fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 6567
    تاریخ انتشار : 8 اسفند 1390 9:7
    تعداد بازدید : 1481

    مروری بر جایگاه شرکت مخابرات ایران و وضع رقابتی آن

    عوامل موثر بر موفقیت شرکت مخابرات ایران را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
    اعتبار در بازار داخلی
    شبکه وسیع ارتباطی
    تنوع محصولات (تلفن ثابت، تلفن همراه و فناوری اطلاعات)
    مزیت های شناخته شده جهانی:
    جمعیت جوان و پویا
    روند رو به رشد سطح تحصیلات و دانش اجتماعی
    پذیرش عمومی ارایه خدمات نو
    روند صعودی درآمد سرانه ملی
    بهبود روند توزیع ثروت

    مشتری مداری
    شرکت مخابرات در راستای ارایه بهتر خدمات به مشتریان خود با استفاده از روش‌های مختلف به ارایه بهتر خدمات پس از فروش اقدام  می کند.
    1- ارایه انواع خدمات تلفن ثابت و همراه در دفاتر خدمات ارتباطی از قبیل بررسی و پاسخگویی به شکایات مشترکان.
    2- تشکیل سامانه خدمات الکترونیکی شرکت‌های مخابراتی از طریق شماره 1818 تلفن ثابت و شماره 9990 جهت تلفن همراه به منظور دریافت ریز مکالمات و پرداخت غیرحضوری.
    3- امکان پرداخت صورتحساب برای دارندگان کارت‌های شتاب با ارایه رمز دوم کارت بدون نیاز به قبض.
    4- بهره‌مندی از انواع خدمات شبکه هوشمند از قبیل مکالمه اعتباری، رایگان، نظرسنجی، انتقال شماره، پست صوتی و غیره
    5- «خدمات مشاغل» که اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی مشترکان حقیقی و حقوقی از طریق تماس تلفنی مراجعین با شماره 118 صورت می گیرد.
    6- افتتاح سامانه 1868 در جهت توسعه خدمات غیر حضوری.
    شایان ذکر است در سال گذشته تعداد 92 میلیون تماس در استان تهران با سامانه 09990 برقرار شده که حدود 85 درصد پرداخت‌های غیرحضوری قبوض تلفن همراه از طریق این سامانه صورت گرفته است.

    نگاهی به وضع شبکه مخابراتی کشور در بهمن 1390

        شرح                            اول بهمن 90
        تعداد تلفن ثابت                        6/34
        ضریب نفوذ تلفن ثابت                 34374
        روستاهای دارای ارتباط                33136
        روستاهای دارای تلفن خانگی           10000
        دفاتر ICT روستایی               16245804
        فعالیت‌های تلفن همراه دایمی        30708647
        شرکت تلفن همراه اعتباری          46954451
        مخابرات تعداد تلفن‌های همراه*         7/61
        ایران جاده‌های اصلی و فرعی تحت پوشش تلفن همراه (کیلومتر)**       44522
        (سهامی عام)    مسیر ریلی تحت پوشش تلفن همراه (کیلومتر)****      6680
        تعداد شهرهای متصل به شبکه دیتا                                      1154
        تعداد کاربران اینترنت                                              28200000
        فیبر نوری- شبکه فرعی- راه دور (کیلومتر)                           80913
        فیبر نوری- داخل شهری (کیلومتری)                                  20624
        پورت دسترسی دایر شده                                            683129
        پورت نصب شده                                                 1426419


    * شایان ذکر است عملکرد دایری تلفن همراه در سال جاری تا اول بهمن ماه 1390، معادل 5657775 شماره است که از این تعدا، تلفن‌های همراه دایمی برابر با 137969 شماره و تعداد تلفن‌های اعتباری برابر با 5519806 شماره می‌باشد.
    **درصد تحقق جاده‌های اصلی تحت پوشش تلفن هماره نسبت به کل جاده‌های اصلی 98٪
    ***درصد تحقق جاده‌های فرعی تحت پوشش تلفن همراه نسبت به کل جاده‌های فرعی 80٪
    ****مسیر ریلی تحت پوشش تلفن همراه نسبت به کل مسیر ریلی کشور 82٪

    عملکرد اجتماعی شرکت مخابرات ایران
       کاهش مصرف سوخت با 4/7 درصد کاهش نسبت به سال 1389
      کاهش سفرهای درون و برون شهری از طریق ارایه خدمات تلفن ثابت، همراه، اینترنت و غیره
      کاربرد خدمات مخابراتی در مقابله با حوادث و بلایای
     طبیعی
       نقش ICT روستایی و دیگر تجهیزات مخابراتی در توسعه و ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی روستاییان
       دسترسی بیشتر و آسان‌تر به امکانات مخابراتی یعنی تحقق سریع‌تر اهداف توسعه اینترنت و انجام فعالیت‌هایی مانند کسب‌وکار، تجارت و بازرگانی، آموزش و پرورش، پزشکی از راه دور
     و غیره

    در بخش تلفن همراه
       افزایش گسترده دسترسی دهک‌های پایین درآمدی جامعه به خدمات همراه اول از طریق کاهش هزینه سیم‌کارت و توسعه پوشش شبکه‌ای مخابراتی در روستاها
       حفاظت از محیط زیست شهروندان در حوزه ایمنی تشعشع
       مشارکت سازنده در اشتغالزایی از طریق توسعه شبکه تلفن همراه و خدمات مشتریان

    عرضه خدمات جدید ارزش افزوده
    با ورود شرکت مخابرات ایران به عنوان شرکتی با سهامی عام به بورس و گام نهادن به عرصه رقابت با اپراتورهای دیگر این شرکت به عرضه خدمات ارزش افزوده که در حقیقت آینده فناوری اطلاعات و ارتباطات را به خود اختصاص داده، همت گماشته است. مهم‌ترین خدمات ارزش افزوده که در تمامی بخش‌های مخابرات قابل تعریف است ودستیابی به آن یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر بوده، عبارتند از:
    IN (شبکه هوشمند با خط تلفن ثابت) و هشت خدمت ارزش افزوده با امکان نظرسنجی، مکالمات انبوه، شبکه خصوصی مجازی، مشاوره تلفنی، شماره اختصاصی، شماره فراگیر، کارت اعتباری و مکالمه رایگان که در مرداد ماه 1386 به بهره‌برداری رسید و براساس توافق به عمل آمده این شبکه به صورت کامل به شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) واگذار شد.
    GPRS (خدمت دسترسی به اینترنت از طریق تلفن همراه): با تدوین قوانین مربوط به آن و تجهیز شبکه تلفن همراه در تهران و برخی شهرها  هم‌اکنون این خدمت از طریق همراه اول عرضه می‌شود.
    MMS (خدمت ارتباط چند رسانه‌ای از طریق تلفن همراه): با تصویب قوانین مربوط به این MMS بخش امکان عرضه این خدمت به مشترکان فراهم شده است.
    SMS (تلفن ثابت یا ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت) که در مرحله پایلوت قرار دارد. اجرای موفقیت‌آمیز این طرح توسط شرکت ایرانی در تهران در حجم وسیع فراهم شده است.
    SMS (خدمت پیام کوتاه تلفن همراه) با قابلیت ارسال پیامک از یک مشترک به مشترک دیگر و همچنین از یک مشترک به چند مشترک دیگر و ارسال پیام به طور عمومی می‌تواند جایگاه با ارزشی از نظر انتقال پیام با سرعت زیاد و حداقل زمان را برای مشترک فراهم آورد.
    شایان ذکر است که سالانه بیش از 20 میلیارد پیام کوتاه از طریق تلفن همراه ارسال می‌شود.
    ADSL (اینترنت پرسرعت): با استفاده از این فناوری، می‌توان بدون نیاز به تغییرات زیرساختی بر روی خط تلفن معمولی به سرعت‌های بالا دست یافت. خدمات این بخش هم‌اکنون از طریق شرکت‌های مخابرات استانی به متقاضیان عرضه می‌شود.
    ACS (سرویس خدمات ارتباطی پیشرفته): این خدمت ارزش افزوده این روزها بسیار مورد پروژه توجه کابران و شرکت‌های مخابرات دنیا قرار گرفته است.
    هشت ستاره: براساس آن امکان دسترسی سریع مشترکان به خدمات ارزش افزوده تلفن میسر می‌شود. مشترکان تلفن ثابت با شماره‌گیری دو رقم 8 و * از خدماتی همچون اطلاعات عمومی، قرائت کلام‌الله مجید، دفتر تلفن، سرویس سلامت، فال حافظ، موسیقی، سرگرمی کودکان و تمامی خدمات دیگر تلفن ثابت بهره‌مند می‌شوند. این سرویس در چند استان کشور از جمله تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، مازندران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. با توجه به بحث درآمدزایی شرکت‌ها، شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) با رویکردی جدید به خدمات ارزش افزوده متمایل شده و بحث VOD یا ویدیوی درخواستی برای اولین بار در سال 1384 و در شرکت ارتباطات دیتا مطرح و بعد از مطالعات فراوان در شرکت مخابرات ایران در سال 1388 به شکل پایلوت عرضه شده است که متعاقبا در سال 1390 مورد بهره‌برداری
     قرار خواهد گرفت.

    شبکه ارتباطات روستایی کشور- ICT روستایی
    دولت الکترونیک در همه جا

    الف) روستاهای دارای ارتباط:
     در بخش توسعه شبکه ارتباطات روستایی، در کشور تا اول بهمن ماه 1390، تعداد روستاهای دارای ارتباط معادل 52 هزار روستا و روستاهای دارای تلفن خانگی معادل 33136 روستاست.
    ب) دفاتر ICT روستایی:
    شمار دفاتر ICT روستایی دارای ارتباط کشور در سال 1389، 9924 دفتر بوده که این تعداد در بهمن ماه 1390 به 10 هزار دفتر افزایش یافته است.
    پیش‌بینی می شود این رقم در پایان سال 1394 به 16 هزار دفتر ICT روستایی افزایش یابد.
    ج) بودجه دفاتر ICT روستایی:
    حدود یک سوم جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند و ایجاد دفاتر خدمات ارتباطات روستایی یکی از اقدامات صورت گرفته به منظور کاهش شکاف دیجیتالی و از جمله اهداف مهم جامعه اطلاعاتی است که در اجلاس سران کشورها در ژنو و تونس مورد توجه قرار گرفت.
    هدف اصلی از توسعه دفاتر ICT روستایی، ایجاد و دسترسی مردم به خدمات بیشتر و بهتر و سهولت دسترسی آسان به سازما‌ن‌های ارایه دهنده خدمات، به منظور کاهش هزینه است که با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 به مجلس و دولت و اجرایی شدن آن، مسیر را برای وارد شدن بخش خصوصی به منظور ارایه خدمات به مردم هموارتر کرده است. در گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطاعات بودجه‌ای به منظور تاسیس و توسعه دفاتر ICT روستایی در نظر می‌گرفت. قبل از خصوصی سازی، شرکت مخابرات ایران توسعه این دفاتر را براساس تکلیفی که دولت در زمان دولتی بودن مخابرات و در ابتدای برنامه پنج ساله چهارم در بودجه شرکت مقرر کرده بود، انجام می‌داد اما پس از خصوصی‌سازی این مهم را علاوه بر عدم اختصاص بودجه مربوط به توسعه این دفاتر توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از محل سرمایه شرکت مخابرات ایران هزینه کرده است.
    د) USO (خدمات عام اجباری)
    خدمات عام اجباری (US)، خدمات پایه‌ای است که دولت بنابر اصل حاکمیتی خود موظف به ارایه آنها در اقصی نقاط کشور و نقاط محروم است بر اساس استاندارهای اتحادیه جهانی مخابرات ارایه خدمات تلفن ثابت، ارایه اینترنت با نرخ منطقی و ایجاد دفاتر پیشخوان دولت از جمله خدمات USO است.
    امسال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی برگزاری مناقصه‌ای شرکت فن‌آوا را به عنوان برنده مناقصه خدمات عام مخابرات (USO) با 60 میلیارد تومان هزینه کرده است. در این مناقصه حدود 550روستا وجود دارد. بنابراین شرکت مخابرات ایران در سال 1390، هیچ نقشی در توسعه ارتباطات روستایی ندارد. این در حالی است که، این شرکت تاکنون در 52 هزار روستا تلفن و در 10 هزار روستا دفتر ICT روستایی راه‌اندازی کرده است ولی بهتر بود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور کاهش هزینه‌ها و سرعت عمل در انجام کارهای توسعه این دفاتر را به شرکت مخابرات ایران واگذار می‌کرد. زیرا از آنجا که توسعه روستاها در یک جا متمرکز نیست، امکان ارایه تمامی امکانات و خدمات مورد نیاز این پروژه توسط شرکت مخابرات ایران به شرکت برنده کنسرسیوم وجود ندارد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :