آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 68000
تاریخ انتشار : 15 بهمن 1393 10:53
تعداد بازدید : 2211

هوشمندها رشد احساسات بچه ها را مختل می کنند

گوشی و تبلت دست کودکان زیر سه سال ندهید!

تحقیقات جدید نشان داده که کاربرد گوشی های هوشمند برای جلب توجه و آرام کردن کودکان در روابط اجتماعی آنها اختلال ایجاد می کند.


فناوران- این روزها بسیاری از والدین به منظور آرام کردن کودکان اقدام به خرید گوشی یا تبلت برای فرزندان کم سن و سال خود حتی در سنین کمتر از سه ساله می کنند و این موضوع باعث بروز نگرانی هایی در این زمینه شده است. بر این اساس محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون به این یافته دست پیدا کرده اند که استفاده از صفحات نمایش لمسی و تعاملی برای کودکان زیر ۳۰ ماه، ضمن تاثیر منفی بر رشد احساسات اجتماعی، بر رشد توانمندی و مهارت های مورد نیاز برای ریاضیات و علوم نیز آسیب زا خواهد بود.
تحقیقات جدید نشان می دهد استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت برای آرام کردن کودکان نوپا موجب تاثیر منفی بر توانایی یادگیری و خودکنترلی آنها خواهد شد.
این تحقیقات همچنین نشان داده که استفاده طولانی مدت از دستگاه های موبایل برای کودکان کم سن موجب اثرات نامشخصی بر رشد و رفتار آن ها خواهد شد. البته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون ضمن هشدار به والدین به این موضوع اشاره کرده اند که درک عمومی از اثرات مخرب دستگاه های موبایل بر مغز کودکان پیش از سن مدرسه هنوز توسط جامعه جدی گرفته نشده است. زیرا تعداد زیادی از کودکان در سنین قبل از مدرسه از این دستگاه ها استفاده می کنند.
این محققان هشدار داده اند که استفاده از دستگاه هایی نظیر گوشی ها و تبلت ها که از نمایشگرهای لمسی و تعاملی برخوردار هستند برای جلب توجه کودکان و آرام کردن آن ها می تواند برای رشد احساسات اجتماعی آن ها تاثیر منفی بگذارد.
اما تصور کنید اگر این دستگاه ها به روشی معمول برای آرام کردن کودکان مورد استفاده قرار گیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد و چه نوع رفتاری از نسل آینده فرزندان مان انتظار خواهیم داشت.
این یافته ها به وضوح نشان می دهد که استفاده از نمایشگرهای تعاملی برای کودکان زیر ۳ سال موجب تخریب مهارت های مورد نیاز برای درک ریاضیات و علوم خواهد شد.
بر این اساس مربیان بالینی پزشکی رفتاری کودکان از والدین درخواست می کنند تا حد امکان با کودکان خود به شکل فیزیکی یا تعامل های مستقیم انسان به انسان رفتار کنند.
محققان توصیه می کنند که خانواده ها ساعاتی از روز را به تعاملات رودر روی خانوادگی اختصاص دهند که در آن زمان خبری از تلویزیون یا دستگاه های موبایل نباشد.
محققان می گویند کودکان زیر 30 ماه، به اندازه ای که تعامل های انسانی را درک کرده و از آن یاد می گیرند، قادر به یادگیری از تلویزیون و ویدیو نیستند، اما هنوز به اندازه کافی برای تعیین اثرات تعامل با اپلیکیشن های موبایلی تحقیق صورت نگرفته و مشخص نیست که اثرات مشابهی روی آنها می گذارد یا خیر.
این تحقیقات همچنان ادامه دارد و محققان قصد دارند روی تاثیر موبایل بر حس همدردی و مهارت حل مسائل تحقیق کنند و اثرات این فناوری ها بر تعاملات اجتماعی که بواسطه بازی های روزمره و برقراری ارتباط با همسالان شکل می گیرد نیز مورد مطالعه قرار خواهند داد.
این تحقیقات همچنین نشان داده که بازی کردن با قطعات اسباب بازی جورچین و ساختمان سازی نظیر لگو در مقایسه با استفاده از دستگاه های الکترونیکی و بازی های آن، تاثیر بیشتر و صحیح تری بر توانایی های اولیه ریاضی کودکان دارد تا تعامل با گوشی های موبایل.
البته از سوی دیگر اسناد و مدارکی به دست آمده که برنامه های تلویزیونی یا اپلیکیشن های آموزش خواندن در دستگاه های هوشمند و نیز کتاب های الکترونیک می تواند موجب بهبود گنجینه واژگان و مهارت درک مطلب شود؛ اما این مساله نیز تنها در صورتی روی خواهد داد که کودک به سن مدرسه نزدیک باشد.
بنابراین به والدین توصیه می شود که پیش از اجازه به کودکان برای استفاده از یک اپلیکیشن روی گوشی های هوشمند با تبلت ها، حتما ابتدا خودشان آن را آزمایش کنند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :