آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 68149
تاریخ انتشار : 18 بهمن 1393 11:17
تعداد بازدید : 1153

فیس بـوک یازده ساله، تولدت مبارک

هیچ کس اول کار نمی داند ده سال، یازده سال یا پانزده سال بعد کجا ایستاده است، می توانی پیش بینی کنی، می توانی هر آنچه دوست داری را لیست کنی و بگذاری در سال های پیش رو و بگویی به آن می رسم. مارک زوکربرگ هم عصر آن چهارشنبه فوریه سال 2004 وقتی که Thefacebook.com را خلق کرد نمی دانست 11 سال بعد حاصل ایده اجرا شده اش عضویت بیش از یک میلیارد نفر در فیس بوک باشد. فیس بوک یازده ساله، تولدت مبارک..


زوکربرگ، هنگامی که با دوستانش به فکر راه اندازی فیس بوک افتاد، تنها بیست سال سن داشت. جوانی، جاه طلبی و هوش به او کمک کرد تا تنها طی شش سال آنقدر موفق شود که به عنوان شخصیت سال از سوی تایم برگزیده شود.
حالا بعد از یازده سال، حاصل دسترنجش، فیس بوکی است که بسیاری از ما در آنجا دوستان قدیمی مان را پیدا کردید، با افراد جدید آشنا شدیم و موقعیت های تازه در زندگی شخصی و کاری به دست آوردیم، مهارت و محصول مان را به دیگران معرفی کردیم، مانند دفترچه خاطرات از رخدادها و عکس ها و تصمیمات زندگی مان در آن نوشتیم. جایی که حالا میدان بزرگی برای کشمکش های سیاسی و موفقیت ها و شکست های اقتصادی می تواند باشد.
نقطه ای در محیطی مجازی که تبدیل به محل جمع شدن میلیاردها انسان دور هم شده است. جایی که بسیاری از دولت ها از آن روی گردانند و دسترسی به آن را محدود می کنند. و چاهی که اطلاعات ما را می بلعد تا با تحلیل و استفاده از آن رفتار ما را پیش بینی کند و ابزاری برای گرفتن تصمیم های ریز و درشت شود.

  یک لایک از 7 میلیارد لایک روزانه
آخرین آمارها نشان می دهد فیس بوک بیش از یک میلیارد و 390 میلیون کاربر دارد (1.39 بیلیون). شما هم شاید عضوی از این جمعیت میلیاردی باشید و یکی از لایک های شما، یک لایک از 7 بیلیون لایکی باشد که هر روز در فیس بوک زده می شود. عکس شما هم شاید یکی از 890 میلیون عکسی باشد که هر روز به صورت مستقیم و غیر مستقیم -با اپلیکیشن ها- در فیس بوک به اشتراک گذاشته می شود.
 یا آنچه دنبالش می گردید در زمره یک میلیون بار جستجوی روزانه در فیس بوک است. هر روز در فیس بوک بیش از 3 بیلیون ویدیو دیده می شود.
  آسیایی ها مشتاق تر از دیگران
از بررسی آمار کاربران فیس بوک طی سال های 2013 و 2014 به نتایج جالبی می توان رسید؛ رشد کاربران فیس بوک در اروپا و آمریکا، بسیار کندتر از رشد کاربران آسیایی و خاورمیانه ای فیس بوک است. برای مثال در فصل اول سال 2013 تعداد کاربران آمریکایی فیس بوک 195 میلیون نفر بوده، این رقم در اولین فصل سال 2014 به 202 میلیون نفر رسیده است. یعنی طی یک سال حدود 7 میلیون آمریکایی به فیس بوک پیوستند. یا در فصل اول سال 2013 فیس بوک 269 میلیون کاربر اروپایی داشته و رشد این کاربران در فصل اول سال 2014 این رقم را به 289 میلیون نفر رسانده است؛ 20 میلیون نفر در یک سال. اما به آمار کاربران آسیایی و خاورمیانه توجه کنید: فیس بوک در فصل اول سال 2013 دارای 319 میلیون کاربر آسیایی و خاورمیانه ای بود، این آمار در فصل اول سال 2014 به 390 میلیون نفر و در پایان سال 2014 به 449 میلیون نفر رسید؛ 70 میلیون نفر در یک سال و 130 میلیون نفر طی دو سال. این در حالی است که دسترسی به اینترنت و فناوری های نوین در آسیا و خاورمیانه سخت تر از اروپا و آمریکاست. در نظر بگیرید در آسیا و خاورمیانه علاوه بر مواجه بودن با عقب ماندگی و بیسوادی، فیلتر، گرانی و بی کیفیتی اینترنت و فناوری هم در دسترسی به اینترنت و مشخصا فیس بوک دشوارتر است.

  وقتی موبایل فیس بوک را فتح می کند
طی یازده سال گذشته، فیس بوک همیشه در حال تغییر و تحول بوده است؛ چه از نظر ظاهری، چه از لحاظ خدماتی که ارایه می دهد. این تغییرات در کنار پیشرفت تکنولوژی و اینترنت همراه باعث شد کاربری فیس بوک به سرعت تغییر کند. تعداد کاربرانی که با موبایل خود به فیس بوک سر می زنند به سرعت در حال افزایش است. فصل اول سال 2014 فیس بوک 341 میلیون کاربر فعال موبایلی در هر ماه داشت. این رقم در پایان سال 2014 به 526 میلیون نفر رسید. استفاده از موبایل برای دسترسی به فیس بوک یعنی کاربران بیشتر به صفحه خود سر می زنند، حتما نیاز نیست خانه باشند یا در محل کار. هر جایی که باشند با استفاده از اینترنت همراه به فیس بوک دسترسی دارند و دسترسی بیشتر می تواند کارایی فیس بوک را برای آنها بالا ببرد و البته اطلاعات بیشتری از آنها در اختیار فیس بوک قرار دهد.

  خانواده 2 میلیاردی زوکربرگ
حالا در یازده سالگی، بنیانگذار فیس بوک یک خانواده دارد؛ واتس اپ، اینستاگرام، مسنجر. آمارها نشان می دهد واتس اپ حدود 700 میلیون، مسنجر فیس بوک حدود 500 میلیون و اینستاگرام حدود 300 میلیون کاربر دارد. این کاربران را بگذارید کنار 1.39 میلیارد کاربر فیس بوک، زوکربرگ را میان خانواده 2 میلیارد و 890 میلیون نفری خواهید دید.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :