fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 66903
    تاریخ انتشار : 1 بهمن 1393 12:10
    تعداد بازدید : 899

    همه علیه «شبنم»؛ طرح جایگزین کی می آید؟

    قرار بود با نصب یک پرچسب روی کالاهای وارداتی، مردم را در برابر استفاده از کلاهای قاچاق گاها بی کیفیت و حتی مضر برای سلامتی بیمه کنند. طرحی پر طمطراق به نام «شبنم» که حالا همه علیه‎اش قیام کرده‎اند. روزی نیست که یکی از روسای اتحادیه‎ها و یا حتی مسولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد آن زبان به گلایه نگشایند.


    فناوران- روز گذشته  نوبت به رییس اتحادیه لوازم خانگی رسید تا در مورد ناکارآمدی طرح شبنم و چاپ زیر زمینی آن و هزار معایب دیگر گلایه کند و آخر سر هم بگوید: سهم بسیاری از اتحادیه‎ها در برچسب گذاری شبنم داده نشده است.
    با این مبحث جدید که طحان پور مطرح کرده یک گره دیگر هم به گره‎های قبلی شبنم افزوده می‎شود. «سهم خواهی» اتحادیه‎ها از درآمدهای برچسبی که قرار نبود نان دانی باشد. قرار بود با نقش بستن بر کالاهای وارداتی خیال مصرف کننده را راحت کند که این کالا با نظارت کامل از مبادی رسمی وارد شده است و شیرین‎تر از آن اینکه اگر کسی دوست داشت قابلیت‎های نرم افزارهای جدید در تجارت الکترونیکی را امتحان با پیامک کد رهگیری روی پرچسب همه چیز را در مورد کالای مورد نظر بداند. اما این طرح ظاهرا عاقبتی خوش آنگونه که تصور می‎شد در انتظارش نبود.
      چاپ زیر زمینی و سهم خوری
     ‎محمد طحان پور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به واکاوی آسیب های اجرای طرح شبنم به ویژه در حوزه اصناف و لوازم خانگی پرداخت و گفت: این طرح در حرف و گفتار طرح خوبی بود که به منظور حمایت از تولید، کالای داخلی و جلوگیری از قاچاق اجرا شد، ولی با  اجرای بسیار بد و توزیع فله ای برچسب کار خراب شد. برچسب شبنم باید در گمرک نصب می شد، نه آنکه آن را دست واردکننده بدهند.
    وی ادامه داد: اگر می خواستند طرح شبنم درست اجرا شو، باید برچسب ها پس از آنکه واردکننده مراحل اداری گمرک را به اتمام می رساند در همان گمرک روی کالا نصب شود. ولی به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد و قرار شد تا از طریق شرکت های کارگزاری برچسب ها روی کالاهای هر صنف چسبانده شود، اما از آنجایی که هزینه نصب برچسب برای هر کارگزاری رقم اندکی حدود 13 تومان در نظر گرفته شده مقرون به صرفه نبود. طحان پورگفت: در نهایت برچسب ها را به صورت فله ای در اختیار واردکننده و در نهایت فروشندگان قرار می دادند که آنها هم به دلایلی برچسب ها را نصب نکرده و نتیجه آن می شد که شاهد فروش برچسب شبنم به صورت غیرمجاز با قیمتی بالاتر در سطح بازار بودیم.
    طحان پور اما بحث را کمی پیچیده‎تر کرده است و با اداعای این که سهم اتحادیه ها را در طرح شبنم ندادند، گفت: از رقم 93 تومانی که برای برچسب ها در نظر گرفته شده بود قرار بود، تا به ازای هر برچسب مبلغ 50 ریال به اتحادیه هایی که این برچسب ها روی کالاها نصب می شود پرداخت شود و تا جایی که من اطلاع دارم علاوه بر اتحادیه لوازم خانگی، خرازی، پوشاک و قفل و لولا و اتحادیه های دیگر که هر کدام میلیو ن ها برچسب را نصب کرده اند، ریالی دریافت نکرده اند و باید پرسید این پولها را چه کسی گرفته و کجا هزینه شده است.
      طرح جاگزین در راه است
    گلایه از ناکارآمدی طرح شبنم فقط به مسولان اتحادیه‎ها و صنوف بر نمی‎گردد. مسولان جدید وزارت صنعت هم خود از مدعیان به درد نخور بودن این طرح هستند. به همین دلیل قرار است طرح‎های جایگزین به زودی معرفی شود. مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت تا به حال چند بار با انتقاد از طرح شبنم از جایگزینی «کد رهگیری» به جای آن سخن گفته است. اما مساله مهم در این خصوص این است که آیا مردم و مصرف کنندگان که مخاطب نهایی این برچسب‎گذاری‎ها و کد شدن‎ها هستند بار دیگر به آن اعتماد خواهند کرد؟ یا اینکه آیا تدابیر لازم برای تکرار  نشدن تمام آنچه در مورد شبنم اتفاق افتاد اندیشیده شده است؟ راهی نیست جز اینکه منتظر شد و دید.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :