fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 6915
    تاریخ انتشار : 16 اسفند 1390 9:16
    تعداد بازدید : 597

    تاخیر در اجرای طرح ساماندهی پیامک های تبلیغاتی

    نزدیک به یک ماه از ابلاغ مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک های تبلیغاتی بدون موافقت مشترکان می گذرد و این درحالی است که مشترکان موبایل همچنان اذعان دارند همچنان روزانه تعداد بیشماری پیامک های تبلیغاتی ناخواسته دریافت می کنند.

    خبرگزاری مهر - شیوه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و انبوه به تلفن‌های همراه نزدیک به 60 میلیون ایرانی و افزایش روزافزون تعداد این پیامک‌ها بدون اجازه مشترکان در تمامی ساعات شبانه‌‌روز و حتی نیمه‌های شب، مورد انتقاد بسیاری از مشترکان بوده و هست و همیشه این سوال مطرح می‌شود که چه سازمانی مسوول ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و محتوای این پیامک‌ها  است و آیا نظارتی بر ارسال این پیامک‌ها وجود دارد و یا خیر.

    پیامک‌های تبلیغاتی مزاحمت تلقی می‌شوند
    کارشناسان معتقدند که ارسال پیامک بدون رضایت مشترک نوعی مزاحمت تلقی شده و با توجه به اینکه این مزاحمت توسط دستگاه‌های مخابراتی انجام می‌شود و طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد خواهد بود؛ این درحالی است که مسوولان معتقدند تعداد پیامک‌های تبلیغاتی که برای کاربران موبایل ارسال می‌شود، آنقدر نیست که باعث شکایت مشترکان شود و میانگین ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی برای هر مشترک کمتر از دو پیامک در هفته اعلام شده است.
    اما با این وجود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تصویب طرحی اپراتورهای تلفن همراه را به کسب اجازه قبلی از مشترکان برای ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی، خبری و اطلاع رسانی مکلف و اعلام کرده که این مصوبه را در تاریخ 19 بهمن ماه به اپراتورهای اول، دوم و سوم تلفن همراه ابلاغ کرده است؛ این درحالی است که مشترکان موبایل با گذشت نزدیک به یک ماه از ابلاغ این مصوبه همچنان با انبوهی از پیامک‌های تبلیغاتی، اطلاع رسانی و خبری از سوی اپراتورهای موبایل و شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پیامک انبوه مواجه هستند که ساماندهی این موضوع را با ابهام مواجه کرده است.
     دریافت رضایت از مشترکان موبایل با یک SMS
    حسن رضوانی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک‌های انبوه از سوی اپراتورهای موبایل به اجرا درنیامده است، گفت: هم اکنون اپراتورهای موبایل درحال ارسال پیامک موافقت به مشترکان‌شان هستند تا در صورت نبود رضایت این پیامک‌ها به مشترکان ارسال نشود.
    وی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ساماندهی بحث پیامک انبوه اپراتورها را موظف کرده است که قبل از ارسال پیامک از مشترک اجازه بگیرند، تاکید کرد که هم اکنون اپراتور همراه اول نسبت به اخذ موافقت از سوی مشترکان خود با ارسال SMS اقدام کرده است و چنانچه مشترکی رضایت خود را برای دریافت این پیامک‌ها اعلام نکند، ظرف 24 ساعت ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترک قطع خواهد شد.
     نظرخواهی روزانه از 3 میلیون مشترک برای ارسال SMS تبلیغاتی
    معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که مشترکان همچنان این پیامک‌ها را دریافت می‌کنند و هنوز این پیامک اخذ موافقت برای آنها ارسال نشده است، گفت: من خودم این پیامک را از همراه اول دریافت کرده‌ام و این اپراتور روزانه به سه میلیون مشترک خود پیامک می‌فرستد که اگر برای دریافت پیامک تبلیغاتی رضایت ندارند، موضوع را از طریق پیامک پاسخ دهند.
    وی با بیان اینکه در این مرحله اپراتور باید سازو کاری فراهم کند که مشترکانی که نیاز به پیامک‌های اطلاع‌رسانی دارند اما دریافت پیامک‌های تبلیغاتی مورد رضایت‌شان نیست، بتوانند با گزینه‌های پیامکی این موارد را اعلام کنند، بیان کرد: در این ساز و کار SMS‌های اختصاصی مانند SMS‌های بیمه، راهنمایی و رانندگی و حتی SMS‌های بانک که دریافت آن برای مشترکان ضروری است، حذف نخواهد شد.
    ایرانسل موظف به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی مشترکانش است
    رضوانی با تاکید براینکه شرکت‌های طرف قرارداد شرکت ارتباطات سیار و ایرانسل ملزم به اجرای این مصوبه هستند، در پاسخ به این سوال که ساز و کار اخذ موافقت از مشترکان ایرانسل با توجه به اینکه این اپراتور با هیچ از یک اپراتورهای ارسال SMS قرارداد ندارد چیست، گفت: حتی اگر این پیامک‌ها از بستر شبکه ایرانسل ارسال نشود و این اپراتور با شرکت‌های ارسال پیامک طرف قرارداد نباشند، بازهم ایرانسل موظف است نسبت به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی مشترکانش اقدام کند و در این زمینه ما در حال مذاکره با ایرانسل هستیم.
    وی بار دیگر تاکید کرد که اطلاعات مشترکان موبایل در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی و شرکت‌های ارایه دهنده پیامک‌های انبوه قرار ندارد و براین اساس اخذ موافقت از مشترکان برای ارسال پیامک باید از سوی اپراتورها صورت گیرد.
    رفع ابهامات موجود در مصوبه ممنوعیت پیامک‌های تبلیغاتی
    معاون رگولاتوری بیان کرد: برخی موارد دارای ابهام در مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک‌های تبلیغاتی در حال رفع شدن است و ما آن را پیگیری می‌کنیم و در صورتی که اپراتور این مصوبه را اجرا نکرد، مطابق پروانه فعالیت با آن برخورد می شود.وی در مورد ارسال پیامک‌های سرویس‌های ارزش افزوده اپراتورهای اول و دوم گفت: این سرویس‌ها تبلیغاتی محسوب نمی‌شود و اپراتور می‌تواند برای ارسال خدمات ارزش افزوده
    خود اطلاع‌رسانی کند.
    اپراتورها موظفند، بلافاصله این مصوبه را اجرا کنند
    رضوانی با تاکید براینکه اجرای این مصوبه نیازمند یک سری راهکارهای فنی است، گفت: اما با این حال رگولاتوری می‌تواند اجرای این مصوبه را از زمان ابلاغ آن یعنی از 19 بهمن ماه درنظر بگیرد و برای اپراتورها جریمه مدنظر قرار دهد اما باید توجه داشت که در عرض یک روز نمی‌توان به این تعداد مشترک پیامک دریافت موافقت ارسال کرد.
    وی در پاسخ به این سوال که آیا برای اپراتورها مهلتی برای اجرای این مصوبه در نظر گرفته شده است، گفت: زمانی به اپراتورها داده نشده و این اپراتورها موظف شده‌اند که بلافاصله مصوبه را اجرا کنند اما باید مقدماتی برای اجرای این مصوبه در شبکه اپراتورها تعریف شود که مقداری زمانبر خواهد بود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :