آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 72240
تاریخ انتشار : 16 فروردین 1394 11:10
تعداد بازدید : 1223

رونمایی از 6 طرح مرکز رسانه‌های دیجیتال در واپسین روزهای سال 93

وزارت ارشاد صاحب ایمیل و لوگوی هوشمند دیجیتال شد

6 طرح مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد در پایان سال 93 رونمایی شد.


فناوران- مرتضی موسویان، رییس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این طرح ها توضیح داد: نخستین طرح محقق شده مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال توسعه مرکز داده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این طرح به منظور پاسخگویی به نیازهای این وزارتخانه جهت زیرساخت های لازم برای استقرار پورتال ها، سامانه های ارتباطی و سیستم های اتوماسیون اداری در دستور کار مرکز قرار گرفت که مرحله نخست آن آماده و در سال 93 و در این دوره وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید راه اندازی شد.
وی با بیان این که رایانامه فرهنگ (فرهنگ میل) دومین  طرح راه اندازی شده است گفت: پیش از راه اندازی این طرح، خلا پست الکترونیکی ویژه اصحاب فرهنگ و هنر برای تبادل اطلاعات احساس می شد که با راه اندازی رایانامه فرهنگ اصحاب فرهنگ و هنر می توانند با آسودگی بر بستری امن، پیام های الکترونیکی خود را نگهداری کنند و انتقال. 
موسویان گفت: راه اندازی بستر ارتباط پرسرعت و امن مراکز و ادارات کل استان های وزارت ارشاد سومین  طرح راه اندازی شده است. یکی از مشکلاتی که تمامی سازمان ها در ابعاد بزرگ با آن دست به گریبان هستند، ارتباط بین مراکز و ادارات مختلف آن سازمان در نقاط مختلف کشور است.
وی افزود: انجام انتقال داده و به اشتراک گذاری فایل ها، استفاده از سامانه های اداری و اتوماسیون مشترک از جمله مواردی است که وجود بستر ارتباطی مناسب، امن و با سرعت بالا را می طلبد. با راه اندازی بستر ارتباط پرسرعت و امن، مراکز و ادارات استانها می توانند با اتصال به شبکه، ارتباطات خود را محقق سازند. 
وی از لوگوی هوشمند دیجیتال به عنوان چهارمین دستاورد حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نام برد و گفت: این طرح در راستای افزودن ساز و کارهای ایجابی جهت بهره برداری مطلوب کاربران از فضای مجازی، به پایگاه های اینترنتی ثبت شده در دستور کار حوزه فناوری اطلاعات قرار گرفت.
رییس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ  گفت: براساس این طرح به پایگاه های اینترنتی که مراحل احراز هویت و تثبیت خود را طی کرده و تمام مجوزهای لازم برای فعالیت را دارند، یک لوگوی دیجیتال اعطا می شود که در صفحه اول پایگاه ها قابل مشاهده خواهد بود.  بنابر اعلام دست اندرکاران مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، از مزایای این لوگو این است که کاربران با مشاهده آن از اطمینان خاطر نسبی در مورد پایگاه مذکور و محتوای آن برخوردار خواهند شد. 
وی افزود: علاوه بر این، با کلیک بر روی این نماد اطلاعاتی در خصوص رسانه از جمله نام مدیر مسئول، اطلاعات مربوط به ثبت صادر شده، مجوزهای فعالیت و رده بندی قابل مشاهده است. 
موسویان گفت: طرح ملی فرهنگیار پنجمین دستاورد حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، به منظور ارتقای دانش و مهارت عمومی مردم در استفاده صحیح از رسانه های دیجیتال، همچنین بسط، گسترش و نشر محتوای فرهنگی ایرانی- اسلامی در فضای مجازی، آشنایی با فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی، آسیب های این حوزه و چگونگی برخورد و مواجهه با آن راه اندازی شد.
تهیه، انتشار و رونمایی از 10 عنوان کتاب در حوزه مطالعات راهبردی فضای مجازی آخرین رونمایی مهم مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ بود. این کتاب ها که به همت مطالعات راهبردی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تدوین شده اند به بررسی چالش ها و آینده پیش روی فضای مجازی می پردازند.
رسانه های دیجیتال در جهان عرب، برنامه ها و چشم اندازها، آینده پژوهی فناوری اطلاعات، سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا، بازی کاری (نگاهی به شکل گیری مفهومی نو در عرصه فضای مجازی و کاربردهای آن)، رایانش ابری و نقش آن بر تولید محتوا در ایران، اخلاق فناوری اطلاعات. این کتاب را در خانه دانلود، درآمدی بر آسیب شناسی بازی های رایانه ای در ایران، رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی مجازی، درآمدی بر آموزش آنلاین در ایران و دنیا از نگاه سیاست گذاری حاکمیتی عناوین این 10 کتاب است.
وی همچنین گفت: در سال 94 کنترل بر اعطای هولوگرام ها به موسسات نرم افزاری سپرده می شود. این امر از طریق پنل های مکانیزه شده و پس از نهایی شدن محصول محقق خواهد شد.
وی افزود: طرح کنترل بر اعطای هولوگرام ها به موسسات نرم افزاری در سه ماهه اول سال 94 اجرایی می شود.
رییس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آموزش ناشران مکتوب و ترغیب ناشران مکتوب به سمت نشر دیجیتال از دیگر برنامه های مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 94 به شمار می رود.
موسویان گفت: یکی از اهداف حرکت ناشران سنتی به سمت دیجیتال این است که ناشران سنتی، ناشرینی هستند که دارنده محتوا هستند و این در حالی است که صنعت نشر دیجیتال با افول کارهای فاخر مواجه است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :