fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 74271
    تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1394 10:57
    تعداد بازدید : 776

    کاربران اینترنت و اعتراضاتی که به ثمر می رسد

    علی شمیرانی- رفتار کاربران اینترنت به ویژه کاربران اپراتورهای موبایل در حال تغییرات کم سابقه ای است. تا پیش از این کاربران اعتراضاتی داشتند که این اعتراضات عمدتا راه به جایی نمی برد و پیگیری برای ثبت شکایات نیز بی نتیجه و مقرون به صرفه نبود. اما اکنون تغییرات محسوسی در رفتار کاربران شکل گرفته است.

    بخشی از این تغییر به گسترش شبکه های اجتماعی و موبایلی، تشدید رقابت میان اپراتورهای اینترنتی و موبایلی، فراهم سازی هرچه بیشتر بسترهای شکایات ارزان اینترنتی و تلفنی از سوی دستگاه های متولی و افزایش حق انتخاب کاربران اینترنت در کشور مربوط می شود. بخشی از این تغییر رفتار نیز مدیون رفع انحصار و ورود دو اپراتور اصلی کشور به عرصه ارایه خدمات اینترنتی نسل های پیشرفته است. حالا شکل بازار ارایه خدمات اینترنت به سرعت در حال تغییر است و دورانی که مردم مجبور به تحمل مشکلات یا همان خدمات بودند تقریبا رو به اتمام است. به این ترتیب به محض آنکه ارایه دهنده خدمات کم کاری کرده یا با مشترکان خود بد تا کند، در مدت کوتاهی باید شاهد ریزش مشتری هایش باشد. حالا کاربران اینترنت در ایران اعتراضاتی می کنند که بر خلاف گذشته به سرعت کوتاهی به نتیجه می رسد. در نخستین مورد، موضوع گرانی نرخ اینترنت آزاد اپراتورهای موبایل از آن جمله بود که با انتقاد مردم و واکنش وزارت ارتباطات مواجه و قیمت ها تعدیل شد. بعد از آن مشترکان یکی از اپراتورهای موبایل که نرخ اینترنت خود را گران کرده بود تنبیه کردند و حتی تصمیم به عدم استفاده از خدمات تماس آن اپراتور به صورت موقت و دایمی نیز گرفتند. اعتراضی که باز هم سرعت به ثمر نشست و اپراتور مربوطه ناچار به عقب نشینی از قیمت های جدید خود شد.
    سومین موضوع بی اطلاع ماندن مشترکان از پایان بسته های اینترنتی اپراتور مذکور بود که اتفاقا آن هم به نتیجه رسید و این اپراتور ناچار به اصلاح روش خود شد.
    چهارمین موضوع را اگرچه نمی توان اعتراض نامید اما نوعی تغییر رفتار است که در ایام عید نمود بی سابقه ای داشت. امسال کاربران بخش عمده ای از پیامک های تبریک خود را بر بستر نرم افزارهای پیام رسان به یکدیگر ارسال کردند.
    موضوعی که اگرچه به مذاق اپراتورها و دولت از حیث کسب درآمد خوش نیامد، اما حالا آنها را به تکاپو انداخته که به سرعت به تغییر روش کسب و کار خود بپردازند.
    این موارد شاید در نگاه نخست آثار و تبعاتی برای ارایه دهندگان خدمات ارتباطی و مخابراتی بگذارد، اما در بلند مدت می تواند با ارایه راهکارهای جدید به نوعی جبران و جایگزین شده و آثار مثبتی بر ارایه خدمات در کشور بگذارد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :