fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 6885
    تاریخ انتشار : 15 اسفند 1390 9:45
    تعداد بازدید : 411

    تسهيلات گيرندگان بانکي، پرونده و رتبه اعتباري گرفتند

    روزانه 13 هزار استعلام توسط بانک ها از سامانه ملي اعتبارسنجي صورت مي گيرد که در بسياري موارد پاسخ اين استعلام ها در اعطاي تسهيلات به متقاضيان وام، ملاک تصميم گيري شعب نظام بانکي است.

    ايسنا- محمد جليلي، مديرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندي اعتباري ايران گفت: از ابتداي سال 88 تا اکنون اطلاعات پرداخت حدود 22 ميليون تسهيلات پرداخت شده توسط بانک‌ها در سامانه ملي اعتباري ثبت شده است که بر مبناي اين اطلاعات، پرونده اعتباري دريافت‌کنندگان تسهيلات تهيه شده است و مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
    وي افزود: بنا بر اطلاعات موجود در سامانه ملي اعتباري حدود 16 ميليون پرونده اعتباري از مجموع 22 ميليون تسهيلات پرداختي، تشکيل شده که حدود 500 هزار پرونده از اين تعداد متعلق به اشخاص حقوقي است.
    جليلي با اشاره به افزايش تعداد بانک‌هايي که اطلاعات خود را در اختيار سامانه ملي اعتبارسنجي قرار مي‌دهند، گفت: در پايان سال 89 تنها هشت بانک از مجموع بانک‌هاي دولتي و خصوصي کشور اطلاعات تسهيلات گيرندگان خود را به سامانه ملي اعتبارسنجي منتقل مي‌کردند ولي در طول سال 90 و با همکاري بيشتر بانک مرکزي، تعداد بانک‌هاي همکار با سامانه به 23 مورد افزايش يافت.
    مديرعامل شرکت مشاور رتبه‌بندي اعتباري مشتريان ادامه داد: دريافت و پرداخت تسهيلات يکي از اساسي‌ترين موارد ارتباط و مواجهه نظام بانکي با مردم است و ايجاد سامانه ملي اعتبارسنجي اقدامي در اين راستاست که اين تعامل را بيش از پيش ضابطه مند و قابل رصد کند.
    وي در تشريح اين فرايند گفت: با ثبت رفتار افرادي که پيش از اين تسهيلات بانکي دريافت کرده‌اند و پايش ميزان تعهد آنان به بازپرداخت تسهيلات دريافت شده، بانک‌ها مي‌توانند افراد متهعد و غير متعهد را در هنگام پرداخت تسهيلات جديد شناسايي کنند. به اين ترتيب افراد خوش حساب براي دريافت تسهيلات بانکي با مشکلات و پيچ و خم‌هاي اداري کمتري مواجه شوند.
    جليلي افزود: در همين راستا، بانک مرکزي در شهريور ماه امسال طي بخشنامه‌اي به تمامي بانک‌هاي کشور، دريافت استعلام از سامانه ملي اعتبارسنجي را براي تصميم‌گيري در پرداخت تسهيلات جديد، الزامي کرده است.
    وي گفت: بر اساس اطلاعات ارایه شده تمامي افراد دريافت کننده تسهيلات، داراي پرونده اعتباري شده‌اند که بر اساس اين پرونده‌ها در دسته‌هاي مختلف، رتبه‌بندي اعتباري شده‌اند.
    مديرعامل شرکت مشاور رتبه‌بندي اعتباري ايران با اشاره به برنامه‌هاي سال آينده اين سامانه گفت: تمام بسترهاي فني و اجرايي را فراهم آورده‌ايم تا در سال آينده با راه‌اندازي دفاتري در سطح کشور، تمامي افراد بتوانند با ارایه کارت ملي و احراط هويت توسط سامانه ملي اعتبارسنجي، رتبه اعتباري و پرونده اعتباري خود را دريافت کنند.
    وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين امکان در حال حاضر هم به شکل ديگري وجود دارد، گفت: در حال حاضر هم مشتريان مي‌توانند با مراجعه به شعب بانک‌ها، رتبه و پرونده اعتباري خود را دريافت کنند.
    جليلي ادامه داد: افراد متقاضي دريافت تسهيلات مي‌توانند در صورت برخورداري از رتبه و پرونده اعتباري مناسب، دليل احتمالي پرداخت نکردن تسهيلات توسط بانک‌ها را جويا شوند. به عبارت ديگر بهره‌مندي و اطلاع از رتبه و پرونده اعتباري، به اين ترتيب از حقوق افراد جامعه به حساب مي‌آيد که مي‌تواند به مطالبه‌اي عمومي تبديل شود.
    وي در پاسخ به اين پرسش که چه عواملي در تعيين رتبه اعتباري افراد تاثير دارد، گفت: مهم‌ترين و تاثيرگذارترين عامل، بازپرداخت به موقع و منظم اقساط تسهيلات دريافتي است اما در اين سامانه و رتبه‌بندي، مواردي مانند چگونگي پرداخت ماليات و معوقات مالياتي هم لحاظ مي‌شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی