fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 6857
    تاریخ انتشار : 15 اسفند 1390 8:25
    تعداد بازدید : 1171

    در دومین كنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ایران عنوان شد:

    قوانین مرتبط با خدمات ارزش افزوده باید تدوین شود

    طبق آمار موسسه تحقيقاتي اينفورما ميزان درآمد اپراتورهاي کشورهاي در حال توسعه در سال 2009 از محل ديتا 20 تا 22 درصد بوده که پيش بيني مي شود اين درآمد تا سال 2015 به 40 درصد برسد. اين در حالي است که با ورود فناوری های جدید و نسل سوم تلفن همراه در کشور اپراتورهای تلفن همراه با توجه به رو به رشد بودن استفاده از خدمات ارزش افزوده خود را برای رقابتی سخت در این بازار نوظهور آماده می کنند. از همین رو همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا با حضور پررنگ در دومین كنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن های همراه ایران نشان دادند که آنها نیز از این بازار غافل نبوده اند و برنامه ریزی های بلند مدتی برای کسب درآمد از این بخش د اشته اند. گزارش روز اول این کنفرانس را می خوانید.

    قانون گذاری سرویس‌های ارزش افزوده باید متحول شود
    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سرویس‌های خدمات ارزش افزوده در كشور باید جایگاه خود را پیدا كند و بنگاه‌های كوچك این سرویس جمع شوند تا بتوانیم شركت‌های بزرگ و بین المللی را راه‌اندازی كنیم.
    علی اصغر عمیدیان روز گذشته در دومین كنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن‌های همراه ایران با اشاره به اینكه، دو درصد از تولید ناخالص باید توسط این بخش تامین شود، افزود: در سال‌های اخیر سرویس‌های ارزش افزوده در حوزه فناوری كشور ارایه شد و تحقیقاتی توسط مركز تحقیقات مخابرات در این حوزه صورت گرفت.
    وی با تاكید بر اینكه، اپراتورهای تلفن همراه با توجه به اهداف خود كه شامل ارایه سرویس، توسعه محتوا و گسترش درآمدشان است به طراحی نقشه راه برای ارایه این سرویس‌ها پرداختند، ادامه داد: محدودیت‌های نسل دوم تلفن همراه در این بین از جمله دغدغه‌های اپراتورها در این حوزه بود.
    عمیدیان گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط پردیس همراه اول یك سوم كل درآمد اپراتورهای خارجی از محل درآمد سرویس‌های ارزش افزوده است.
    وی افزود: این در حالی است كه 10 درصد درآمد اپراتورهای داخلی از سرویس ارزش‌های افزوده بدون پیامك است كه نشان می‌دهد كشور ما در این حوزه در مراحل مقدماتی دارد.
    وی با بیان اینكه، ارایه این سرویس‌ها در هر مقطعی با چالش‌های گوناگونی مواجه بوده است، افزود: آسیب شناسی آن در هر مقطع به عهده دولت است و باید در دانشگاه‌ها این ارتباط وجود داشته باشد كه چگونه یك ایده به عمل تبدیل شود.
    معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه، در سال 85 مطالعات مربوط به سرویس‌های ارزش افزوده در ایران آغاز شده است، ادامه داد: این سرویس‌ها باید با توجه به حساسیت فرهنگی و مسایل امنیتی در هر كشور ارایه شود.
    وی با بیان اینكه، این صنعت تنها مربوط به تلفن همراه نمی‌شود، گفت: باید به زیرساخت‌های نسل جدید در تلفن ثابت در این خصوص توجه كرد، چرا كه سرویس‌های متعددی را می‌توان بر تلفن ثابت، وایرلس و شبكه ملی اطلاعات كشور تعریف كرد.
    عمیدیان با اشاره به بند الف ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: باید براساس این قانون 60 درصد كسب و كارها و ارایه دو مگ پهنای باند با محتوای امن و مطمئن به درب منازل كاربران ارایه شود.
    وی چالش مربوط به سرویس‌های ارزش افزوده را به پنج دسته تقسیم كرد و گفت: این چالش‌های مربوط به فناوری، تنظیم قانون و قوانین، سهم اپراتورها، شركت تامین كننده و در نهایت كاربران مربوط می‌شود.
    وی در خصوص چالش‌های مربوط به قانون گذاری، عنوان كرد: نبود قوانین و فرآیندها باعث مشكلات بسیاری شده است كه در این خصوص می‌توان به عدم حفاظت از حقوق تولیدكنندگان اشاره كرد.
    معاون پارلمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان كرد: عدم حفاظت از حقوق و حریم خصوصی كاربران یكی دیگر از چالش‌هایی است كه در حوزه خدمات ارزش افزوده اپراتورها با آن مواجه هستیم.
    وی گفت: به طور معمول كاربران عنوان می‌كنند كه از كجا باید اطمینان پیدا كنیم، حریم خصوصی ما رعایت می‌شود كه در این جا امنیت اهمیت پیدا می‌كند.
    وی با اشاره به نبود ضمانت اجرایی قوانین فعلی، گفت: در كشورهای مختلف كمیسیون‌های قانون‌گذاری و اجرای قوانین وجود دارد كه به مسایل این گونه سرویس‌ها می‌پردازند.
    معاون پارلمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در كشور ما كمیسیون وجود دارد، اما فرابخشی است كه باید با مسایل محتوایی غنی سازی شود.
    وی با بیان اینكه، یك سازمان نمی‌تواند قوانین تنظیم كند، عنوان كرد: قانون گذاری باید به صورت یكپارچه در یك جا تدوین و همه جوانب آن دیده شود.
    وی عنوان كرد: قوانین مربوط به سرویس‌های ارزش افزوده باید از پویایی لازم برخوردار باشد.
    عمیدیان با تاكید بر اینكه، موفق بودن سرویس‌های ارزش افزوده به هماهنگی ساختارهای حكومتی ارتباط دارد، گفت: برای تدوین قوانین در این حوزه نیاز به هماهنگی سازمان‌هایی همچون وزارت اطلاعات، ارتباطات، پلیس فتا و وزارت ارشاد است.
    وی گفت: هر كدام از این چالش‌ها فرآیندهای خود را دارد كه مهم‌ترین راه غلبه بر این چالش‌ها شناسایی نقاط مقابله آنهاست كه این كار باید توسط حاكمیت انجام شود.

    ارزش افزوده نبايد به توسعه شبكه متکی باشد    
    مديرعامل رايتل نداشتن استطاعت مالي مشتريان براي خريد دستگاه‌هاي متصل، سواد ديجيتالي پايين و كمبود پهناي باند را از جمله تهديدهاي بخش خدمت ارزش افزوده تلفن همراه دانست.
    حميد فرنگ نیز در دومين كنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ايران با اشاره به نفوذ خدمات و محتوا در حوزه تلفن همراه به بازارهاي با آرپو (ميزان درآمد اپراتور به ازاي هر مشترك) سطح پايين اشاره و توضيحاتي در اين زمينه ارایه كرد.
    وي همچنين به تشريح استفاده از رويكرد OTT در ارایه خدمات ارزش افزوده بازار تلفن همراه در كشور پرداخت و بیان كرد: با توجه به آنكه آرپوي منطقه خاورميانه در حوزه آرپوي سطح پايين طبقه‌بندي مي‌شود، حدود 10 تا 12 دلار به ازاي هر مشترك است. در اين بازار براي افزايش ضريب نفوذ بايد برنامه‌هاي راهبردي در زمينه خدمات ارزش افزوده داشته باشيم.
    به گفته او بازار وسيع، پرجمعيت، جوان و زودپذيرنده سرويس و توسعه دستگاه‌هاي متصل از جمله فرصت‌هاي اين بازار تلقي مي‌شود. همچنين نداشتن استطاعت مالي مشتريان براي خريد دستگاه‌هاي متصل، سواد ديجيتالي پايين، كمبود پهناي باند از جمله تهديدهاي اين بخش محسوب مي‌شود.
    وي با تاكيد بر اينكه هم‌اكنون درآمدزايي كشور در حوزه‌ مخابرات كلاسيك دنبال مي‌شود، تاكيد كرد: آمارها نشان مي‌دهد مي‌توان در خدمات OTT تمام سرويس‌ها را به بستر پروتكل‌هاي وب ارایه و كسب درآمد كرد.
    او به سرویس ويدیو كال به ‌عنوان يكي از راهكارهاي ارایه خدمات ارزش افزوده بدون نياز به اتصال پهناي باند اختصاصي اشاره کرد و گفت: افزايش گستره مشتريان و توانمند شدن شبكه مخابراتي اپراتورها، كاهش زمان ورود به بازار، افزايش گستره مشتريان بدون نياز به ارتقاي شبكه از جمله اهداف توسعه‌ خدمات ارزش افزوده خواهد بود. توسعه خدمات ارزش افزوده نبايد وابسته به توسعه شبكه موبايل باشد.

    250 خدمت ارزش افزوده جديد همراه اول
    به گفته مديركل خدمات ارزش افزوده همراه اول، اپراتور اول هم‌اكنون با همكاري 20 شركت داخلي و خارجي،‌ بيش از 250 خدمت ارزش افزوده ارایه مي‌دهد.
    محمدرضا سوهانيان در دومين كنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه بیان كرد: اين 250 خدمت جديد در 25 دسته اصلي از طريق پورتال همراه اول ارایه شده است.
    وي راه‌اندازي موفق خدمات ويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با عضويت 210 نماينده را از ديگر خدمات جديد همراه اول دانست و تاكيد كرد: همراه اول با بانك‌ها و سازمان‌هاي مرتبط برای ارایه خدمات بيشتر به مشتريان خود همكاري بسيار خوبي دارد.
    سوهانيان ضمن تشريح رويكردهاي استراتژيك همراه اول درباره خدمات ارزش افزوده، از دو رويكرد اصلي بازاريابي تحت عنوان استراتژي اقيانوس آبي و قرمز نام برد و افزود:‌ در حالي كه 14 درصد فضاي معمول كسب و كارها از استراتژي آبي و 86 درصد بقیه قرمز است، نقش كسب و كارهايي كه در فضاي آبي تعريف مي‌شوند در سودآوري شركت‌ها بيشتر است.
    مديركل خدمات ارزش افزوده همراه اول با بيان اينكه رويكرد استراتژيك اپراتور اول در خدمات ارزش افزوده مبتني بر واقعيت‌هاي موجود جهان است افزود: رشد درآمد از ناحيه مكالمه تقريبا به صفر رسيده است، در حالي ‌كه در سال‌هاي 2008 تا 2014 افزايش درآمد از ناحيه سرويس‌هايي غير از مكالمه حدود 12 درصد پيش‌بيني شده است.
    وي با تاكيد بر اهميت سرويس موبايل پيمنت گفت: در ميان خدمات ارزش افزوده تلفن همراه رشد موبايل پيمنت از بقيه سرويس‌ها بيشتر بوده و خواهد بود.
    سوهانيان ضمن اشاره به برخي جهت‌گيري‌هاي استراتژيك همراه اول در حوزه خدمات ارزش افزوده گفت: در نظر گرفتن خدمات ارزش افزوده به‌عنوان يك كسب و كار مهم و جدي، آگاهي به تفاوت‌هاي مهم كسب و كار مبتني بر پلت فرم با كسب و كارهاي ديگر و قواعد بازي جديد، واقف بودن به نقش محوري خود در توسعه اكوسيستم خدمات ارزش افزوده، توسعه سبد محصولات ارزش افزوده به شكل كامل با توان برنامه‌ريزي، در نظر گرفتن نيازهاي مشتريان همراه اول، ارزشمند بودن كارآفريني، عمل به تعهدات و غیره از ديگر جهت‌گيري‌هاي استراتژيك همراه اول در حوزه ارزش افزوده است.

    افزایش درآمد اپراتورهاي کشورهاي در حال توسعه از خدمات ارزش افزوده    
    مدير ارشد خدمات شرکتي ايرانسل با بيان اينکه براساس پيش‌بيني‌ها، ميزان درآمد اپراتورهاي کشورهاي در حال توسعه از خدمات ارزش افزوده تا سال 2015 به 40 درصد مي‌رسد، گفت: حدود 74 درصد درآمد ديتاي ايرانسل از محل خدمات متني و 18 درصد آن مربوط به ديتاست.
    باقر صمدي نیز در کنفرانس بين‌المللي خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، با بيان اينکه ايرانسل تاکنون توانسته خدمات ارزش افزوده بسيار متنوعي را براي اولين بار در کشور به مشترکان خود ارایه دهد و پشتيبان ارایه دهندگان خدمات ارزش افزوده و تامين کنندگان محتوا و تجاري‌سازي آن در کل کشور است، گفت: ايرانسل اين آمادگي را دارد که در دانشگاه‌هاي مختلف از کرسي‌هاي مربوط به مباحث خدمات ارزش افزوده مخابراتي حمايت کند و امکانات مادي و معنوي خود را در اختيار دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي قرار دهد.
    وي گفت: از زاویه بازاريابي و گسترش بازارهاي مختلف در حوزه ارایه سرويس به شرکت‌ها و دانشگاه‌ها نيز ايرانسل اين امکان را دارد که سرويس‌هاي متنوعي را به جامعه دانشگاهي ارایه دهد و بر اين اساس از صاحبان ايده‌هاي مربوط به اين بخش دعوت مي‌کند که براي تجاري‌سازي سرويس‌شان با ايرانسل وارد مذاکره شوند.
    صمدي درباره سرويس‌هاي ارزش افزوده که در سال‌هاي آينده در دستور کار ايرانسل قرار دارد، گفت: در توسعه بازار سرويس‌هاي خدمات ارزش افزوده هم‌اکنون نسل سوم و چهارم در حال عرضه است و براين اساس اگر چه تاکنون درآمد اپراتورها بر مبناي صوت و مکالمه بوده اما اکنون بيشتر درآمد اپراتورهاي پيشرو، برمبناي ديتاست که به زودي نيز اين  امر در کل دنيا اتفاق خواهد افتاد.
    صمدي با بيان اينکه هم‌اکنون در دنيا تمرکز بر حفظ مشتري به جاي جذب مشتري است، تاکيد کرد: تمرکز بر ارایه بسته‌هاي افزايشي و ارایه اپ استورها در دنيا گسترش پيدا کرده و ارایه سرويس‌ها براساس نياز مشتري طبقه بندي مي‌شود.
    مدير ارشد خدمات شرکتي ايرانسل با بيان اينکه تا پيش از اين در تکنولوژي نسل دوم موبايل سرويس‌ها بر مبناي متن و اطلاعات بر بستر GPRS و EDGE ارایه مي‌شدند افزود: با ورود فناوري نسل سوم و چهارم در دنيا، سرويس‌ها بر مبناي خدمات ديتا ارایه مي‌شوند.وي با بيان اينکه درآمد آينده اپراتورهاي تلفن همراه از طريق سرويس‌هاي ديتا به دست مي‌آيد به گزارش موسسه تحقيقاتي اينفورما اشاره کرد و گفت: ميزان درآمد اپراتورهاي کشورهاي در حال توسعه در سال 2009 از محل ديتا 20 تا 22 درصد بوده که پيش‌بيني مي‌شود اين درآمد تا سال 2015 به 40 درصد برسد. اين در حالي است که اين رقم در کشورهايي مانند ژاپن و آمريکاي شمالي هم اکنون 40 درصد برآورد مي‌شود.
    صمدي با بيان اينکه درآمد ايرانسل به عنوان اپراتور پيشرو در حوزه خدمات ارزش افزوده کشور، در سال 2008 از محل ديتاي با احتساب پيامک 24 درصد بوده که هم‌اکنون اين رقم به 30 درصد رسيده است عنوان کرد: درآمد ايرانسل از محل ديتا بدون احتساب SMS که خدمات ارزش افزوده را شامل مي‌شود در سال 2008 حدود دو درصد بوده که به پنج درصد در سال جاري رسيده است.
    وي با تاکيد بر اينکه اين آمار از روند گسترش تکنولوژي و علاقه مشتريان به استفاده از آن حکايت دارد گفت: با وجودي که در سال 2015 فناوري نسل سوم و چهارم، تکنولوژي‌هاي مسلط بازار خواهند بود تمرکز بر بستر خدمات ارزش افزوده مي‌تواند نقش موثري در درآمد اپراتورها ايفا کند.
    او همچنين با اشاره به درآمد اپراتورهاي کشورهاي در حال توسعه گفت: درآمد اين اپراتورها از محل پيامک 51 درصد و از محل اينترنت موبايل 35 درصد است و انتظار مي‌رود اين آمار در سال 2014 کاهش يابد و 40 درصد آن به درآمد از محل خدمات ارزش افزوده موبايل تبديل شود.
    صمدي با بيان اينکه حدود 74 درصد درآمد ديتاي ايرانسل از محل پيام کوتاه و 18 درصد آن مربوط به ديتا است عنوان کرد: اين نشان مي‌دهد که پيام کوتاه نقش پررنگي در کشور داشته و خدمات ديتا نياز به توسعه بيشتر بازار دارد.
    وي در بخش ديگري از سخنان خود به ارایه خدمات ارزش افزوده در دنيا و گسترش سرويس‌هاي متني ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: شرکت‌هاي مختلف ارایه اپ استورها را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
    صمدي با اشاره به گسترش مفاهيمي نظير موبايل بانکينگ و تجارت موبايل و دولت موبايل در دنيا بیان کرد: هم اکنون ايرانسل نيز دو نوع سرويس تجاري و عادي را برپايه خدمات ارزش افزوده در اختيار مشترکان و متقاضيان قرار مي‌دهد و در اين زمينه اقدامات بسياري انجام داده است.
    مدير ارشد خدمات شرکتي ايرانسل، در مورد برنامه‌هاي سال آتي ايرانسل نيز به ارایه خدمات مبتني بر ويترين و اپ استور اشاره کرد و گفت: ارایه خدمات موبايل مبتني بر رايانش ابري، SDP ،RCS را براي ارایه به شرکت‌هاي تجاري در دستور کار قرار خواهد گرفت.
    صمدي از ارایه دفتر کار همراه به سازمان‌ها و شرکت‌هاي تجاري به عنوان استراتژي سال آينده اين اپراتور خبر داد و گفت: در سال بعد دنبال آن هستيم که سرويس‌هاي M2M، بانکداري همراه و پرداخت‌هاي خرد و پسورد يکبار مصرف و NFC به مشترکان عرضه کنيم. توسعه سرويس‌هاي مبتني بر موقعيت از جنبه اطلاعات شهري و تبليغات منطقه‌اي نيز در اين بخش قرار مي گيرد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی