fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 79299
    تاریخ انتشار : 3 مرداد 1394 13:30
    تعداد بازدید : 671

    شرکت پست شفاف سازی کند

    علی شمیرانی- تیرماه سال 92 و در واپسین روزهای کاری دولت قبل، مراسم رونمایی از ایمیل ملی شرکت پست برگزار شد. محمدحسین کرباسیان مدیر عامل وقت پست در آن مراسم از آغاز به کار رسمی پست الكترونيكی ملی به نشانی اینترنتی mail.post.ir که نسخه به روز و تکمیل شده “ایمیل پست” است خبرداد و این پست الکترونیکی را به عنوان نخستین سرویس قابل ارایه به مردم، به صورت کاملا فارسی معرفی کرد.

    در آن مقطع اینگونه اعلام شد که پیش بینی ظرفیت ارایه سرویس تا 100 میلیون کاربر برای آن شده است.
    اگرچه با وجود 2بار بهره برداری از ایمیل شرکت پست در سال های 89 و 92 با نام های “ایمیل پست” و “پست الکترونیک ملی" که از سال 78 کلید خورده بود، حالا حسین مهری مدیر عامل فعلی پست از ارایه طرحی به نام شبکه پست الکترونیکی (Epost) برای تسهیل ارائه خدمات به مردم خبر داد و گفته “برای مثال مردم به جای داشتن صندوق پستی فیزیکی از Ebox برخوردار می شوند و به جای اینکه قبوض کاغذی با صرف هزینه برای سازمان، مردم و پست به دست شهروندان برسد، به پست الکترونیک آنها ارسال خواهد شد."  اما ارایه تعاریف از کاربردهای پست الکترونیکی مقوله ناشناخته ای نبوده و اکنون بیش از 40 سال از راه اندازی ایمیل در دنیا می گذرد و همه می دانند که با ایمیل می توان عکس و متن و بدیهیاتی از این دست تبادل کرد. موضوعی که در این میان غیرشفاف است، ابعاد فنی و بودجه ای طرح جدید شرکت پست است.  مدیر عامل شرکت پست که در حال حاضر با چالش های مالی زیادی نیز دست و پنجه نرم می کند، در حالی خبر از مقدمات راه اندازی Epost و سرمایه گذاری در این بخش داده که چند پرسش بی پاسخ روی زمین مانده است. نخست این که سرنوشت ایمیل های قبلی این شرکت به کجا رسیده است؟ دوم آنکه پست یکی از زیرمجموعه های وزارت ارتباطات محسوب می شود که تقریبا از حیث سخت افزاری و نرم افزاری برای راه اندازی یک سرویس ایمیل مشکلی ندارد. از منظر سخت افزاری شرکت ارتباطات زیرساخت سرمایه گذاری زیادی روی سرورها و دیتاسنتر کرده و سازمان فناوری اطلاعات نیز از گذشته تا کنون بسترها و نمونه های انجام شده در حوزه نرم افزار ایمیل الکترونیکی را در کارنامه خود دارد. لذا مشخص نیست شرکت پست با شرایطی که دارد، سرگرم صرف بودجه و سرمایه گذاری روی چه چیزی است؟ آیا بهتر نیست مدیران شرکت پست و البته مقامات بالاتر در وزارت ارتباطات به جای تشریح کاربردهای ایمیل، مسایلی که به آن اشاره شد را شفاف کنند؟


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :