آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 80072
تاریخ انتشار : 13 مرداد 1394 11:17
تعداد بازدید : 1377

دو سال از عملکرد وزارت ارتباطات دولت یازدهم گذشت

از رفع کندی اینترنت و فیلترینگ هوشمند تا چالش با مخابرات

دو سال پیش در چنین روزهایی بود که شایعه ورود پیش از موعد محمود واعظی برای بازدید از وزارت ارتباطات منتشر شد. خبری که در فاصله ای کم از سوی روابط عمومی وقت این وزارتخانه تکذیب شد. حال دو سال از آن روزها می گذرد و می توان گفت نیمی از عمر دولت گذشته و بررسی کارنامه عملکرد وزارت ارتباطات در این مدت نقاط قوت و ضعف مختلفی را به همراه دارد.

فناوران- خبرگزاری ایسنا دیروز گزارشی از عملکرد دوساله وزارت ارتباطات منتشر کرد که در این گزارش سعی می شود علاوه بر انتشار اطلاعات موجود، بخش هایی از آن نیز به صورت کامل تر در اختیار خوانندگان قرار گیرد. 
ایسنا در ابتدای این گزارش نوشته است که شاید حضور محمود واعظی در وزارت ارتباطات را بتوان دوره ای پرجنب و جوش دانست چرا که در زمان او طرح های متعددی پس از سال ها وقفه به اجرا درآمد. البته این خبرگزاری به سرنوشت  برخی از طرح ها اشاره نکرد که فناوران به آن پرداخته است. 
 هم کدسازی چالشی
بر اساس این گزارش، طرح هم کد سازی تلفن ثابت از جمله طرح هایی بود که پس از چندین سال در دولت یازدهم به ثمر رسید و با اجرای آن تعرفه تماس های کاربران تلفن ثابت نسبت به قبل متغیر شد. با اجرای این طرح که از سال ها پیش بر روی زمین مانده بود، قرار بر آن شد که مکالمات تلفن ثابت از حوزه پالس محوری خارج شده و به شیوه دقیقه محور تبدیل شوند. بر این اساس تصمیم بر آن شد که هزینه هر دقیقه مکالمه درون استانی معادل 30 ریال و هر دقیقه تعرفه بین استانی در میان تمام استان ها به طور مشترک 330 ریال محاسبه شود.
این اتفاق در شرایطی رخ داد که شرکت مخابرات ایران در ابتدای دولت یازدهم پیگیر افزایش تعرفه های تلفن ثابت بود. اما پس از اجرای این طرح حاشیه های مختلفی ایجاد شده و طی دو سال گذشته همواره فراز و نشیب هایی میان مخابرات و وزارت ارتباطات وجود داشته است. موضوعی که شاید بتوان آن را جدی ترین چالش دوره وزارت محمود واعظی و حتی نقطه ضعف آن دانست. چرا که این مهم اکنون با اثبات کاهش درآمدی این شرکت و نیز مخالفت وزیر مبنی بر افزایش نیافتن تعرفه ها و یا حتی بازگرداندن آن به حالت قبلی به چالشی مهم بین این دو نهاد تبدیل 
شده است.  
 نسل های نصف و نیمه
اما فعالیت های وزارت ارتباطات در دولت یازدهم به این نکته خلاصه نشده و در این مدت طرح های دیگری نیز به سرانجام رسید. به عنوان مثال ورود اپراتورها به عرصه ارایه خدمات نسل سه و چهار که در گذشته به بهانه تمدید دوره انحصار رایتل عملیاتی نمی شد در نهایت در این دولت رخ داد و مشترکان دو اپراتور اصلی کشور موفق به دسترسی به اینترنت نسل سه و چهار شدند. البته هنوز پوشش اپراتورها در تمام کشور کامل نشده و این روند ادامه دارد اما به هرحال انحصار ارایه این خدمات در دولت یازدهم اتمام یافته و اپراتورهای دیگر موفق به ورود به این عرصه شدند.
با این حال اما هم اکنون به واسطه ارایه این خدمات بسیاری از کاربران در یک سال گذشته با اختلالات فراوانی روبرو بودند. اختلالاتی که بارها تاریخ های متفاوتی برای برطرف شدن آن ارایه می شد که درنهایت هم رفع تمامی آن ها منوط به تکمیل شبکه و در حقیقت بروزرسانی کامل شبکه از نسل دوم به نسل سوم و چهارم شد. 
 پاشنه آشیلی به نام پهنای باند
اجرای طرح رومینگ ملی از دیگر اتفاقاتی بود که در دولت یازدهم رخ داد. براین اساس با اجرای این طرح مشترکان اپراتورهای مختلف قادر شدند در هر نقطه که اپراتور آنها پوشش لازم را نداشت در صورتی که اپراتورهای دیگر در آن منطقه پوشش داشتند از خدمات آنها بهره بگیرند.
افزایش ظرفیت پهنای باند داخلی و بین الملل نیز از دیگر اقدامات وزیر ارتباطات دولت یازدهم بود که البته با حاشیه های بزرگی همراه شد و حتی در دوره ای پای واعظی را به بهارستان و مجلس نیز باز کرد و انتقادات مختلفی برای او به همراه آورد. در این مدت پهنای باند اینترنت داخل از 500 گیگابیت به 2400 گیگابیت و میزان پهنای باند بین المللی از 70 گیگا بیت به 170 گیگابیت رسید.
از دیگر سیاست های دولت یازدهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می توان به بحث شبکه های اجتماعی اشاره کرد که در این دولت پیگیری شده و با وجود مخالفت های متعدد، فعالیت نرم افزارهای موبایلی متوقف نشد و به نوعی وزیر ارتباطات، وزیر ارشاد، معاون اول رییس جمهور و حتی خود رییس جمهوری اجازه ندادند که شبکه های اجتماعی تلفن همراه مانند سایر شبکه های اجتماعی در سال های گذشته متوقف شوند. اگرچه هم اکنون شاهد کندی و اختلال هایی در این شبکه های موبایلی هستیم که عامل آنها ناشناخته است.
همچنین در برهه ای از دو سال گذشته وزیر ارتباطات دستور کاهش قیمت ۳۵ درصدی پهنای باند اینترنت برای شرکت های ارایه کننده ADSL را داد و این شرکت ها موظف شدند اینترنت نهایی را با کاهش ۲۰ درصدی قیمت به کاربران بفروشند. البته نتایج این اقدام نیز روشن نشد.
بنا بر آنچه وزیر ارتباطات اعلام کرده تعداد کاربران اینترنت موبایل که در آغاز به کار دولت حدود 200 هزار نفر بود به بیش از 10 میلیون نفر رسید و ظرفیت دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت خانگی یا ADSL نیز به حدود 10 میلیون نفر رسید.
البته باید این نکته را هم مدنظر داشت که در این دولت تخصیص بودجه به وزارت ارتباطات نیز به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافت، به نحوی که برخی کارشناسان رقم بودجه ICT در سال 1393 را حدود ۵ برابر سال های قبل عنوان کردند. این امر نشان از توجه دولت به مقوله ارتباطات و فناوری اطلاعات داشت و در کنار اختصاص این بودجه مقرر شد پروژه هایی تعریف و اجرا شود که نیاز بخش بزرگی از ICT کشور را پاسخگو باشد.فیلترینگ هوشمند هم از دیگر اقداماتی بود که در سال های گذشته همواره به دلایل مختلفی از جمله پرهزینه بودن دسترسی به تجهیزات آن ناکام مانده بود اما در نهایت از سال گذشته پیگیری آن آغاز شده و در فاز اول آن امکان دسترسی به عکس ها و فیلم های مبتذل شبکه اینستاگرام بدون فیلتر کردن کلی این شبکه محدود شد.
البته با وجود تلاش های وزارت ارتباطات، همچنان در این حوزه جا برای کار بسیار است و کاربران در مورد اینترنت و ارتباطات همراه مشکلات متعددی دارند و به آنها وعده داده شده که تا پایان سال جاری در این حوزه اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :