آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 65820
تاریخ انتشار : 15 دی 1393 12:27
تعداد بازدید : 841

بانک های آینده به سمت شبکه های اجتماعی می روند

در همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید علاوه بر سخنرانی مدیران ارشد بانکی وبرگزاری کارگاه های تخصصی، یک پنلی با موضوع «چالش های بانکداری الکترونیک در ایران» برگزار شد.


فناوران- در ابتدای این پنل منصوری مدیرعامل توسن به بیان روند بانکداری الکترونیکی در کشور پرداخت و گفت: هم اکنون تعداد تراکنش های ما در بانکداری الکترونیکی کشور به حدی است که با رشد و جهش روبه رو هستیم. به عنوان نمونه، تنها در شهریورماه امسال، مجموع تراکنش های ما به بیش از 3 میلیارد رسیده است که نشان از وجود پتانسیل بالای این بازار دارد.
 وی با بیان سرمایه گذاری بانک های جهان در فناوری اطلاعات گفت: بانک های بزرگ در دنیا حجم بسیار بالایی سرمایه گذاری در صنعت فناوری اطلاعات در جهت توسعه کسب وکار خود دارند، حال آنکه با تحقیق کوچکی که ما انجام داده ایم، دیدیم که نسبت سرمایه گذاری در IT به نسبت درآمد در بین بانک های کشورمان حدود 6/6درصد است که جای رشد بسیاری دارد. همچنین با توجه به نقش مهم IT، ما هنوز نمی توانیم در کشورمان بگوییم که فناوری اطلاعات چه سهمی را از تولید ناخالص ملی دارد.  سومین عضو پنل تخصصی بانکداری الکترونیکی  کریمی کارشناس بانکی بود. وی به بررسی چشم انداز بانکداری در ۲۰۲۰ پرداخت و گفت: ما زمانی بانکداری حضوری داشتیم که تمامی عملیات و خدمات بانکی در داخل شعبه انجام می شد و بعد در دوره ای دیگر با آمدن ATM ها وارد مرحله نیمه حضوری شدیم و در آینده این خدمات به صورت غیرحضوری انجام خواهند شد. وقتی که اولین خودپرداز نصب شد کسی فکر نمی کرد که دیگر مشتریان دلیلی برای آمدن به شعبه داشته باشند و کم کم این فاصله مشتری از شعبه بیشتر شد. مدیر فناوری اطلاعات بانک تجارت با بیان گرایش بازار به سمت بانکداری مجازی گفت: امروزه ابزار فیزیکی در حال تبدیل شدن به ابزار مجازی هستند و مشتری هم در حال انتخاب سرویس های مجازی به جای فیزیکی است و لذا با تغییر مدل کسب وکار مواجه هستیم و اگر کشور یا سازمانی بتواند خود را با این شرایط وفق دهد قطعا از این موقعیت استفاده خواهد کرد. ما امروزه شاهدیم که مشتری و بازار به این سمت گرایش دارند چون فرد تمایل پیداکرده که فرصت انجام عملیات بانکی خود را در هرلحظه داشته باشد و کشاندن افرادی که در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند و در دنیای مجازی روبه جلو می روند به شعب برای انجام امور بانکی شان کار دشواری می شود. وی با بیان اینکه بانک های آینده ما در شبکه های اجتماعی ایجاد می شوند، گفت: این اتفاق در آینده باعث می شود که مشتری و بانک یکی شده و مفهومی به عنوان بانک های مختلف بی معنا خواهد شد و هر فرد خود یک شعبه خواهد بود و حتی تفاوت بین بانک داخلی و خارجی هم از بین می رود. وی با بیان تغییر نقش بانک ها در آینده از حالت واسطه گری در ارایه تسهیلات به افراد، گفت: وقتی بانک ها در شبکه های اجتماعی حضور فعال یابند، نقش آنها نیز تغییر کرده و درواقع مانند یک بنگاه معاملات ملکی طرفین را به یکدیگر معرفی کرده و اسنادی برای ایجاد اطمینان آنها برای عدم وجود ریسک تنظیم و در اختیارشان قرار می دهند و مابقی کارها را خود آنها انجام می دهند. اصولا در شبکه های اجتماعی فعالیت بانکی به صورت فردبه فرد انجام می شود. وی به استفاده گسترده تر از موبایل بانک در آینده اشاره کرد و گفت: شاید اکنون حدود 4/5 میلیون مشتری برای این سرویس داریم و این جایگزینی اینترنت بانک و تلفن بانک با موبایل بانک روبه افزایش است چون این سرویس به دلیل همراه بودن آن با کاربر بسیار کمک کننده و تسهیل گر است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :