fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 6485
    تاریخ انتشار : 6 اسفند 1390 1:16
    تعداد بازدید : 483

    ATM (بخش نوزدهم)

    برون سپاري بهره برداري از ATM (قسمت اول)

    بهره‌برداران از ATM روزگار سختي را مي‌گذرانند. از يک سو با تغييرات روزانه قوانين و مقررات و نيز تغييرات تکنولوژي مواجهند و از سوي ديگر با رقبايي که درصدند سهم از بازار و درآمد آنها را کاهش دهند.به منظور مقابله با اين نيروها، بانک‌ها و موسسات مالي نيز سعي در ابداع و ارایه نوآوري‌هايي در زمينه دستگاه‌هاي خوددريافت، اتصال تلفن همراه به ATM، پرداخت قبوض و از اين قبيل به منظور جذب مشتريان جديد و حفظ مشتريان موجود خود هستند.
    با اين وجود اضافه نکردن هر سرويس جديد به پيچيدگي بيشتر سرويس‌ها براي مشتري و سخت‌تر شدن مديرت و هماهنگي اينگونه موسسات مي‌انجامد. به قول يکي از متخصصان، به‌روزرساني مشخصات ATM همانند تعويض موتور يک بویينگ 747 در ارتفاع 10 کيلومتري از سطح زمين است. درحاليکه ATM باید به ارایه خدمات به مشتريان بدون وقفه ادامه دهد، به روزرساني‌ها و تغييرات جديد باید همزمان در پشت صحنه و يا حتي در پيش روي مشتري اعمال شود.
    براي مواجهه با اين چالش‌ها، بهره‌برداران از ATM به صورت روزافزوني متمايل به برون سپاري خدمات مديرت ATM به شرکت‌هاي معتبر در اين زمينه مي شوند.امروزه بانک‌ها وموسسات مالي و اعتباري درصددند بخش بيشتري از فرآيندهاي زمانبر مديريت ATM  از قبيل پردازش تراکنش‌ها، مانيتورينگ، بهينه سازي جريان پول نقد، سازگاري با قوانين و مقررات را به پيمانکاران متخصص در اين زمينه واگذارکنند.
    هدف از ارایه اين سلسله مقالات آشنايي با مشکلات سد راه بانک‌ها و موسسات مالي و اعتباري و برجسته کردن نقش برون سپاري خدمات برای حل اين مشکلات است. بانک‌ها و موسسات مالي و اعتباري باید با آن بخش از پورتفوي مديريت ATM که قابل برون سپاري هستند، آشنا شده و به ابزارهاي لازم برای تشخيص بهترين گزينه براي برون سپاري خدمات مجهز باشند.
    تنها چيزي که در صنعت ATM  تغيير نمي‌کند، خود تغيير است.
    نطفه تغييرات آتي ATM امروزه در حال شکل‌گيري است. درصد آميختگي ATM با کانال‌هاي مختلف ارایه خدمات بسته به مناطق مختلف متغير است، اما مسلم اين که ATM ديگر يک ابزار ساده، صرفا براي پرداخت پول نیست.
    با استناد به آمار انجمن بين‌المللي صنعت ATM، با نصب و بهره‌برداري از بيش از دوميليون و پانصدهزار دستگاه ATM تا پايان سال 2013 ميلادي اين صنعت ناگزير به ايفاي نقشي چشمگير در آينده است. در ايالات متحده صنعت کارت دستخوش دگرگوني به سمت ابزارهاي پيشرفته‌تري نظير کيف پول الکترونيکي و پرداخت همراه است. اين امر در برخي از مناطق جهان تاکنون محقق شده، مناطقي نظير آفريقا، چين و هندوستان در حال تجربه مزاياي دستگاه‌هاي خودپرداز هستند. در همين حال در بازارهايي نظير بريتانيا، ژاپن و استراليا حداقل در بخش ATM به بلوغ خود رسيده‌اند.
    همبستگي با ساير کانال‌هاي ارایه خدمات،باعث افزايش حجم تراکنش‌ها و درآمد ATM در اقتصاد شبکه مي‌شود. اين امر مي‌تواند توازن ساليان گذشته را پابرجا نگاه دارد.
    با استناد به گزارش «بررسي بهره‌برداران ATM» که توسط يک شرکت تحقيقاتي در زمينه فناوري مستقر در ايالت بوستون آمريکا به نام Dove Consulting در سال 2002 ميلادي منتشر شده:» در سال 2001 ميلادي ايالات متحده در حدود 324 هزار دستگاه متعلق به بانک‌ها و بخش خصوصي دارابود. در آن سال دستگاه‌هاي متعلق به بانک‌ها که در شعب مستقر بوده‌اند، به طورمتوسط ماهانه در حدود 4479 تراکنش داشته‌اند و دستگاه‌هاي خارج از شعبه 1918 تراکنش. در سال 2008 ميلادي تعداد کل ATM‌ها به رقم 145/406 دستگاه و تعداد تراکنش‌ها به عدد 3015 تراکنش در ماه رسيد. بانک‌ها و موسسات مالي و اعتباري با افزايش رقابت برای جلوگيري از نزول تعداد تراکنش‌ها، روزبه‌روز به ارزش روش‌هاي جديدي براي جذب مشتريان در قياس با روش‌هاي ساير رقبا واقف می‌شود. مضافا بازار ايالات متحده دستخوش تغييرات شگرفي نظير بهره‌برداري از کارت‌هاي Chip and Pin، استانداردهاي جديد وجوه نقد و ايجاد يک سازمان رگولاتوري جديد تحت عنوان اداره حمايت مالي از مصرف کنندگان است.
    ماخذ: ATMmarketplace.com
    ادامه اين مطلب را مي‌توانيد در همين ستون، هفته آينده دنبال کنید.
    مدير عامل و ریيس هيات مديره
      شرکت رايان نيک


    ATM
    نظر شما



    نمایش غیر عمومی