آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 81244
تاریخ انتشار : 1 شهریور 1394 12:11
تعداد بازدید : 954

سونامی چینی که بازار موبایل را درنوردید

شیائومی موقعیت سامسونگ، سونی و اچ تی سی را به خطر انداخته است

در طول یک سال گذشته اخبار و اطلاعات زیادی درباره شیائومی و میزان رشدش در بازار موبایل دنیا منتشر شده، تا جایی که این برند چینی بعد از مدت کوتاهی امسال توانست در میان 5 تولیدکننده بزرگ گوشی در دنیا قرار گیرد.


ساحره چمنی
قدمت فعالیت شیائومی در بازار دنیا به کمتر از 5 سال می رسد اما در این مدت زمان توانسته جایگاه خود را در میان بزرگ ترین تولیدکنندگان دنیا قرار دهد.
همه کاربران موبایل دنیا حتما نوکیا را به یاد دارند، غولی که 14 سال جایگاه شماره یک بازار موبایل دنیا را داشت، اما با روی کار آمدن سامسونگ و اپل نه تنها جایگاه خود را از دست داد، بلکه حتی اثری از آثارش در بازار دنیا نیست. اتفاقی که البته ممکن است برای هر برند دیگری بیفتد. 
سامسونگ بعد از نوکیا قدرت گرفت و توانست با عرضه گوشی های پیشرفته سهم قابل توجهی از بازار موبایل دنیا را به خود اختصاص دهد و اپل تنها با یک گوشی و انحصار طلبی خاص خود بعد از سامسونگ در رده بزرگ ترین گوشی سازان دنیا خود را جای داد. اما همانطور که نوکیا نتوانست جایگاه خود را حفظ کند و بعد از 14 سال حکومت بی چون وچرا در بازار، جایگاهش را به رقبا واگذار کرد، حالا شاید شیائومی کابوسی جدی برای سامسونگ و اپل باشد. البته نباید تهدید شیائومی برای اچ تی سی، سونی، ال جی و سایر برندها را نیز دستکم گرفت.
شیائومی ابتدا فعالیت خود را در بازار چین شروع کرد و پس از قدرت گرفتن در بازار خانگی، وارد هند شد. در واقع این برند چینی قله های ترقی را با نفوذ در دو بازار بزرگ دنیا فتح کرد و در ادامه توفیقات کم سابقه حالا زمزمه هایی درباره ورود شیائومی به بازار آفریقا شنیده می شود.
شیائومی سیاست های خاصی در تولید و عرضه گوشی هایش به بازار دارد. از سوی دیگر برای ورود به هر بازاری ابتدا با اپراتورهای بزرگ هر کشوری قرارداد منعقد می کند و بزرگ ترین امتیاز این برند، عرضه گوشی های پیشرفته با قیمتی مناسب است.
به همین جهت به نظر می رسد از یک سو انتخاب بازار آفریقا به دلیل تراکم جمعیتی انتخابی درست از سوی شیائومی بوده، اما از سوی دیگر این غول چینی نیاز به اعمال سیاست های دیگری نیز دارد. گوگل تاکنون برای ورود به بازار آفریقا تلاش بسیاری داشت و اقدام به عرضه گوشی های ارزان قیمتی با بهایی کمتر از 80 دلار در این کشور کرده است. بنابراین کار شیائومی در این بازار سخت تر می شود چرا که رقیبی قدرتمند همچون گوگل دارد. بر این اساس لازم است که گوشی هایی با قیمت بسیار پایین تر از گوگل راهی بازار افریقا کند تا بتواند سهم بزرگی از این بازار را به خود اختصاص دهد.
بنابر گزارش فوربس، این شرکت چینی با شرکت آفریقایی، Mobile in Africa، قراردادی امضا کرده و فروش خود را در ۵۰ کشور آفریقایی به زودی آغاز خواهد کرد. سیاست همکاری با توزیع کنندگان محلی، در همکاری با فاکس کان برای ورود به برزیل و ردینگتون برای ورود به کشور هند، برای شیائومی موفقیت خوبی به همراه داشته است و شیائومی این سیاست را در آفریقا نیز در پیش خواهد گرفت. 
جالب آنکه این شرکت تنها به فکر فروشگاه های فیزیکی نیست و با همکاری شرکت Mobile in Africa قصد راه اندازی ۱۴ فروشگاه آنلاین را نیز دارد.
بنابراین حرکت شیائومی به سوی بازار آفریقا محدود نمی شود و به زودی انتظار نفوذ به بازارهای اروپا و آمریکا را می توان داشت. حتی این برند چینی در بازار ایران هم نفوذ پیدا کرده و با عرضه گوشی های ارزان قیمت و با کیفیت توانسته جایگاه خوبی در بازار گوشی های هوشمند و نیز لوازم جانبی به خود اختصاص دهد. با توجه به اینکه این روزها سونی و اچ تی سی وضعیت خوبی در بازار موبایل دنیا ندارند، شاید زنگ خطر جدی برای این شرکت ها و همچنین سامسونگ باشد چرا که دیر یا زود ممکن است هر یک از این شرکت ها به سرنوشت نوکیا دچار شوند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :