آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 60622
تاریخ انتشار : 12 مهر 1393 11:23
تعداد بازدید : 1338

مجالی برای عرض اندام پشت ویترینی‌های تخفیف‌دار

برگ ریزان در بازار تلویزیون های بزرگ

بازار خرید و فروش تلویزیون در نخستین ماه فصل پاییز روزهای سردی را سپری می کند.

 

مریم عسگری

این درحالی است که اکثر نمایندگی های فروش تخفیف هایی را در قالب جشنواره فروش ویژه به خریداران تلویزیون های سایز بزرگ ارایه می کنند؛ با این حال این تخفیف ها شوقی برای خرید در دل خریداران ایجاد نکرده است.

به گفته فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری، اگر چه نوسان نرخ دلار آزاد طی هفته های اخیر تاثیری بر قیمت این کالا نگذاشته است، اما بازار رونق چندانی ندارد.

این درحالی است که بررسی روند قیمت ها طی دو هفته اخیر گویای این امر است که قیمت برخی از نمونه های سایز بزرگ تلویزیون در بازار تا حدودی افزایش یافته است و از سویی برخی از تلویزیون ها با سایز بزرگ تر از 65 اینچ در بازار به شدت کمیاب شده اند.

با توجه به این موضوع ما در گزارشی به بررسی وضعیت بازار تلویزیون در فصل پاییز پرداخته ایم.

 

رکود در آغاز فصل برگ ریزان

این روزها اگر سری به مراکز خرید و فوش تلویزیون بزنید متوجه کاهش میزان مراجعه و تقاضا برای این کالای محبوب می شوید.

البته این بی رونقی با توجه به این موضوع که بازار این کالا تابستان پررونقی را سپری کرده است عجیب نیست، اما فعالان بازار که از این موضوع نگرانند، می گویند: در فصل تابستان بیشترین میزان تقاضا مربوط به تلویزیون های میان قیمت بوده است و نمونه های جدید و گران قیمت در سایزهای بزرگ مخاطبان چندانی نداشتند.

به همین دلیل است که شرکت های عرضه کننده حجم واردات تلویزیون های سایز بزرگ و نمونه های مبتنی بر تکنولوژی های جدید نظیر منحنی و 4K را کاهش داده و به منظور جلوگیری از کاهش سهم فروش خود در بازار اقدام به عرضه محصولات میان قیمت که مبتنی بر تکنولوژی های قدیمی بودند کردند که این موضوع موجب نگرانی شرکت های تولیدکننده و نمایندگی فروش شده است.

 

علی پیراسته، یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری در این باره می گوید: نمایندگی های فروش پروموشن (هدایای ضمن خرید) گران بهایی را برای خریداران تلویزیون های سایز بزرگ و جدید در نظر گرفته اند، اما قیمت گران این تلویزیون ها موجب شده است که این تلویزیون ها روی دست واردکنندگان بمانند. به گفته این فعال بازار، با توجه به رکود حاکم بر بازار پاییزی لوازم صوتی و تصویری میزان عرضه به بازار کاهش یافته است و در حال برخی از نمونه های جدید و بسیاری از تلویزیون های سایز بزرگ در بازار کمیاب و یا نایاب هستند.

 

ثبات قیمت روی کاغذ،تغییرات قیمت در عمل

اگر چه فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری و همچنین نمایندگی های فروش از ثبات قیمت ها طی یک ماه اخیر در بازار تلویزیون و لوازم صوتی و تصویری خبر می دهند، اما بررسی و مقایسه قیمت کالاهای صوتی وتصویری گویای این امر است که در بازار پاییزی با حدود 2 تا 5 درصد افزایش قیمت مواجه شده ایم.

فعالان بازار و نمایندگی های فروش که زیر بار این رشد قیمت نمی روند می گویند، برخی از مدل های تلویزیون در جشنواره فروش تابستان با تخفیف به فروش می رسیدند و حال که تابستان به پایان رسیده است قیمت ها تغییر کرده است.

برخی نیز رشد قیمت را به ارایه هدایای ضمن خرید نسبت می دهند و می گویند، برای تشویق خریداران هدایای ویژه ای به خریداران ارایه می شود که در هر حال بخشی از بهای هدیه از مشتری اخذ می شود.

برخی نیز می گویند، به دلیل کاهش موجودی برخی از کالاهایی که به عنوان هدیه ضمن خرید به خریداران تلویزیون ارایه می شد ناچار شده ایم محصولاتی گران قیمت تر را جایگزین هدیه مورد نظر کنیم که این موضوع روی قیمت مصرف کننده تلویزیون تاثیر گذاشته است.

برخی از فعالان بازار هم می گویند: کاهش موجودی در مورد برخی از محصولات موجب شده است که فروشندگانی که تعداد محدودی از این محصولات را در اختیار دارند برای افزایش قیمت اقدام کنند. در هر حال فعالان بازار روی موضوع ثبات و حتی کاهش قیمت ها اصرار داشته و بهانه های گوناگونی برای رشد قیمت ها در بازار می آورند.

 

پشت ویترینی ها روی کار آمدند

تا پیش از این اخباری در مورد فروش کالاهای پشت ویترینی دیجیتالی و کامپیوتری نظیر نوت بوک، دوربین، دستگاه های ضبط و پخش صدا و کالاهایی از این دست به گوش می رسید .

حالا این موضوع در بازار تلویزیون به ویژه تلویزیون های سایز بزرگ مشاهده می شود.

بررسی های بازاری گویای این امر است که فروشندگان تلویزیون های کمیاب سایز بزرگ را با حدود یک میلیون تومان تخفیف به مشتری ارایه می کنند.

در مورد گارانتی هم باید بگوییم که گروهی زیر بار گارانتی کردن این نمونه های پشت ویترینی نرفته و گروهی نیز گارانتی های بی نام و نشان به اسم گارانتی فروشگاهی به خریداران ارایه می کنند.

 

در انتظار بازار گرم

فعالان بازار می گویند: شاید این رکود یک دوره استراحت کوتاه برای بازار تلویزیون باشد و امیدواریم که در ماه های آتی بازار دوباره رونق گذشته را تجربه کند.

به گفته آنها، در صورت تداوم روند نزولی تقاضا، حجم عرضه کالا به بازار کاهش یافته و فعالان بازار و نمایندگی ها توان خود را صرف تامین موجودی برای بازار شب عید می کنند.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :