fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 78756
    تاریخ انتشار : 23 تیر 1394 22:39
    تعداد بازدید : 1340

    به بهانه امنیت و به جای استفاده از فناوری انجام می‌شود

    اقدام عجیب برخی بانک‎ها در پاس کردن چک های بالای 5 میلیون

    اگر به حدود 10 سال قبل بر گردیم و مروری بر نحوه عملکرد شبکه بانکی داشته باشیم میزان نگاه از بالا به پایین به مشتریان و نحوه برخورد با آنها برایمان آزار دهنده خواهد بود.

    فناوران- گیشه‎هایی به ارتفاع بیشتر از یک متر، صف‎های طولانی جلو باجه‎ بانک‎ها، انتظارهای  چند روزه برای به حساب آمدن مبلغی که از یک جای دیگر به حساب‎ واریز شده است و تا دلتان بخواهد مشکلات ریز و درشت مشابه، دیواری بود میان مشتری و بانک و فضایی تک بعدی درست کرده بود.اما با گسترش بانک‎های خصوصی و مورد توجه قرار گرفتن تکریم ارباب رجوع از یک سو  و همچین گسترش خدمات الکترونیکی از سوی دیگر،  هر روز و هر سال این محدودیت‎ها بر طرف و تعریف از بانک و مشتری مدام عوض می‎شود تا جایی که حالا پای بانکداری اختصاصی  هم به میان آمده است.  این پیشرفت‎ها باعث شده که تصور رابطه 10 سال قبل مشتری و بانک به اندازه یک قرن برای خود ما هم که تجربه‎اش کرده‎ایم، غریب  و دور از  انتظار باشد. در حال حاضر  انتظار عمومی این است که هر روز ارایه خدمات آسان‎تر و دلچسب‎تر شود. اما خبرها و مشاهدات میدانی حاکی از این است که برخی بانک‎ها در حال عقبگرد از این روال رو به جلو هستند. 
     محدودیت‎های جدید و کلافه کننده 
    در تازه‎ترین مورد مشاهدات میدانی حکایت از آن دارد که برخی بانک‎های عمدتا دولتی برای پاس کردن چک‎های بالای 5 میلیون تومان؛  محدودیت‎هایی از جمله لزوم کسب اجازه از صاحب چک وضع کرده‎اند. تصور کنید یک چک 5 میلیون تومانی از شخصی در دست دارید و به بانک می‎روید. متصدی به شما می‎گوید تا صادر کننده چک اجازه ندهد نمی‎تواند پول را پرداخت کند و صادر کننده هم مثلا در یک سفر خارجی یا در جلسه‎ای است که نمی‎تواند تلفنش را جواب دهد یا اساسا دسترسی به او در آن زمان امکان پذیر نیست. لازم نیست بقیه این ماجرا را تشریح کنیم.   نا گفته پیداست این روزها و در شرایطی که هر روز بر تعداد بانک‎ها و موسسات افزوده می‎شود، بانکی موفق است که بهترین خدمات را در کم‎ترین زمان به مشتری ارایه کند. این موارد در کنار اخلاق و مشتری مداری حرف اول بانکداری در جهان و ایران را می‎زند.
    بانک‎های  ایران زمانی که خبری از رقابت و بانک‎ها و موسسات خصوصی نبود، با خیال راحت هر جور که صلاح می‎دانستند با مشتری برخورد می‎کردند. مردم نیز چاره‎ای جز تن دادن به خواسته‎های آنان نداشتند. 
     تا همین چند سال پیش هم خبری از موبایل بانک، اینترنت بانک و تلفن بانک و غیره نبود. اما حالا زمانه عوض شده است. مردم هم تا حدی با انواع استفاده‎هایی که می‎توانند از خدمات نوین بکنند آشنا هستند و به حقوق‎شان بیش از پیش آگاه شده‎اند. 
    از این رو به نظر نمی‎رسد با توجه به مسیر طی شده در سال‎های اخیر بتوان دیگر این شرایط را به عقب برگرداند و از مشتریان بانک‎ها انتظار داشت غلامان حلقه به گوش آنها باشند. مردم انتظاراتی دارند که باید پاسخ داده شود.  اما اینکه یک بانک یک روز تصمیم بگیرد که به بهانه‎های مختلف بخشنامه‎هایی مانند اینکه، پاس کردن چک با رقم بالای پنج میلیون تومان بدون هماهنگی و استعلام از صاحب چک مقدور نیست! صادر کند این انتظارات پاسخ داده نمی‎شود.  اگر این بانک‎ها در این مورد مشخص مثلا به دنبال  به دنبال صفر کردن ریسک چک خود  هستند ،بهتر است به فکر افزایش ضریب ایمنی چک و استعلام‎های آنلاین باشند تا مردم به زحمت نیفتند.  


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :