آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 68480
تاریخ انتشار : 26 بهمن 1393 10:9
تعداد بازدید : 822

برخی اختلال‎ها در روزهای اخیر نشان داد

لزوم آماده باش نظام بانکی برای مدیریت افزایش تراکنش‎ها

تعداد تراکنش‎های بانکی خصوصا روی شبکه شتاب و شاپرک در بهمن ماه امسال افزایش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه داشته و پیش بینی می‎شود با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال این فشار باز هم افزایش یابد.

فناوران- هر چند گزارش‎های رسمی بر درصد بسیار بالایی در حدد 99 درصد از موفقیت در مدیریت این تراکنش‎ها تاکید دارد. اما گزارش‎های میدانی نشان می‎دهد همزمان با افزایش تعداد تراکنش‎ها، میزان اختلال‎ها در این حوزه افزایش یافته است. این اختلال‎ها نیز در روزهای تعطیل بیشتر به چشم می‎خورد.  مشاهدات فناوران حاکی است که در روزهای تعطیل در برخی ساعات دستگاه‎‎های کارتخوان ظهر به بعد پیغام «پایان روز کاری» می‎دهند و شبکه شتاب هم در این مواقع دچار قطعی و اختلال‎ است.  البته این نکته را باید در نظر گرفت که حجم تراکنش‎ها هم تا حد زیادی نسبت به چند سال قبل افزایش یافته است. به طوری که  تعداد تراکنش‎های شتاب و شاپرک  تا نیمه بهمن ماه سال جاری  افزایش قابل توجهی یافته است. نگاهی به تعداد تراکنش‎های عبوری از سوئیچ‎های شتاب و شاپرک در نیمه بهمن ماه سال جاری نشان می‎دهد، شبکه بانکی کشور در آستانه اوج گیری خریدهای پایان سال برای افزایش جهشی تراکنش‎ها باید خود را بیش از پیش آماده کند.
بر اساس گزارش‎های بانک مرکزی، آمار تراکنش های شتاب، شاپرک در روز 16 بهمن ماه سال جاری به 93 میلیون و 704 هزار و 790 رسید که از این میزان 42 میلیون و 164 هزار و 692 تراکنش روی سوئیچ شتاب انجام گرفته است. سهم سوئیچ شاپرک هم از این تعداد 51 میلیون و 540 هزار و 98 تراکنش بوده است. این در حالی که در روزهای پایانی سال تراکنش‎های رفاهی یعنی همان توزیع سبد کالایی هم به این شبکه افزوده می‎شود و نشان می‎دهد سیستم بانکی کشور باید خود را با جدیت بیشتری برای انجام و مدیریت این خدمات آماده کند. 
  بانک‎ها آماده‎اند؟
 مسئولان بانک مرکزی پیش از این از آمادگی سیستم بانکی خبر داده بودند اما نگاهی به آمار و ارقام مورد اشاره آنها و در نظر گرفتن تعداد تراکنش‎های ثبت شده در 16 بهمن نشان می‎دهد در برآوردها ممکن است دچار اشتباه شده باشند.  چندی پیش محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی گفته بود: «سیستم بانکی برای انجام یکصد میلیون تراکنش در روزهای پایانی سال آمادگی دارد.» عدد مورد اشاره از سوی دبیر کل بانک مرکزی نشان دهنده سقف انتظار سیستم بانکی از تراکنش‎ها در یک روز است. معمولا مسئولان این گونه آمار را با یک افزایش10درصدی هم اعلام می‎کنند. یعنی معمولا میزان آمادگی کم‎تر از رقم اعلام شده توسط آنان است. با توجه به انجام بیش از 93 میلیون تراکنش در اواسط بهمن ماه، احتمال افزایش این رقم در اواسط اسفند به بیش از 100 میلیون تراکنش مورد اشاره آقای احمدی بسیار زیاد است و همین موضوع نشان می‎دهد بانک‎ها باید آمادگی خود را بیش از آنچه پیش بینی کرده بودند بالا 
ببرند. 
پیش‎تر هم مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی بر آماده شدن سیستم بانکی کشور برای ارایه خدمات به مردم در روزهای پایانی سال و عید نوروز  تاکید کرده بود.ناصر حکیمی با بیان اینکه، هر ساله اقدامات لازم برای مقابله با حجم انبوه مراجعه مشتریان برای روزهای پایانی سال انجام می شود، گفت: برای عدم بروز نارسایی در ارایه خدمات به مردم در این زمان، ظرفیت سازی ها در طول سال در سیستم بانکی کشور انجام می شود. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک گفت: همچنین قرار است کشیک ۲۴ ساعته در طول اسفند ماه و روزهای اول عید در بانک‎ها برقرار شود تا در صورت بروز مشکل آنها رفع شوند. با این وجود اما اختلال‎های روزهای اخیر نشان می‎دهد این آمادگی‎ها باید از حالت شعاری و تاکید و تایید فراتر رود و نظام بانکی کشور در نحوه مدیریت این تراکنش‎ها تغییراتی ایجاد کند.  


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :