آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 81166

وزارت ارشاد پس از همکاری نکردن اپراتورها برای ساماندهی پیامک‌ها اعلام کرد:

راه اندازی سامانه آنلاین بررسی محتوای پیامک های تبلیغاتی الزامی است

دبیرخانه کارگروه ساماندهی پیامک های تلفن همراه، با ارسال نامه به اپراتورهای موبایل، راه اندازی سامانه آنلاین بررسی محتوای پیامک های تبلیغاتی را الزامی اعلام کرد.

فناوران- پس از آن که شورای عالی فضای مجازی سال گذشته ساماندهی خدمات پیامکی انبوه، ارزش افزوده و تبلیغاتی را تصویب و به وزارت ارشاد سپرد، این وزارت خانه به تهیه آیین نامه ای در این خصوصی پرداخت. تدوین آیین نامه 6 ماه طول کشید تا عملا ساماندهی پیامک ها با تشکیل کارگروه ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی از مرداد ماه آغاز شود.
پس از آن که وزارت ارشاد به شرکت های ازسال کننده پیامک دو ماه فرصت داد تا مجوزهای لازم را دریافت کنند اکنون به سراغ اپراتورها رفته است تا سامانه آنلاین بررسی محتوای پیامک های تبلیغاتی را راه اندازی کنند.
براساس آن چه مرتضی موسویان رییس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد به فناوران پیشتر گفته بود، این سامانه برای بررسی محتواهای پیامک های ارزش افزوده پیش از انتشار است و شامل محتواهای پیامک های تبلیغاتی و انبوه نمی شود.
امیر سیاح، مدیر سامانه های همراه مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر، آخرین وضعیت سیاست های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی را که در اسفندماه سال گذشته در بیست و یکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید را تشریح کرد.
وی گفت: پس از ابلاغ این مصوبه و تشکیل کارگروه ساماندهی پیامک های انبوه به ریاست وزارت ارشاد، اولین جلسه این کارگروه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام و نمایندگان دستگاه ­های عضو کارگروه در روز ۱۵ تیرماه سال جاری برگزار شد.
سیاح با اشاره به مصوبات نخستین جلسه کارگروه ساماندهی پیامکهای انبوه ادامه داد: در این جلسه پیش نویس پیشنهادی «شیوه نامه تشکیل و وظایف کارگروه» تدوین و مقرر شد هر یک از اعضای کارگروه پیشنهادات خود را حداکثر تا ۳۱ تیرماه به صورت کتبی به دبیرخانه کارگروه ارایه دهند تا نسبت به تنظیم مجدد این پیوست، اقدام شود.
وی با اشاره به «ماده پنجم ضوابط محتوایی نشر دیجیتال» که در اختیار دستگاه های مرتبط قرار گرفته است، گفت: براین اساس مقرر شد این تعاریف به عنوان مصادیقی که باید از سوی کاربران رعایت شود در نظر گرفته شود و چنانچه پیشنهادی در این خصوص وجود دارد به کارگروه ارائه شود تا پس از تصویب، به موارد و مصادیق اضافه شود.
مدیر سامانه های همراه مرکز رسانه های دیجیتال خاطرنشان کرد: در این جلسه در مورد اعمال نظارت بر پیامک ها پس از ارسال، نیز مقرر شد دستگاه های عضو کارگروه ساماندهی پیامک، ملاحظات خود را به صورت پیش نویس برای طرح در کارگروه تهیه کنند.
وی با اشاره به برگزاری دومین جلسه کارگروه ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی که در ۱۲ مردادماه امسال برگزار شد گفت: در این جلسه، آیین نامه تشکیل و وظایف کارگروه مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و هریک از اعضا نیز موظف شدند نسبت به تعیین زمینه محتوایی هم راستا با ماموریت دستگاه خود اقدام کنند.
سیاح با تاکید براینکه طبق این آیین نامه هر یک از اعضا موظف شدند نسبت به معرفی افراد واجد شرایط در زمینه های مشخص شده توسط خود، برای دریافت پنل پیامکی اقدام کنند تصریح کرد: با توجه به بند سوم مصوبه شورای عالی فضای مجازی، مبنی بر الزام اخذ مجوز توسط ارایه کنندگان خدمات ارتباطی و ارایه کنندگان خدمات محتوایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به این شرکت ها زمانی معادل دو ماه مهلت داد که در غیراین صورت، فعالیت آنان را معلق می کند.
وی با اشاره به اقدامات مرکز رسانه های دیجیتال و برخی اقدمات پیش روی این مرکز، اضافه کرد: سامانه برخط بارگذاری محتوای پیامک ها و خدمات ارزش افزوده در آدرس
Login.Saramad.ir راه اندازی شده است که این سامانه از بهمن ماه گذشته تاکنون موفق به پایش محتوای تعداد ۳۸۲ خدمات ارزش افزوده متنی و ۱۰۳۶ عدد محتوای مسابقات پیامکی شده است.
مدیر سامانه های همراه مرکز رسانه های دیجیتال افزود: در همین حال نامه نگاری با اپراتورهای تلفن  همراه انجام شده است و این اپراتورها ملزم شده اند که در خصوص معرفی دارندگان سرخط ارسال انبوه پیامک تبلیغاتی موبایل با سرشماره های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ و ثابت اقدام کنند.
به گفته سیاح این اپراتورها همچنین ملزم شده اند به منظور راه اندازی سامانه برخط بررسی محتوای پیامک انبوه تبلیغاتی (به صورت پس از انتشار) طبق بند ۵ و بند ۳ آیین نامه مصوب شورای عالی فضای مجازی اقدامات لازم را انجام دهند.
وی گفت: تسهیل و مقررات زدایی اخذ پروانه فعالیت در حوزه ارایه دهندگان خدمات ارزش افزوده و ارسال کنندگان پیامک انبوه تبلیغاتی از دیگر اقدامات در دست انجام مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد است.
براساس این گزارش ارسال نامه وزارت ارشاد به اپراتورهای موبایل از آن جهت اهمیت بیشتری می یابد که محمدرضا کشاورزی معاون مرکز ملی فضای مجازی، علت کندی در ساماندهی پیامک های تبلیغاتی را همکاری نکردن اپراتورها دانسته بود.
6 ماه پیش  و در بیست و یکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی، و پس از دو جلسه بحث و بررسی سران قوا و اعضای این شورا روی موضوع ساماندهی پیامک های ارزش افزوده و تبلیغاتی، وظیفه این کار بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. 
این وزارت خانه با تاخیر فراوان و در 15 تیرماه، بالاخره کارگروه ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه را با حضور نمایندگان شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت دادگستری، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور، نیروی انتظامی و سازمات تبلیغات اسلامی تشکیل داد.
تاکنون این کارگروه دو جلسه، تشکیل داده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :