fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 64143
    تاریخ انتشار : 12 آذر 1393 10:40
    تعداد بازدید : 1073

    سر بی کلاه ایرانی‌ها از مزایای Black Friday و Cyebr Monday

    باید گران بخریم دوشنبه و جمعه ندارد

    اگر چه جمعه سیاه (Black Friday) و دوشنبه سایبری (Cyber Monday) بسیاری از خریداران کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی را در آنسوی مرزها به مرادشان رسانده است؛ در بازار ایران نه تنها خبری از این تخفیف ها نیست و خریداران ایرانی به دلیل تحریم های سیاسی و اقتصادی نمی توانند حتی از تخفیف هایی که فروشگاه های مجازی خارجی برای کاربران شان در نظر گرفته اند استفاده کنند، بلکه این روزها با رشد قیمت کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی مواجه شده اند.


    مریم عسگری
    البته خریداران ایرانی که کالاهای خارجی را گران تر از سایر کاربران در نقاط دیگر جهان خریداری می کنند، این محرومیت را پذیرفته اند؛ اما ابهاماتی برای آنها وجود دارد. به عنوان مثال برخی از شرکت های تولید کننده و همچنین برخی از واسطه های بزرگ و مطرح در ماه های پایانی سال تخفیف هایی برای مشتریان خود در نظر می گیرند و به طور حتم واردکنندگان ایرانی از این تخفیف یا تسهیلات بی بهره نیستند.
    اما مشاهده می شود که تا کنون این خرید زیر قیمت به کاهش قیمت در بازار منجر نشده است و در مقابل حتی فروشندگان بازار ایران کالاهایی که حتی در حجم محدود با تخفیف خریداری کرده اند را با قیمت بالاتر و سود هنگفت به فروش می رسانند. به ویژه اینکه این محصولات تخفیف دار در ماه های پایانی سال شمسی وارد بازار ایران شده و مخاطبان بسیاری خواهد داشت.
    در هر حال این موضوع (برخوردار نشدن خریداران ایرانی از حراج های آخر فصل) اگر چه برای خریداران ایرانی تا حدودی جا افتاده است، اما از سویی این سوال را در ذهن برخی به وجود آورده است که چرا واردکنندگانی که کالاهای وارداتی را حتی در حجم محدود در حراج های آخر سال خریداری می کنند، در ایران با قیمتی گران تر می فروشند؟
    در این رابطه، مافی یک کارشناس بازار می گوید: اگر چه تعداد کمی از واردکنندگان ایرانی از تخفیف های آخر سال میلادی بهره مند می شوند، اما نمی توان گفت که این موضوع شوقی برای واردات نزد ایرانی ها ایجاد نمی کند و برخی از نمایندگان ایرانی می توانند از تخفیف های آخر سال میلادی که شرکت های مادر یا حتی واسطه ها به مشتریان خود می دهند بهره مند شوند.
    اما دیده نشده است که این تسهیلات و یا تخفیف ها تاثیری در بازار ایران بگذارد.
    این کارشناس بازار در مورد دلیل بی بهرگی خریداران ایرانی از تخفیف های آخرسال میلادی می گوید، بین بازار کامپیوتر ایران و بازارهای جهانی همیشه اختلاف های اساسی چه از لحاظ عرضه و تقاضا و روند قیمت ها و چه از لحاظ ورود تکنولوژی های جدید وجود دارد که این تفاوت ها برای خریداران ایرانی کاملا قابل درک است.
    به گفته وی، این اختلاف یا بهتر بگوییم تفاوت ها که ناشی از عدم حضور نمایندگی های رسمی شرکت های تولیدکننده در ایران است موجب شده است فضای بازار ما با سایر کشورها در برهه های گوناگون زمانی متفاوت باشد. نمونه اش همین بازار آخر سال میلادی که موجب شده است تمام کشورها از تخفیف های آخر سال کارخانه و شرکت های سازنده بهره مند شوند؛ اما در بازار ایران خبری از این تخفیف ها نیست.
    به گفته وی، حقیقت این است که معمولا در این ایام در بازار جهانی شرکت های تولید و عرضه کننده به بهانه فراهم کردن زمینه برای ورود محصولات جدید به بازار، نمونه های قدیمی را با قیمت ارزان تر به بازار تزریق می کنند. به این ترتیب قیمت محصولات در تمام کشورهایی که شرکت تولیدکننده در آن نمایندگی فروش دارد کاهش می یابد؛ اما در ایران به دلیل وجود برخی از تحریم ها و عدم وجود نمایندگی امکان ارایه تخفیفی به مشتری در این ایام وجود ندارد.
    یک واردکننده کالاهای کامپیوتری هم با بیان این مطلب که در فصل تخفیف های شرکتی و فروشگاهی خریداران بومی مجالی به دیگران برای خرید به دیگران نمی دهند می گوید، بر سر خرید کالاها در فروشگاه ها و نمایندگی های فروش دعواست و خریداران بومی هر کشور مجالی به سایرین برای خرید نمی دهند.
    وی در مورد تخفیف های شرکتی می گوید، در سال های اخیر تخفیف های آخر سال شرکت های مادر نیز کاهش یافته است و اگر قیمت محصولی کاهش یابد آن محصول یا از رده خارج است و یا ایرادی دارد و یا اینکه پایان عمر تکنولوژیکی آن نزدیک است.
     یکی دیگر از فعالان بازار هم در این زمینه می گوید، فروشندگان حتی اگر کالاها را با تخفیف به فروش برسانند، باز نگاه خریدار به آنها مملو از بدبینی و شک است و خریدار فکر می کند فروشنده از فروش کالا حتی ارزان، سودی سرشار می برد.
    به گفته این فعال بازار، در هر حال خریدارن ایرانی امیدی به دریافت تخفیف به مناسبت سال نو میلادی را ندارند و اکثرا خریداران کالاهای کامپیوتری تلاش خود را برای گرفتن تخفیف از بازار شب عید (اسفند ماه) می کنند و توجهی به تخفیف هایی که در بازار جهانی به مناسبت سال نو میلادی ارایه می شود، ندارند.به گفته وی، اما سال نو میلادی تاثیرات دیگری بر بازار کامپیوتر ایران می گذارد.
    به عنوان مثال در ماه های اسفند و فروردین محصولات جدید که طی دی و بهمن ماه به بازار جهانی معرفی شده ، وارد بازار ایران  می شود. همچنین ورود فناوری های جدید در نهایت به کاهش قیمت محصولات قدیمی تر در بازار داخلی منجر می شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :