آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 75065
تاریخ انتشار : 2 خرداد 1394 12:22
تعداد بازدید : 1096

چینی ها دیگر کپی نمی کنند

تا به حال بسیاری از برندهای چینی به عنوان کپی کننده محصولات شرکت های بزرگ از جمله سامسونگ، سونی، موتورولا و اپل شناخته می شدند. بسیاری از این شرکت ها نمونه هایی از گوشی های پرچمدار کمپانی های بزرگ را می ساختند، اما حال شواهد نشان می دهد که کمپانی های چینی از کپی کردن گوشی های هوشمند ساخت دیگر کشورها دست برداشته اند و از طرح های خود برای ساخت محصولات جدید استفاده می کنند.


فناوران-شیائومی یکی از شرکت های چینی است که عنوان اپل چینی را یدک می کشد. این شرکت در طول سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته که این موضوع مشتریان و مطبوعات را برآن داشت که روی پیشرفت این شرکت تمرکز کنند؛ زیرا شیائومی به جای بهره گیری از خلاقیت خود، بیشتر علاقه داشت تا عملکردی مشابه اپل را داشته باشد.
هوگو بارا که زمانی جزو مدیران شرکت گوگل بود و هم اکنون سمت معاونت ارشد بخش بین الملل شرکت شیائومی را بر عهده دارد، در باره فعالیت شرکت های چینی می گوید، از زمانی که چینی ها به کپی کاری معروف بودند زمان زیادی گذشته و حالا بیشتر این شرکت ها برای خود شخصیت خاصی دارند، از الگوی طراحی خاصی پیروی می کنند و پتنت های خود را دارند. وی معتقد است که محصولات جدید شیائومی نقطه عطفی برای این شرکت به شمار می رود و این کمپانی به دنیا ثابت کرد که برندهای چینی نیز به استانداردهای جهانی نزدیک شده اند. به عقیده وی، بررسی های تخصصی که روی محصول جدید شیائومی صورت گرفته، ثابت کرده است که عملکرد خوب و رضایت بخشی داشته و بازخوردهای خوبی را نیز دریافت کرده است، همچنین دیگر گوشی های هوشمند چینی بسیاری از این بازخوردهای مثبت را دریافت کرده اند. بارا در ادامه اعلام کرد که بسیاری از افرادی که گوشی های پرچمدار شیائومی را بررسی کرده اند، از آن به عنوان محصولی منحصر به فرد از جانب شیائومی یاد می کنند. شیائومی حتی در تبلیغات محصولاتش روش های خاصی دارد و از الگوی گرسنگی بازار استفاده می کند، کمپین های تبلیغاتی دارد و طرفداران بی شماری به خود جذب کرده تا آنجا که هنگام عرضه محصولات پرچمدارش، استقبال زیادی از گوشی هایش می شود.
هوگو بارا در گوگل به عنوان یکی از مدیران بخش سیستم عامل آندرویید فعالیت می کرد و در مراسم هایی نظیر Google I/O شرکت کرده است. حدود دو سال پیش تصمیم گرفت به شرکت شیائومی بپیوندد و در بخش بین المللی این شرکت مشغول به کار شد. 
لی جون مدیرعامل شیائومی، از هوگو بارا برای گسترش حضور شیائومی در عرصه بین الملل استفاده کرده است. به عقیده بارا، برندهای چینی به اهداف خود رسیده اند و حال در مقامی قرار گرفته اند که می توانند نوآوری های بیشتری را به خصوص د ر بخش طراحی گوشی هوشمند، به ارمغان بیاورند.
به این ترتیب شیائومی به عنوان یک برند چینی ثابت کرده که برای رسیدن به اهداف خود و استقلال در طراحی گوشی هوشمند، دیگر کمتر از گوشی های ساخت دیگر کشورها مخصوصا اپل تقلید کرده و به نوآوری های خود روی می آورند. 
به تازگی کمپانی شیائومی نسخه بتای یک فروشگاه آنلاین را برای کشور انگلستان راه اندازی کرده و قصد دارد تا سال آینده فروشگاهی مشابه را در آمریکا نیز راه اندازی کند. بنابراین می توان این اقدام را گامی بحرانی به جهت به اثبات رساندن محصولات چینی برای کمپانی های دیگر دانست. 
پیش از این شیائومی اعلام کرده بود که سال ۲۰۱۵، سال حضور سریع این شرکت در عرصه بین الملل خواهد بود و به نظر می رسد از هم اکنون این توسعه و پیشرفت آغاز شده است. در ماه آپریل، شیائومی یکی از گوشی های پرچمدارش را در هند رونمایی کرد و اقدام به طراحی و ساخت نخستین گوشی خود برای بازارهای بین المللی کرده است. بر این اساس برندهای چینی هم اکنون در حال ساخت محصولاتی با استانداردهای جهانی هستند و این محصولات دارای قابلیتی هستند که می توان آن ها را با محصولاتی کمپانی های بزرگ و مطرح مورد مقایسه قرار داد. البته کارشناسان معتقدند اگر شیائومی درصدد رسیدن به موفقیت باشد، باید محصولات خود را فقط با اپل مقایسه نکند؛ بلکه لازم است محصولات خود را در مقایسه با دیگر کمپانی های آمریکایی برجسته و فوق العاده جلوه دهد.
اگرچه شیائومی به ارایه برخی محصولات خود در عرصه بین الملل علاقه دارد، اما به دلیل دعوای قضایی اپل چنین کاری در عمل صورت نخواهد گرفت. کمپانی های سامسونگ و اپل تا به حال دعواهای قضایی بسیاری در خصوص پتنت ها داشته اند و این امری است که شیائومی از آن واهمه دارد. بنابراین شیائومی در ابتدا باید به هویت منحصربه فرد خود دست یابد و بعد خود را به شکل بین المللی
مطرح کند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :