fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 64515
    تاریخ انتشار : 23 آذر 1393 11:24
    تعداد بازدید : 1216

    در سال 2014

    10 رویداد ی که فیس بوک را تکان داد

    سال 2014 رو به پایان است و از آنجا که قدرت شبکه های اجتماعی در اطلاع رسانی، جهت گیری های اجتماعی و سیاسی هر سال بیشتر از سال پیش می شود بررسی آنچه در سال 2014 در بزرگ ترین شبکه اجتماعی یعنی فیس بوک گفته شده خالی از لطف نیست. ما کاربران ایرانی نیز بخشی از جامعه بزرگ فیس بوک هستیم و بخشی از دغدغه های ما متاثر از موضوعات بین المللی بوده است. مثال واضح آن کمپین یک سطل آب یخ بود.


    فیس بوک هفته گذشته خبری در newsroom خود منتشر کرد که نتیجه تحقیقاتش روی 1.35 میلیارد کاربر فعال سال 2014 را نشان می داد؛ کاربرانی که بیشترین تعامل را در فیس بوک داشتند و بیشترین محتوا را در سال 2014 منشتر کردند. انتخاب این کاربران چندان هم دشوار نبود. کافی است نگاهی به آمار رسمی که ماه سپتامبر از سوی فیس بوک به صورت رسمی منتشر شد نگاهی بیندازید؛ شبکه اجتماعی فیس بوک هر ماه 1.35  میلیارد کاربر
     فعال دارد.
    این شبکه اجتماعی که حالا بیش از 8 هزار کارمند دارد هر روز میزبان 864 میلیون کاربر است (بر اساس آمار ماه سپتامبر فیس بوک) حدود 700 میلیون کاربر فعال موبایلی در روز و 1.12 میلیارد کاربر موبایلی در ماه دارد. با توجه به این آمار و ارقام، دانستن آنچه در فیس بوک طی سال 2014 منتشر شده و پر طرفدار هم بوده، دید ما نسبت به مردم سراسر دنیا را نه کامل، اما کمی باز می کند.
    فیس بوک نتیجه تحقیقاتش در مورد آنچه در سال 2014 بیشتر مورد بحث بوده را بسیار خلاصه و شسته رفته منتشر کرده است. تحلیلگر داده ها، مدیر محتوا و مدیر بازاریابی فیس بوک برای قابل فهم بودن نتیجه این تحقیقات لیست هایی تهیه کردند که اصلی ترینش لیست مباحث جهانی است. بقیه لیست ها شامل موضوعات پر بحث، مکان هایی که بیشتر چک این شدند، ورزشکاران، هنرمندان، برنامه های تلویزیونی، فیلم ها و غیره است که بر اساس تحقیق بین کاربران آمریکایی تهیه شده اند و موضوعیت جهانی ندارند.

    1 موضوع جهانی؛ جام جهانی
    جام جهانی، موضوع برتر سال 2014 در فیس بوک بوده است. من احتمال می دهم بعد از فیس بوک این موضوع در توییتر نیز اولین رتبه سال 2014 را به خود اختصاص دهد. بازی های جام جهانی 2014 امسال در شبکه های اجتماعی داغ بود. طرفداران تیم ها و تیم های شرکت کننده، شرکت ها و کسانی که به دنبال تبلیغ بودند طی برگزاری بازی های جام جهانی 2014 بسیار فعال بودند.
    2 بحث سال؛ شیوع مرگ
    موضوع دوم فیس بوک، ویروس مرگ آور ابولا و گسترش آن بود که به شدت مورد توجه قرار گرفت. ویروس ابولا از ماه مارس زندگی هزاران نفر از مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. سازمان ها، رهبران جهان، پزشکان و محققان برای جلوگیری از شیوع این بیماری تلاش های زیادی کردند که بخشی از آن در فیس بوک به خوبی نمایان است. فیس بوک حتی صفحه مشخصی به این بحث اختصاص داده است: www.facebook.com/fightebola .
    3 پله سوم؛ انتخاب در برزیل
    این موضوع بر خلاف دو موضوع پیش که در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته بود، برای کاربران ایرانی چندان جالب نبود. انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 برزیل یکی از مطرح ترین دوره های انتخاباتی در این کشور بود.
    4 خودکشی کمدین، چهارم شد
    خودکشی Robin Williams کمدینی که در سطح بین المللی محبوبیت داشت، همه را شوکه کرد. شاید به این دلیل که کسی گمان نمی کند هنرمندان همیشه خندان فیلم ها، آنقدر افسرده و ناامید باشند که خودخواسته با زندگی وداع کنند.
    5 سطل آب یخ روی پله پنجم است
    چالش یک سطل آب یخ را شاید بتوان یکی از موفق ترین برنامه های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی دانست و گواه آن دامنه گسترش آن است. در این چالش که به قصد معرفی یک نوع بیماری به نام ALS و کمک به افراد مبتلا به این بیماری راه افتاد، از مردم عادی بگیر تا هنرمندان و چهره های مردمی و محبوب در کشورهای مختلف در سراسر دنیا شرکت کردند و  بین ماه های ژوئن و سپتامبر، مردم سراسر جهان بیش از 17 میلیون فیلم از خالی کردن یک سطل آب یخ در فیس بوک به اشتراک گذاشتند و انجمن حمایت از بیماران ALS بیش از 100 میلیون دلار از این چالش به دست آورد. کشورهای آمریکا، استرالیا و نیوزیلند، فعال ترین کشورها در این چالش بودند.
    6 روایت ششم، روایت جنگ و خون
    غزه. ششمین بحث جهانی در فیس بوک جنگ غزه بود. جنگی که قربانیانش، دنیا را تحت تاثیر قرار داد و راه انداختن کمپین های مختلف برای نجات جان کودکان در این جنگ در شبکه های اجتماعی از جمله فعالیت های بشردوستانه ای بود که کاربران آنلاین سراسر دنیا در آن شرکت کردند. کمتر کاربری را می توان پیدا کرد که در روزهای جنگ و خون در غزه حداقل یک توییت درباره غزه و کودکانش نکرده باشد یا یک پست یا عکس در فیس بوک به اشتراک نگذاشته باشد.
    7  شماره هفت؛ راز خطوط هوایی مالزی
    هفتمین بحث سال 2014 در شبکه اجتماعی فیس بوک که بسیار هم جنجالی و بحث برانگیز بود، گم شدن یکی از پروازهای خطوط هوایی مالزی بود. پروازی که از آن صدها خانواده داغ دار و یک راز بزرگ به جا ماند. حدود یک ماه بعد از گم شدن بویینگ 370، پرواز دیگری از خطوط هوایی مالزی، در اکراین سقوط کرد. این دو حادثه در مدت زمان کوتاهی، جنجالی ترین بحث رسانه ها در سراسر دنیا شد.
    8 رتبه هشت برای فوتبال آمریکایی
    لیگ سالانه فوتبال آمریکایی، هشتمین موضوع پرطرفدار بین کاربران فیس بوک شناخته شد؛ Super Bowl. فوتبال حرفه ای آمریکایی، در تمام تاریخ خود در لیگ ملی فوتبال (NFL) برگزار می شد. در سال ١۹۶۰، یک لیگ رقیب، لیگ فوتبال آمریکایی (AFL) شروع به شرکت در مسابقات کرد. با تصمیم به ادغام این دو گروه، آنها با برگزاری یک مسابقه واحد میان تیم های قهرمان خود موافقت کردند. به دلیل برگزاری بسیاری از مسابقات فوتبال دانشگاهی در ورزشگاه هایی به شکل کاسه (bowl)، یکی از صاحبان لیگ فوتبال آمریکایی، بازی جدید را سوپرباول (super bowl) نامید. سال 2014 این بازی ها، یکی از بازی های مورد توجه فیس بوکی ها بود.
    9 تیراندازی در فرگوسن؛ موضوع نهم
    از نظر ما کاربران ایرانی، عجیب است که موضوع تیراندازی پلیس به یک جوان غیر مسلح، یکی از ده موضوع برتر فیس بوک باشد. اما فیس بوک در نتیجه تحقیقاتش، ماجرای شلیک پلیس به یک جوان غیر مسلح به نام Michael Brown را نهمین موضوع داغ کاربران فیس بوک شناسایی کرده است.
    10 بازی های المپیک سوشی دهم شد
    بیست و دومین دوره از المپیک بازی های زمستانی امسال در روسیه برگزار شد. هر چند این بازی ها مانند بازی های جام جهانی در شبکه های اجتماعی دنبال نشد اما استقبال کاربران از اخبار مربوط به این بازی ها چندان هم بد نبود. همین استقبال بوده که بازی های المپیک سوشی را دهمین موضوع پر بحث فیس بوک در سال 2014 کرده است.
    منتخبانی دیگر
    اما بد نیست از کل نتیجه تحقیقات فیس بوک روی کاربران آمریکایی، برترین هایش را مرور کنیم. بر اساس نتیجه این تحقیقات آمریکایی های فیس بوک در سال 2014 بیش از هر مکانی در Disney Properties، Universal Studios Hollywood و Times Square چک این کرده اند. در حوزه سرگرمی بیش از هر هنرمندی درباره ،Beyoncé، Pharrell Williams و Nicki Minaj صحبت کرده اند، در میان برنامه های تلویزیونی بیش از هر برنامه ای Game of Thrones، Orange is the New Black و The Walking Dead را دوست داشته اند،  سه فیلم Frozen، Guardians of the Galaxy و Teenage Mutant Ninja Turtles پر بحث ترین فیلم ها برایشان بوده،  از سه بازی Cookie Jam، Bubble Witch 2 Saga و Candy Crush Soda Saga بیش از دیگر بازی های فیس بوک لذت برده اند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :