آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 68448
تاریخ انتشار : 25 بهمن 1393 11:59
تعداد بازدید : 1280

رازهای موفقیت تنها گوشی اپل چیست؟

بارها درباره استراتژی موفق اپل صحبت شده و اینکه چگونه یک شرکت فقط با یک گوشی می تواند در بازاری که هر روز گسترده تر می شود و رقبای بزرگی پا به عرصه می گذارند، رقابت کند و جایگاه برتر را به خود اختصاص دهد. اما این بار اپل با ثبت رقمی شگفت انگیز ثابت کرد که می شود فقط با یک یا دو مدل گوشی یکه تاز بازار بود.

فناوران -کمپانی آمریکایی اپل در طول سه ماهه منتهی به سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۸ میلیارد دلار سود به جیب زد. این کمپانی ۹۳ درصد از سود حاصل در حوزه فروش گوشی های هوشمند را نیز از آن خود کرد. حال این سوال مطرح می شود که اپل چگونه موفق شد چنین سود کلانی را به جیب بزند؟
اپل در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ میلادی موفق شد ۵/۷۴ میلیون دستگاه آیفون را با میانگین قیمت ۶۸۷ دلار به فروش برساند. این میزان فروش برای اپل یک رکورد محسوب می شود. نتیجه فروش این تعداد گوشی در کنار سایر محصولات ارایه شده توسط اپل، سودی ۱۸ میلیارد دلاری است که براساس اطلاعات ارایه شده بیش از ۹۳ درصد از سود جهانی گوشی های هوشمند را شامل می شود.
اپل درآمد خود را نسبت به تفکیک محصولاتش مشخص نکرده، اما گمانه زنی ها حکایت دارد که آیفون های اپل ۶۵ درصد از کل درآمد این کمپانی را تشکیل می دهند و حاشیه سود آن ۴۰ درصد گزارش شده است.
سامسونگ، رقیب اصلی اپل در زمینه فروش گوشی های هوشمند نیز با وجود کاهش فروش برای چندمین فصل متوالی، در طول سه ماهه چهارم سال گذشته ۷۲ میلیون تا ۷۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند فروخت. با وجود فروش بالای این کمپانی، حاشیه سود سامسونگ از ۲۱ درصد در مدت مشابه سال گذشته میلادی به ۱۸ درصد کاهش یافت.
حال این سوال پیش می آید که چطور اپل و سامسونگ با وجود فروش تعداد برابر گوشی، یکی به حاشیه سود ۴۰ درصدی و دیگری ۱۸ درصدی دست یافته و چطور اپل موفق شد ۹۳ درصد از سود کل بازار را در اختیار بگیرد.
  قیمت بالای گوشی های اپل
اپل از زمانی که اقدام به تولید نخستین آیفون خود کرد، تصمیم گرفت گوشی هایش را در بخش رده بالا و گران قیمت راهی بازار کند، این در حالی است که سامسونگ برای فروش گوشی های هوشمند پایین رده در بازار های در حال توسعه برنامه ریزی می کند.
با بررسی آمارهای منتشر شده می توان به روشنی دید سیاست اپل برای ورود به بازارهای توسعه یافته باعث سود و درآمد فراوانی برای این شرکت شده، در حالی که کمپانی های دیگر در راه رسیدن به بازار های در حال توسعه با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند.
تمرکز اپل روی بازار کشورهای توسعه یافته، اقتدار این کمپانی را در این بازار ها و در بین خریداران گوشی های هوشمند پرچمدار تضمین کرده است. همچنین باید به مشتریانی نیز اشاره کرد که دوست دارند با خرید آیفون های اپل، به جمع مشتریان مرفه بپیوندند. مجموع دو دسته فوق، بخش بزرگی از بازار را به سمت اپل سوق می دهد. در صورتی که ویژگی های کاربردی گوشی های هوشمند اپل را کنار بگذاریم، طراحی، مواد مورد استفاده و روح آیفون های اپل، این محصول را به گوشی هوشمند متعلق به افراد خاص تبدیل کرده است. یکی از توانایی های اپل، برندسازی و بالابردن نام یک برند است. اپل در زمینه درآمدزایی از برند های خود بسیار مهارت دارد.
  بازار های توسعه یافته
سامسونگ و کمپانی های بزرگ دیگر معمولا غیر از بازارهای توسعه یافته، به بازارهای در حال توسعه هم نظر دارند و این بازار توسط رقبایی همچون هوواوی، شیائومی و میکرومکس اشباع شده و این کمپانی ها با عرضه گوشی های هوشمند با مشخصات فنی نسبتا خوب و قیمت پایین، نظر بسیاری از مشتریان را به سمت خود جلب کرده اند.
کارشناسان معتقدند که موفقیت اپل با گوشی های هوشمندی نظیر آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس نشان دهنده این موضوع است که هنوز بازار کشش محصولاتی با صفحه نمایش بزرگ تر و قیمت بالا را داشته است.
مشکل اصلی سامسونگ و سایر تولیدکنندگان گوشی های هوشمند آندروییدی، ظرفیت فروش محصولات رده بالا با قیمت های همتراز آیفون ها در بازار است، چراکه کمپانی های مورد نظر محصولات خوبی را با قیمت های مناسب روانه بازار کرده اند و حال این سوال مطرح شده که تا چه زمانی می توان گوشی های پرچمدار آندروییدی را با قیمت بالا فروخت؟
  فبلت ها
اگر اپل با معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ صنعت گوشی های هوشمند را متحول کرد، سامسونگ نیز با معرفی فبلت ها یا گوشی های هوشمند بزرگ، این صنعت را وارد مرحله جدید کرد. سامسونگ چند سال پیش در جریان برگزاری نمایشگاه CES گلکسی نوت خود را رونمایی کرد و از آن پس مفهوم جدیدی با عنوان فبلت در دنیای فناوری مطرح شد. بسیاری از کارشناسان در زمان معرفی این محصول، آینده چندان روشنی را برای این محصولات متصور نبودند، اما استقبال کاربران به سرعت نشان داد که تحلیل گران اشتباه می کنند.
با وجود بسیاری از نظرات در مورد تمایل بانوان به استفاده از گوشی های هوشمند کوچک تر، می توان از بانوان آسیایی به عنوان اولین مشتریان فبلت ها نام برد. چراکه خانم ها گوشی های خود را برخلاف آقایان در جیب قرار نمی دهند و در کیف می گذارند، از این رو با توجه به رفع شدن مشکل حمل و نقل و نگهداری، مزایایی نظیر صفحه نمایش بزرگ تر برای وب گردی و تماشای فیلم جلوه بیشتری پیدا می کند.
سامسونگ با عرضه گوشی های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ، به حاکم گوشی های هوشمند در زمینه فروش تبدیل شد و تابستان سال ۲۰۱۳ سامسونگ از نظر درآمد و سود نیز با پشت سر گذاردن اپل، روزهای طلایی را برای خود رقم زد. اما در ادامه، فبلت ها نتوانستند موفقیت دیگری را برای سامسونگ به ارمغان بیاورند، تا اینکه اپل وارد این حوزه شد.
  آیفون بزرگ
زمان بندی اپل برای ارایه آیفون بزرگ، کاملا به جا و مناسب بود، چراکه این کمپانی با استقبال کاربران از نسخه بزرگ تر آیفون روبرو شد. کاربران آیفون های اپل با دیدن فبلت های آندروییدی، به مزایای استفاده از صفحه نمایش بزرگ پی بردند، اما استفاده از این گوشی ها مستلزم مهاجرت به آندرویید بود و شماری از کاربران تمایلی به این کار نداشتند، از این رو تنها راه برای این کاربران، ارایه آیفون با صفحه نمایش بزرگ بود. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :