آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 67798
تاریخ انتشار : 13 بهمن 1393 12:0
تعداد بازدید : 1385

واکاوی چهارمین همایش بانکداری الکترونیکی

بانکداری مجازی با بانکداری الکترونیکی اشتباه گرفته شد؟

چهارمین همایش بانکداری الکترونیکی در حالی به کار خود پایان داد که ظاهرا کارشناسان و متخصصان شرکت کننده در این همایش از ایده پردازی ها و مسئولان هم از آمارهایی دم دستی که ارایه کرده بودند خوشحال به نظر می رسیدند. حالا گویی ایشان در حالی به فکر برگزاری همایش سال بعد هستند که در این همایش هیچ پنل و مقاله ای در مورد بانکداری مجازی و برنامه های نظام بانکی برای حرکت در این حوزه ارایه نشد. به این ترتیب یا مسئولان بانکی هم مانند بسیاری از شهروندان بانکداری الکترونیکی را با بانکداری مجازی اشتباه گرفته اند، یا در فکر همایشی جداگانه هستند با اینکه کلا نظام بانکی برنامه ای در این جهت ندارد و فعلا می خواهد در همان مرحله بانکداری الکترونیکی به سر ببرد.


 زمزمه های کم رمق
فناوران - اما گر هم مسولان بانک مرکزی برنامه ای برای این کار نداشته باشند، برخی بانک ها به صورت انفرادی در این زمینه ظاهرا  برنامه هایی دارند. مدیر عامل بانک پارسیان از آماده بودن برخی زیرساخت ها در این بانک برای اجرایی کردن بانکداری مجازی حرف زده و برخی بانک های دیگر هم که درگاه بانکداری مجازی دارند. اما اگر بخواهیم در این زمینه شاهد حرکت جامع و اثر گذاری باشیم نیاز به یک استراتژی و سیاستگذاری کلی از سوی بانک مرکزی وجود دارد که در حال حاضر خلاء آن احساس می شود.
قاعدتا برای بهره مندی از خدمات نوین بانکی نظام بانکی کشور ما هم باید با گذر از الکترونیکی شدن به مرحله مجازی ورود کند. اگر بانک ها بخواهند به صورت تکی و بدون پیروی از یک برنامه جامع تبیین شده به این سمت حرکت کنند در آینده ای نزدیک  برای همانگ کردن این اقدامات مشکلاتی پیش خواهد آمد. ضمن اینکه مردم ممکن است در جریان آزمون و خطاها به این سیستم بی اعتماد شوند و در این گونه موارد نیاز به حمایت از سوی نهاد ناظر بانکی وجود دارد. با این وجود می توان گفت هر چند زمزمه هایی برای توسعه بانکداری مجازی شنیده می شود اما تا زمانی که یک حمایت همه جانبه از سوی بانک مرکزی صورت نگیرد رمق مورد انتظار را نخواهد داشت.
 تفاوت ها و شباهت های بانکداری مجازی و الکترونیکی
استفاده از ابزارهای الکترونیکی در عملیات بانکداری  به درجه ای بالا از اهمیت رسیده است و علاوه بر کاهش هزینه ها برای استفاده کننده، هزینه تمام شده خدمات بانکی را هم به شدت کاهش می دهد بنابراین در روزگاری که اولویت ها همه روی کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری قرار گرفته نیازی به داد سخن دادن در مورد مزیت های استفاده از ابزارهای الکترونیکی در سیستم بانکی نیست. اما باید توجه داشت در فرایند تبدیل بانک سنتی به بانک الکترونیکی، مفهوم دیگری به نام بانکداری مجازی  به وجود آمده است که شباهت و تفاوت هایی با بانکداری الکترونیکی دارد.
کارشناسان بانکداری درباره تفاوت بانکداری مجازی و الکترونیکی معتقدند در بانکداری الکترونیکی از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری استفاده می شود که به صورت الکترونیکی انجام می شود و باعث کاهش نیاز به حضور فیزیک مشتری در شعبه می شود. ولی بانکداری مجازی کاملا غیر حضوری است، می توان گفت که بانکداری الکترونیکی پیش زمینه ایی برای بانکداری مجازی به شمار می رود. در بانکداری مجازی، بانکی بدون شعبه و تماما اینترنتی وجود دارد که متولی ارایه خدمات به مشتریان است.مهم ترین تفاوت میان بانکداری مجازی و بانک های رایج نداشتن شعبه های فیزیکی و نیروهای انسانی مهم ترین تفاوت این بانک در میان بانک های دیگر است. در همایش بانکداری الکترونیکی هم اشاراتی از سوی مسئولان از جمله محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی به منسوخ شدن بانکداری بر اساس شعبه شد، اما هیچ  سخنی  در مورد برنامه های بانک مرکزی برای گذر به بانکداری مجازی به میان نیامد. شاید در برنامه 10 ساله دوم بانک مرکزی تصمیم این باشد در کهکشان بانکداری الکترونیکی بمانیم و بعدا در مورد عزیمت از این مرحله تصمیم بگیریم اما آیا دنیا منتظر ما می ماند؟


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :