آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 67902
تاریخ انتشار : 14 بهمن 1393 11:35
تعداد بازدید : 1152

مروری بر آنچه به غول سابق آمریکایی گذشت

سرنوشت مبهم موتورولا در سرزمین اژدهای سرخ

زمانی محصولات موتورولا همچون نوکیا از شهرت و محبوبیت زیادی نزد خریداران برخوردار بود، اما کم کم این محبوبیت با کاهش محصولاتش در بازار کم شد تا جایی که حالا می توان گفت موتورولا آینده نامعلومی پیش رو دارد.

ساحره چمنی
Motorola Mobility یک کمپانی آمریکایی است که در بازار تولید و فروش موبایل محصولاتی جذاب را همیشه به بازار عرضه کرده است. این شرکت زمانی که بازار گوشی های هوشمند داغ شد، دیر به خودش آمد و زمانی شروع به تولید دستگاه های هوشمند کرد که دیگر از رقبای تازه به میدان آمده، عقب مانده بود. این شرکت آمریکایی در زمان تولید اولین گوشی های هوشمندش اشتباهاتی مرتکب شد. مثلا اقدام به طراحی سیستم عامل اختصاصی MotoBlur کرد که پلات فورم خوبی نبود و نمی دانست محصولات خود را با چه زبان طراحی وارد بازار کند.
پس از شکست های مکرر و ضرر و زیان های مختلف، بالاخره گوگل وارد صحنه شد و همچون یک فرشته نجات این شرکت را از ورطه نابودی نجات داد. پس از خرید توسط گوگل، موتورولا تازه خود را پیدا کرد و گوشی های هوشمندی تولید کرد که نزد مردم بسیار جذاب بود. حالا دیگر موتورولا در مسیر درست پیشرفت قرار داشت، اما این شرکت بازهم نتوانست در مسیر سوددهی قرار گیرد، سپس گوگل تصمیم به فروش بخشی از موتورولا به کمپانی چینی لنوو گرفت.
غول جستجوی دنیای اینترنت پروژه مخصوصی که در حال توسعه پروژه “Ara” بود و چندین پتنت را حفظ کرد و بخش گوشی های هوشمند به علاوه بخش های عظیم دیگر از موتورولا را راهی مسیر چین کرد.
لنوو یک کمپانی چینی است و موتورولا قرار شد به ادامه حیاتش در بازاری به بزرگی چین ادامه دهد. اگرچه همکاری با لنوو ممکن است برای موتورولا در بازاری مثل چین سودمند باشد، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که در بازار چشم بادامی ها شرکت های قدرتمندی فعالیت می کنند که در طول چند سال اخیر توانسته اند از رشد و محبوبیت زیادی نزد خریداران برخوردار شوند.
سلطان این بازار کمپانی شیائومی است که دستگاه های شاخص، زیبا اما بسیار ارزان قیمتی را به بازار سرازیر کرده است.
تهدید و رقیب دوم، سامسونگ است و با اینکه یک شرکت چینی نیست اما دومین شرکت در سهم داشتن بخش عظیم این بازار بزرگ است. هواوی، میزو، زد تی ای، ایسوس، ایسر و بسیاری شرکت های دیگر در این بازار حضور دارند که هر کدام به تنهایی می توانند برای رسیدن به سود موتورولا مانعی باشند.
البته لنوو به خوبی بازار چین و کشور های آسیایی را می شناسد و همین موضوع یک امتیاز خوب و بزرگ برای موتورولا به حساب می آید. اما سوالی که هنوز باقی مانده این است که موتورولا چگونه قادر خواهد بود خود را با این بازار هماهنگ کند و چگونه مشتری های چینی را مجاب به خرید محصولات خود خواهد کرد؟
همه می دانیم که موتورولا همانند شرکت های چینی نیست که برای بدست آوردن مشتری بیشتر، محصولات خود را با پایین ترین قیمت به فروش برساند. موتورولا هم اکنون Moto G، Moto X و Moto X Pro را در بازار چین عرضه کرده که دو دستگاه از آن ها رده بالا محسوب می شود و البته هنوز مشخص نیست که تاکنون از این محصولات در بازار چین چقدر استقبال شده است. اما انتظار می رود سال ۲۰۱۵ میلادی اتفاقات خوبی برای موتورولا بیفتد.
روش فروشی که شیائومی شروع کننده آن بوده و حالا بسیاری از کمپانی های چینی از آن الگو گرفته اند،  فروش برق آساست. بازار بزرگ چین روش های فروش خود را دارد و موتورولا برای موفقیت در این بازار باید به پیروی از همین روش ها دستگاه های خود را به فروش برساند.
مردم چین نیز شبیه بقیه مردم دنیا برند موتورولا را به خوبی می شناسند اما این کمپانی را یک تولیدکننده موفق گوشی های هوشمند نمی دانند. بسیاری از مردم برای مدتی است نام این شرکت را نشنیده اند و به این راحتی نمی توانند گوشی های هوشمند با برند موتورولا را خرید و استفاده کنند. روش دیگر برای شناسایی محصولات و فروختن آن ها، تبلیغات بیشتر است که حال این کمپانی به پشتوانه لنوو می تواند محصولات خود را بیشتر در چین معرفی کند.
اما همچنان به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سرنوشت این شرکت در هاله ای از ابهام است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :