fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 8291
    تاریخ انتشار : 3 خرداد 1391 3:9
    تعداد بازدید : 452

    معاون وزیر ارتباطات

    راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به بازار تولید محتوا رونق می دهد

    معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه آیین نامه اجرایی حمایت از صنعت فناوری اطلاعات آماده است، گفت: یکی از موانع پیش روی فعالان تولید محتوی، سهم 10 درصدی از درآمد سرویس است که با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، این سهم افزایش می یابد.

    فارس- حکیم جوادی ‌درباره وضعیت تولید محتوا در کشور و حال و روز تولیدکنندگان داخلی محتوا، گفت: یکی از موانع پیش روی فعالان تولید محتوا،‌ سهم ناچیز 10 درصدی تولیدکنندگان از درآمد سرویس است.
    وی ادامه داد: با وجود ویژگی‌های ذاتی این حوزه از جمله توجیه اقتصادی، پتانسیل بالای ایجاد کار و سرمایه اولیه اندک، مشکل سودآوری مانع از ورود علاقه‌مندان به تولید محتوا می‌شود
    جوادی تاکید کرد: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، بازار تولید محتوا رونق خواهد گرفت و با تنظیم روابط تولیدکننده و سرویس‌دهنده، ورود به این عرصه توجیه‌پذیر خواهد شد
    آیین‌نامه حمایت از صادرات فناوری اطلاعات در دست تهیه است
     وی در پاسخ به این سوال که سهم اقتصادی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال،‌ در تولید ناخالص ملی چه میزان است، گفت: رقم دقیق این شاخص در حال آمارگیری است؛ اما خوشبختانه آماری که از حجم صادرات در این حوزه اعلام می‌شود، مطلوب استوی ادامه داد: اخیرا نیز اعلام شده که در سال گذشته 150 میلیون دلار در این حوزه صادرات داشته‌ایم که به نظر می‌رسد، می‌تواند رقم درستی باشد و در این صورت عدد قابل توجهی است.معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همچنین با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و انجمن صادرکنندگان، آیین‌نامه‌ای در حال تهیه است که امیدواریم این آیین‌نامه سبب رونق صادرات فناوری اطلاعات شود.
    وی در خصوص حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: ما چندان در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور نداریم؛ اگر بخواهیم بازار صادرات را گسترش دهیم باید البته با شناخت و مطالعه، در اکثر نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنیم.
    وی گفت: برای این کار باید متولیان مناسبی وجود داشته باشند که بتوانند سایرین را دور خود جمع کنند؛ ما در برخی موضوعات بین المللی سعی کرده‌ایم این همگرایی را ایجاد کنیم، حال چه در قالب کمیته ملی یا متولی بخش دولت.
    دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات افزود: در بخش نمایشگاه‌ها نیز امید است بتوانیم با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان نمایشگاه‌ها، کاری کنیم که در برخی نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور موثر و محکمی داشته باشیم و صنعت و محصولات خود را معرفی کنیم.
    رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: کمک دولت به چند شکل می‌تواند انجام شود؛ بسیاری از کشورهایی که درحوزه صادرات موفق عمل کردند، قطعا بدون حمایت و هدایت دولت موفق نمی‌شدند.
    وی ادامه داد: در مرحله نخست باید بازار هدف و نمایشگاه‌هایی که می‌تواند برای صادرات ما موثر باشد، را شناسایی تا در قدم بعدی بتوانیم بخش خصوصی را برای ورود به این عرصه کمک کنیم
    اشتراکات زبانی و مذهبی با همسایگان‌ بازار بالقوه‌ای برای محصولات ایرانی‌
     حکیم جوادی درباره  بازارهای خارجی‌‌ محصولات ایرانی گفت:کشورهای فارسی زبان همسایه که تعدادشان کم هم نیست؛ اغلب به محصولات فارسی علاقه‌مند هستند و می‌توانند بازار خوبی برای محصولات ایرانی باشند
    وی ادامه داد: در زمینه صادرات محصولات فناوری اطلاعات، به این نتیجه رسیده‌ایم که بسیاری از کشورهای آشنا با زبان، فرهنگ و ادبیات فارسی و کشورهای مسلمان به دلیل اشتراکات میان ما و آنها، پتانسیل خوبی برای استفاده از محصولات ایرانی دارند.
    اساسی‌ترین نیاز حوزه محتوی‌ قانون مالکیت معنوی است
     حکیم جوادی گفت: به نظر من در کشور قانون به اندازه کافی وجود دارد البته به دلیل اینکه گستردگی و تازگی حوزه فناوری اطلاعات، تمام کشورهای دنیا نیاز به قوانین تکمیلی در این حوزه خواهند داشت.
    وی افزود: در این حوزه ضرورت قانون حمایت از مالکیت معنوی بیش از سایر قوانین احساس می‌شود که باید آن را در نظر داشت
    جهش تولید محتوی در سال‌های آتی
     حکیم جوادی در پاسخ به این سوال‌ که تاکنون اقدامی در جهت ساماندهی و هماهنگ شدن فعالان حوزه تولید محتوا شده است؟ گفت: قطعا حرکت‌هایی انجام شده اما شاید کافی نبوده است؛ یکی از دلایل نیز این است که زیرساخت‌های لازم برای این کار، هم‌اکنون در حال کامل شدن است.
    دبیر شورای‌عالی فناوری اطلاعات افزود: در سال‌های آتی یک جهش در زمینه تولید محتوا در کشور خواهیم داشت، باید در حوزه محتوا بسیار جدی وارد شویم تا بتوانیم با ساماندهی فعالان این بخش حداکثر توان ملی را برای افزایش سهم ایران در تولیدات محتوای جهانی به کار ببندیم.
    رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: پس از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، بزرگ‌ترین دغدغه، تولید محتوای ایرانی مفید، سالم و کابردی برای مردم خواهد بود که پاسخ‌گویی به این دغدغه، نیازمند برنامه‌ریزی حساب شده است.
    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای این منظور، در قدم نخست، ما در وزارت ارتباطات وظیفه خود می‌دانیم که زیرساخت‌های لازم را برای تولید محتوا ایجاد کنیم.
    وی گفت: از سوی دیگر، آمارهای جهانی حاکی از این است که تولید محتوا در دنیا، از بنگاه‌های بزرگ به سمت بنگاه‌های فردی سوق می‌یابد و سهم زیادی از محتوای تولیدی در دنیا توسط افراد در حال تولید است.
    سهم تولیدکننده محتوا از درآمد سرویس‌ یک دهم است
     حکیم جوادی درباره مشکلات شرکت‌های تولیدکننده محتوا گفت: تولید محتوا یک بخش از کار است و رساندن محتوا به دست مصرف کننده بخش دیگر؛ لزوما تولید کننده محتوا، اپراتور و سرویس‌دهنده نیست.
    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: هم اکنون سهم سود تولید کننده محتوی از سود حاصل از فروش محتوا، بسیار کم است؛ در برخی بخش‌ها نیز می‌دانم که این نسبت پنج درصد به 95 درصد یا 10 درصد به 90 درصد است که این رقم‌ها بسیار کم است.وی توضیح داد: برای مثال کسانی که هم اکنون محتوای مرتبط با تلفن همراه تولید می‌کنند، بخش کوچکی از درآمد اپراتور را دریافت می‌کنند.اما در دنیا این طور نیست که تولید کننده محتوا سهم بسیار کمی از درآمد حاصل از فروش محتوا را داشته باشد؛ این مشکل، یکی از موضوعات جدی است که باید ساماندهی شود و سرویس‌دهندگان نیز باید بدانند که حمایت بیشتری از تولیدکنندگان محتوی لازم است.
    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: علاوه بر این، اگر بخواهیم در آینده، سرویس‌‌دهنده‌های بیشتری وارد شبکه ملی اطلاعات شوند، این سرویس‌‌دهنده‌ها قطعا نیاز به محتوا خواهند داشت و در این مرحله تولید کنندگان محتوا باید حمایت شوند تا بتوانند ادامه حیات دهند، فعالیت‌ برای‌شان صرفه اقتصادی داشته باشد و قادر به جذب افراد بیشتری باشند و با کمک آنها سطح کیفیت محتوای تولیدی خود را افزایش دهند.
    دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات گفت: امروز در دنیا، کسانی که در زمینه تولید بازی فعالیت دارند،‌ سهم قابل توجهی از درآمد سرویس‌دهنده را به خود اختصاص می‌دهند و این رقم نیز،‌ عدد کمی نیست.
    بازار تولید محتوی با شبکه ملی اطلاعات‌ داغ  می‌شود
     معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز ما نیز باید بحث درآمد در حوزه محتوا را به گونه‌ای توجیه‌پذیر کنیم که خیلی‌ها برای وارد شدن به این عرصه علاقه داشته باشند.
    وی ادامه داد: از آن جایی که پایه اصلی شبکه ملی اطلاعات، بحث محتوی است، اعتقاد ما این است که با راه‌اندازی این شبکه‌، بازار تولید محتوا رونق خواهد گرفت.
    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: با توجه به فرابخشی ‌حوزه تولید محتوا، به هماهنگی با بسیاری بخش‌ها نیاز است.
    وی ادامه داد: ضمن اینکه در بخش خدمات در شبکه ملی اطلاعات، ماتریس مسوولیت‌‌ها در حال مشخص شدن است.
    رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم در تولید محتوا، ابزارهای تولید محتوا است که باید در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا بتوانند ایجاد اشتغال کنند.
    دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات گفت: لازمه اینکه تولیدکنندگان بتوانند در کنار هم قرار گیرند و مجموعه‌های بزرگ‌تر را برای اجرای پروژه‌های بزرگ‌تر ایجاد کنند، ایجاد سندیکاهاست.
    حکیم جوادی گفت: در بند الف ماده 46 قانون برنامه پنجم، موضوع حمایت از صنعت فناوری اطلاعات نیز مطرح شده که آیین‌نامه اجرایی آن، نیز آماده است.
    وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوان تولید محتوا را گسترش داد و به سطح قابل قبولی از تولید محتوی جهانی رساند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی