fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 6955
    تاریخ انتشار : 16 اسفند 1390 11:1
    تعداد بازدید : 828

    کارمزد برای فراری دادن مشتریان از بانکداری الکترونیکی

    روز 14 اسفند ماه در روزنامه فناوران اطلاعات، نظرات کارشناس محترم بانکداری الکترونیکی را می خواندم و مواردی را سوال بر انگیز یافتم. امید است تصمیم گیران سیستم بانکی کشور به شکلی شایسته به امر بانکداری الکترونیکی توجه داشته باشند و با حرکت های محاسبه نشده، نتایج کوشش های چندین ساله خود در جایگزینی پول نقد با مبادلات الکترونیکی را یک شبه بر آب ندهند. و اما موارد سوال برانگیز:

    رامین سمسار

    1– آیا قرار بر این است که بانک از طریق ارایه خدمات روزمره به مشتریان کسب درآمد کند یا از طریق سرمایه گذاری در صنایع و تجارت؟
    2- آیا هدف از بانکداری الکترونیکی ایجاد سهولت در امور بانکی است یا کسب درآمد و بازیافت هزینه‌های زیربنایی تجهیزات IT بانک؟ آیا در گذشته هزینه کاغذ، خودکار و غیره را مشتریان به عنوان کارمزد می‌پرداختند؟
    3- آیا تحمیل هزینه به مشتریان بانکداری الکترونیکی در تضاد با برنماه ریزی برای حذف سفرهای درون شهری و کنترل ترافیک و آلودگی هوا و بهینه‌سازی مصرف سوخت  از طریق گسترش بانکداری الکترونیکی نیست؟
    4- آیا هزینه‌های بانکداری الکترونیکی بیش از هزینه‌ها و خسارات ناشی از چاپ و نگهداری اسکناس و مسکوکات است؟
    5- آیا هزینه‌های بانکداری الکترونیکی بیش از هزینه‌های اجاره، خرید، تامین و نگهداری تجهیزات شعب و هزینه‌های حقوق و دستمزد کارکنان است؟
    6- در صورت تعیین هزینه کارمزد استفاده از دستگاه‌های خودپرداز و POS، آیا شعب بانک‌ها امکانات سرویس‌دهی به مشتریان اضافه شده به میانگین روزانه ناشی از عدم استفاده از خودپرداز و POS و مراجعه مستقیم به شعب برای دریافت اسکناس را دارند؟
    7- آیا به نفع سیستم بانکی و پولی کشور است که مشتریان با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی مبالغ مورد نیاز روزمره را از حساب خود خارج کنند یا مانند روزگاران گذشته با مراجعه به بانک در روزهای آغازین ماه کل مبلغ مورد نیاز ماهیانه را؟
    8- در حال حاضر نقل و انتقال کارت به کارت بین بانکی از پنج هزار تا 9 هزار ریال کارمزد دارد. یعنی برای یک انتقال یک میلیون ریالی باید پنج هزار ریال کارمزد پرداخت شود که همین امر باعث کاهش استفاده از این سیستم و مراجعه با بانک است. مقایسه سود ماهیانه 753/5 ریال در ماه برای یک میلیون ریال و هزینه 000/5 ریال به عنوان کارمزد انتقال کارت به کارت این مبلغ خود حدیث مفصل می‌گوید و نیازی به تفسیر نیست.
    9- آیا در صورت اعمال کارمزد به عملیات POSهای فروشگاهی، تمایل فروشندگان به استفاده از این تجهیزات کاهش نیافته یا این کارمزد به مشتریان تحمیل نخواهد شد؟
    10- در نظرات کارشناس محترم مقایسه‌ای بین سیستم بانکی خارجی و سیستم بانکی کشور شده بود که شاید مقایسه‌ای نادرست باشد؛ چون در کشور ما بانکداری بدون ربا حاکم است با قواعدی متفاوت.
    11- در نهایت این آیاها باعث نخواهد شد تا تمامی تلاش‌های انجام شده برای جایگزین کردن و بهره‌گیری از بانکداری الکترونیکی با پول نقد، بی‌حاصل شود؟
    * کارشناس IT - شبکه


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :