آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 67879
تاریخ انتشار : 14 بهمن 1393 10:46
تعداد بازدید : 1034

انتشار نقشه راه بانک مرکزی برای 1400

بانکداری الکترونیکی همچنان در اولویت کشور است

بعد از پایان برنامه 10 ساله بانک مرکزی برای تحول در نظام‎های پراخت بانک مرکزی یک برنامه دیگر را تدوین کرده که در مدت 8 سال باید در قالب آن 54 پروژه تدوین شده، برای رسیدن به جایگاه مطلوب، به اجرا برسد.

محمد احمدی دبیر کل بانک مرکزی روز گذشته در مقاله‎ای بلند که روی خروجی سایت اینترنتی اصلی بانک مرکزی قرار گرفت، به تشریح این نقشه راه پرداخت یکی از موضوعات قابل توجه در این زمینه تکیه بر بانکداری الکترونیکی و لزوم حرکت در این جهت است.
فناوران - در بخشی از این مقاله مشروح احمدی نوشته است: «سیستم‎های موجود در برخی از بانک‎ها  سیستم‎هایی سنتی و  مبتنی بر فرایندهای دستی  است.» اگر محور این جمله احمدی را اگر تا آخر مقاله دنبال کنید به این نتیجه خواهید رسید که برنامه بانک مرکزی برای تحول دوم هم روی همان اصول بانکداری الکترونیکی قرار گرفته و این موضوع یکی از نقاط قوت این برنامه است. تاکیدات فراوان دبیر کل بانک مرکزی در این مقاله بر بانکداری الکترونیکی نشان دهنده حرکت به سمت نهادسازی در خصوص بانکداری الکترونیکی در نهاد ناظر است.
وی در این مقاله با تاکید بر اینکه با توجه  به پایان طرح نظام جامع پرداخت در اواخر دهه 80 و اثرات مطلوب اجرای برنامه های تدوین شده در حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیکی و با عنایت به تحولات گسترده و عظیم فناوری اطلاعات و ارتباطات طی دهه گذشته نیاز به تدوین نقشه راه  جدیدی برای  بانک مرکزی و نظام بانکی  به شدت احساس می شد. نوشته است: اصولا اجرای پروژه های راهبردی و کلان در کشور در تمامی عرصه‎ها نیارمند برنامه‎ریزی دقیق و نظارت بر اجرای برنامه‎ها توسط مقام ناظر است
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: نمونه بارز و بسیار موفق این نگرش تدوین نقشه راه بانکداری الکترونیک در دهه هشتاد بود که با همت و تلاش کارشناسان و خبرگان نظام بانکی و شرکت های فعال در عرصه فناوری اطلاعات در حال حاضر آخرین حلقه تکمیلی زیرساخت نظام جامع پرداخت؛ تحت عنوان سامانه چکاوک در حال اجراست. بی شک اجرا و استقرار زیرساخت های ملی پرداخت نظیر ساتنا، پایا، شتاب، شاپرک، تابا، سپام، نسیم و چکاوک در کشور پهناوری همچون ایران بدون توجه به اصول برنامه ریزی راهبردی میسر نبود. این موضوع تصمیم گیران ارشد این بانک را برآن داشت تا پیش از اتمام نقشه راه قبلی در اندیشه  تدوین افق جدیدی برای بانک مرکزی و نظام بانکی کشور باشند. افقی که در آن ضمن توجه به وظایف ذاتی این بانک نقش و جایگاه فناوری و تکنولوژی اطلاعات بسیار پررنگ تر و کاراتر از گذشته دیده شود. این تاکیدات احمدی بر لزوم استفاده از فناوری‎های نوین در نظام بانکی و نقش و جایگاه آن در نظام بانکی و برنامه‎های بانک مرکزی نشان می‎دهد دهه آینده هم بانکداری الکترونیکی یکی از سرفصل‎های پیشرفت در نظام بانکی خواهد بود.
اما شاید توجه به این نکته هم مهم باشد که برای عبور از روزمرگی و ارایه یک سری خدمات تکراری باید نوآوری در ارایه خدمات بانکی الکترونیکی هم در دستور کار قرار بگیرد و زمینه عبور بانک‎های کشور از نسل‎های ابتدایی خدمات الکترونیکی به سمت آخرین خدمات این حوزه فراهم شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :