آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 80804
تاریخ انتشار : 25 مرداد 1394 12:18
تعداد بازدید : 1060

چرا اپل بازار چین را از دست داد

چین همواره بازار بسیار مهمی برای اپل به شمار می رود اواخر سال 2014 بخش بزرگی از درآمد اپل از بازارهایی همچون هنگ کنگ، تایوان و چین به دست آمده و این شرکت رشدی 112 درصدی در بازار چین داشته است. این رشد از عرضه آیفون 6 و آیفون 6 پلاس در چین ناشی می شود.

فناوران - یکی از دلایلی که آیفون اپل در بازار چین از موفقیت زیادی برخوردار شد، سایز بزرگ آیفون های این برند بود.
آیفون های جدید اپل در چین به دلیل سایز 4/7 اینچی و 5/5 اینچی نسبت به سایز گوشی قبلی که 4 اینچ بود از استقبال بیشتری برخوردار شد. اپل همچنان از بازار چین با همکاری چاینا موبایل سود می برد. چاینا موبایل بزرگ ترین ارایه دهنده سرویس های مخابراتی دنیا با بیش از 800 میلیون مشترک است.
بر اساس گزارش IDC، اپل در طول فصل اول سال 2015 جایگاه شماره یک را در بازار چین داشت و پس از آن شیائومی، هواوی، سامسونگ و لنوو قرار داشت.
بر اساس گزارش فصل دوم سال 2015، اپل در جایگاه سوم بازار موبایل چین قرار گرفت و شیائومی و هواوی جایگاه اول را به خود اختصاص داده اند. سهم اپل در بازار موبایل چین از 17/8 درصد در فصل اول به 12/2 درصد کاهش یافت. دلیل اصلی اینکه سهم اپل در بازار چین کاهش یافت، از دست دادن عامل تازگی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس بود. این گوشی ها 11 ماه پیش به بازار معرفی شده اند و مشتریان برای نسخه جدید آیفون های اپل منتظر هستند. البته دلیل دیگر کاهش سهم اپل این است که کاربران نسخه های قدیمی تر این گوشی را نگه داشته اند و قصد خرید نسخه جدید را ندارند.
 فراز و نشیب های اپل در بازار موبایل در سال 2015
شیائومی به طور موقتی جایگاه خود را در سه ماهه چهارم سال و فصل اول سال 2015 از دست داد و اپل در این دو فصل توانست جایگاهش را در بازار چین تثبیت کند.
گوشی های Redmi 2 و Mi Note از محبوب ترین گوشی های بازار چین به شمار می روند و مدل های جدیدی که مبتنی بر شبکه های LTE بازار خوبی در چین به دست آورده اند.
چین بزرگ ترین بازار دنیا به شمار می رود و 37 درصد کل فروش گوشی را در اختیار دارد. با این حال رشد بازار گوشی های هوشمند در چین بسیار آهسته است. بازار گوشی های هوشمند چین سال به سال با کاهش 2 درصدی همراه می شود. با وجود رشد آهسته، اما چین مهم ترین بازار دنیا برای همه تولیدکنندگان به شمار می رود.
موقعیتی که شیائومی در بازار موبایل دنیا دارد به این شرکت کمک می کند تا جایگاه چهارم در بازار موبایل دنیا را در اختیار بگیرد.
هواوی، شیائومی و زدتی ایی در میان پنج تولیدکننده بزرگ دنیا قرار دارند. همه گوشی های این برندها مبتنی بر سیستم عامل آندرویید هستند. بیشترین میزان درآمد شیائومی از بازار چین است و دومین بازاری که شیائومی به بازار آن وارد شده، هند است. 
البته شیائومی در بازار هند سیاست جدیدی در پیش گرفته و برخلاف چین که گوشی هایش را به شکل آنلاین به فروش می رساند، در هند به دلیل ضریب نفوذ پایین نمی تواند محصولات را به شکل آنلاین به فروش برساند. البته کاهش ارزش واحد پول چین در کاهش درآمد اپل بی تاثیر نبود چراکه تبدیل یوآن به دلار آمریکا برای اپل با ضرر همراه بود. 
بر این اساس اپل ممکن است قیمت محصولاتش را در چین افزایش دهد که این موضوع هم می تواند تاثیر منفی روی فروش اپل در بازار چین داشته باشد. با این حال کاهش ارزش پول چینی برای رقبای اپل در بازار گوشی های هوشمند چینی خوب است.
اکثر رقبای اپل همچون شیائومی، لنوو و هواوی بازیگران محلی چینی هستند که کاهش ارزش یوآن روی بازار آنها تاثیری ندارد.
نه تنها اپل، بلکه بسیاری از شرکت های آمریکایی وابستگی شدیدی به بازار چین دارند. مثلا شرکتی مثل کوآلکام نیمی از درآمد خود را از بازار چین به دست می آورد و کاهش ارزش یوآن روی بازار همه شرکت ها تاثیر مستقیمی خواهد داشت.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :