آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 83454
تاریخ انتشار : 24 شهریور 1394 12:38
تعداد بازدید : 1121

آیا فروشگاه اینترنتی می تواند جای بازارهای سنتی را بگیرد؟

انقلاب دیجیتالی قابلیت های جدیدی را هم برای مشتری و هم برای شرکت های فعال در بازار خلق کرده است.


باشگاه خبرنگاران جوان - با ظهور اینترنت ایده ها و نظرات مختلفی در خصوص روش های استفاده بهینه از قابلیت های آن مطرح شد. یکی از مهم ترین آنها ایده استفاده از اینترنت جهت معاملات و خرید و فروش هایی بود که پیش از آن بصورت نقدی صوت می گرفت. در حال حاضر اکثر معاملات کلان از طریق بانک های اینترنتی انجام می شود و بورس های معتبر جهانی بصورت آنلاین عرضه شده و همگان از طریق اینترنت به راحتی می توانند از سهام خود را خرید و فروش کنند و عملیات بانکی خود را در کسری از ثانیه به انجام برسانند. مشتریان دلایل متعددی برای خرید اینترنتی ذکر می کنند. بسیاری از این دلایل به خصویات منحصر به فرد محیط اینترنت شامل دسترسی جهانی به کالا و خدمات، وجود اطلاعات فراوان در مورد محصولات، امکان مقایسه محصولات و قیمتهای آن ها، صرفه جویی در زمان، انعطاف پذیری در زمان خرید، عدم نیاز به تحرک فیزیکی، وجود قیمت های رقابتی، تنوع محصولات و سهولت در سفارش 
خرید بر می شود. شاید بتوان با توجه به مطالعات صورت گرفته عمده ترین مزیت خرید اینترنتی را راحتی دانست.
امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و پاسخ های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. دیگر نیازی به رانندگی تا فروشگاه و پارک، انتظار در صف اتوبوس و جر و بحث با فروشندگان نیست. در این گزارش قصد داریم مشکلات مردم و صاحبان این فروشگاه های مجازی را بررسی کرده و از پیشینه، مزایا، معایب فروشگاه های اینترنتی و نکاتی که خریداران این فروشگاه های مجازی باید در نظر بگیرند تا کلاه سرشان نرود، بنویسیم.

  پیشینه
اولین بار در سال 1991 تیم برنرز لی تجارت الکترونیکی را پایه گذاری کرد و در سال 1994 که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد. در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله این پروتکل ایجاد شد. همچنین در همان سال کمپانی آلمانی اینترشاپ (Intershop) اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. 1995 شرکت آمازون. کام و سال 1996 شرکت ئی بی نیز فعالیت های خود را شروع کردند.
21 سال از زمانی که اینترنت به صورت عمومی در ایران به کار گرفته شد، می گذرد و روز به روز مردم نسبت به امکانات این شبکه مجازی بیشتر آگاه شدند و از آن برای سهولت زندگی خود بهره می گیرند. این روزها دیگر خیلی ها به دنیای مجازی به چشم فرصتی برای کارآفرینی و کسب درآمد نگاه می کنند، شاید یکی از دلایلی که این روزها تعداد فروشگاه های اینترنتی در حال افزایش است، همین ماجرا باشد. تفاوت فروشگاه های اینترنتی و بازارهای اینترنتی در این است که بازارهای اینترنتی صاحبان کالا نیستند، بلکه فروشندگان از سراسر ایران روی سایت ثبت نام می کنند و محصولاتشان را برای فروش در معرض ارایه قرار می دهند. به عبارتی دیگر بازارهای اینترنتی بستری را برای فروشندگان و خریداران در اقصی نقاط ایران فراهم می کنند. اواخر سال 1370 بود که ایران به وسیله اولین خط ویژه اینترنتی به دانشگاه وین وصل شد و در منطقه به عنوان دومین کشوری که با شبکه جهانی اینترنت در ارتباط است، شناخته شد، اما چند سال طول کشید تا قابلیت های دنیای مجازی برای مردم جا افتاد.

 مشکلات مردم نسبت به صاحبان فروشگاه های مجازی
- اینترنت فضایی باز و بدون مرز است، همیشه احتمال خطر و آسیب وجود دارد، بنابراین همیشه مردم نسبت به فروشگاه های اینترنتی با دیده تردید نگاه میکنند زیرا ممکن است گرفتار کلاهبرداری شوند. پس باید دقت نمایید که سایت مورد مراجعه دارای اصالت بوده و دارای اعتبار است. مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر ضمن طی مراحل لازم اقدام به تأیید فروشگاه ها از طریق صدور نماد اعتماد الکترونیکی می کند که مردم با مراجعه به سایت enamad.ir امکان مشاهده فهرست سایت های قابل اعتماد را خواهند داشت.
- مورد دیگر مشکلات حقوقی و ادعای افراد در مورد نوع کالا یا خدمات ارایه شده است، علت عمده این تخلفات ابتدا سازماندهی نامناسب فروشگاه های اینترنتی در کشور است و در وهله دوم نیز کمبود آگاهی عمومی در زمینه خرید آنلاین و امنیت در فضای سایبر است.
- بدلیل عدم تعریف مدلهای مناسب و قانونی کسب و کار در خصوص سایت های مزایده آنلاین باعث شده که با یک تنوع گسترده و مخلوطی از فعالیت های قانونی و غیر قانونی در قالب این سایت ها مواجه شویم. ایجاد کنندگان سایت های فروشگاهی باید نسبت به بررسی حقوقی و قانونی و ایجاد ساز و کار مناسب منطبق بر قانون اقدام کنند و مجوزهای لازم مانند نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنند و اطلاع رسانی لازم را در خصوص نحوه فعالیت و فرایند کاری ارایه کنند.

  معایب و مزایای خرید اینترنتی
  معایب خرید اینترنتی را می توان 3 گروه تقسیم بندی کرد:
الف ) موانع فناوری: سرعت پایین سایت ها و وجود مشکل برای ثبت نام در سایت و باز کردن حساب خرید در آن ها از عوامل عمده نارضایتی مشتریان از سایت های فروش اینترنتی است.
ب ) موانع ذاتی اینترنت: عدم تعامل فیزیکی و عدم توانایی مشتریان در لمس کالاها قبل از خرید از جمله مشکلاتی است که به ماهیت مجازی بودن اینترنت بر می گردد.
ج ) موانع امنیتی: عدم امنیت لازم برای انجام مبادلات از جمله مهمترین نگرانی های مشتریان است.

  مزایای خرید اینترنتی
گرچه تاکنون معنای واحدی برای مفهوم راحتی ذکر نشده ولی انواع آن در فرایند خرید به شرح ذیل شناسایی شده است:
راحتی دسترسی: یعنی بتوان به آسانی به محصول مورد نظر دست یافت.
راحتی جستجو: یعنی بتوان به سادگی محصول مورد تقاضا را یافت و اطلاعاتی در مورد آن کسب کرد
راحتی مبادله: یعنی بتوان محصول را بدون تشریفات زیاد خرید یا در صورت عدم رضایت آن را بازگرداند.
راحتی در برنامه ریزی: در اینترنت می توان هر موقع از شبانه روز و در هفت روز هفته خرید کرد.
راحتی در مقایسه: در اینترنت موتورهای جستجویی وجود دارند که در سایت های مختلف کالاهای مورد نظر مشتری را طبق ترجیحات او جستجو و مارک های مختلف را از نظر قیمت و سایر موارد با هم مقایسه می کنند.
راحتی در مصرف انرژی: از آنجا که خرید اینترنتی می تواند از خانه، محل کار یا دیگر مکان ها صورت گیرد دیگر نیازی به جابه جایی بین فروشگاه های مختلف و صرف انرژی زیاد نیست.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :