (SQI) در شش شهر از مراکز استان ها شامل شهرهای تهران، ارومیه، بجنورد، قزوین، گرگان و رشت نسبت به اپراتور ایرانسل وضعیت بهتری داشت و در همین شاخص در ۱۳ شهر از مراکز استان ها شامل شهرهای ارومیه، اردبیل، اصفهان، بوشهر، بیرجند، زنجان، زاهدان، شیراز، کرمان، یاسوج، گرگان، همدان و یزد اپراتور ایرانسل از وضعیت بهتری نسبت به اپراتور همراه اول برخوردار است. در 10 شهر از مراکز استان ها شامل شهرهای بیرجند، زنجان، سمنان، سنندج ، یاسوج، خرم آباد، ساری، اراک، همدان و یزد اپراتور همراه اول و ۸ شهر از مراکز استان ها شامل شهرهای تبریز، مشهد، قزوین، سنندج، کرمانشاه، رشت، ساری و اراک اپراتور ایرانسل وضعیت کیفیت مکالمه قابل قبول بوده است. این وضعیت قابل قبول به آن معنی است که مشترکین در حین انجام مکالمه در شبکه سلولی در اکثریت نقاط شهری امکان دریافت مکالمه در سطح استاندارد را دارند با این حال در برخی از نقاط شهری، کیفیت مکالمه مطلوب وجود ندارد.

رقابت دوباره اپراتورها و شرکت های فناوری ارتباطات

امسال نیز برای بار دیگر سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی تصمیم دارد اپراتورهای مختلف و شرکت های ارایه دهنده خدمات در حوزه فناوری اطلاعات را با یکدیگر مقایسه کرده و نتایج را به صورت رتبه بندی اعلام کند. با این حال رگولاتوری در نظر دارد که این دوره از بررسی ها با آنچه در دوره های گذشته صورت گرفته متفاوت باشد تا سطح بالاتری از خدمات اپراتورها مورد ارزیابی قرار گیرد. معاون نظارت و اعمال مقررات رادیویی رگولاتوری نیز در همین راستا رتبه بندی امسال خود را با اضافه کردن یک معیار سنجش نسبت به معیارهای سال گذشته و با 26 زیر معیار انجام می دهد. با توجه به اینکه الگوی جامع ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب اپراتورهای برتر در ۷ معیار رهبری و مدیریت، فرایندهای سازمانی، منابع و مشارکت ها، منابع انسانی، نتایج مشتری، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد و در ۲۱ زیر معیار تدوین شده بود، امسال الگوی جامع ارزیابی با اضافه کردن معیار نتایج کارکنان در 8 معیار ابلاغ شده است و 26 زیرمعیار نیز دارد.

بر اساس الگوهای ارایه شده، سازمان رگولاتوری ابتدا اپراتورهای سرویس ارتباطی را بر اساس برنامه های رهبری و استراتژیک شامل ایفای نقش رهبری، تدوین و بازنگری استراتژی، اجرا و پایش استراتژی، طرح ریزی و استقرار سامانه مدیریت عملکرد و در نهایت مدیریت ارتباط با رگولاتوری مورد سنجش قرار می دهد.

سپس نتایج را بر اساس سه عنوان مدیریت منابع انسانی، فرایندهای سازمانی و منابع و مشارکت ها بررسی کرده و در سه بخش نتایج کارکنان، نتایج مشتریان و نتایج جامعه دسته بندی می شوند. از طریق مقایسه و جمع بندی بین این سه نتیجه نهایی نتایج کلیدی عملکرد هر اپراتور به دست خواهد آمد.

باید دید آیا موضوع راه اندازی نسل سوم ارتباطی در ماه های اخیر که با حرف و حدیث هایی همراه بوده است هم میتواند در ارزیابی ها موثر باشد یا خیر زیرا برخی از مشترکان با مشکل و اختلال در اتصال به اینترنت مواجه بودند که وعده داده شد این مشکلات در همه اپراتورها طی ماه های آینده برطرف خواهد شد و علت آن نیز لزوم تغییر برخی زیرساخت ها برای راه اندازی اینترنت 3G است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :