آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 63335
تاریخ انتشار : 2 آذر 1393 10:49
تعداد بازدید : 1067

خرجتان چقدر است؟

در یادداشت های گذشته به توضیح بخش های مختلف یک مدل کسب وکار پرداختیم؛ ارزشی که قرار است کسب وکارتان در قالب کالا یا خدمات در اختیار مشتریان قرار دهد، چگونگی رساندن این ارزش ها به آنها، چگونگی ارتباط با آنها، روش های کسب درآمد، منابع و فعالیت های کلیدی و شرکای تجاری. در این یادداشت درباره ساختار هزینه (Cost Structure) که آخرین قسمت یک مدل کسب وکار است، صحبت خواهیم کرد؛ بخش بسیار مهمی که قرار است به صورت اعداد و ارقام و نمودارهای مالی نشان دهد که برای راه اندازی و اداره کسب وکارتان، چقدر منبع مالی اولیه و هزینه های جاری نیاز دارید.

عطا خلیقی سیگارودی
اولین چیزی که به ذهن می رسد، هزینه های خرید کامپیوتر، اجاره محل شرکت، خرید میز و صندلی و ازاین دست ملزومات است. اما چیزی که کمتر به آن توجه می کنیم، هزینه های پیاده سازی هر یک از قسمت های یک مدل کسب وکار است. بهترین نقطه برای شروع تدوین ساختار هزینه ها، بررسی منابع و فعالیت های کلیدی است. محاسبه کنید که هر یک از این منابع و فعالیت ها چقدر هزینه ثابت و متغیر دارد و بیشترین هزینه مربوط به کدام منبع یا فعالیت است. هزینه های ثابت (Fixed Costs) هزینه هایی هستند که ماهانه یا در بازه های زمانی مشخص، پرداخت می شوند و مقدار آنها وابسته به میزان تولید کالا یا ارایه خدمات نیست. به عنوان مثال هزینه اجاره محل شرکت و حقوق ماهانه نیروهای انسانی ثابت. اما هزینه های متغیر (Variable Costs) وابسته به تولید کالا یا ارایه خدمات است. اگر تعداد تولید شما بالاتر رود به مواد اولیه بیشتری نیاز دارید و اگر قرار باشد کالاهای بیشتری را به دست مشتریان تان برسانید، باید هزینه حمل ونقل بیشتری نیز بپردازید. مجموع هزینه های ثابت و متغیر، هزینه کل را تشکیل می دهد. هزینه ای که باید توسط جریان درآمدی شما تأمین شود. به نقطه ای که هزینه های کلی کسب وکار با درآمدتان برابر می شود، نقطه سربه سر (Break Even Point) می گویند. از این نقطه به بعد انتظار داریم که کسب وکارتان سودده باشد، سرمایه گذاری های اولیه را بازگرداند و تولید ثروت کند. نکته مهم دیگر، پیش بینی هزینه های گسترش کسب وکار است. در محاسبه این هزینه ها علاوه بر هزینه های ثابت و متغیر به صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس و محدوده فعالیت نیز توجه کنید.حالا که تمام بخش های طرح کسب وکار را تدوین کرده اید، زمان آن رسیده که دوباره به همه بخش های آن نگاهی بیندازید و بارها و بارها آن را تصحیح و ویرایش کنید تا به یک مدل قابل اجرا برسید.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :