آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 83749
تاریخ انتشار : 29 شهریور 1394 13:23
تعداد بازدید : 1522

با وجود رشد محبوبیت کامپیوترهای هیبریدی در خاورمیانه

ایـرانی ها عشـق نوت بـوک هستند

اگر چه آمارهای به دست آمده از فروش کامپیوتر نشان می دهد که بازار کامپیوترهای دو در یک یا همان دستگاه های هیبریدی در تمام دنیا در حال رشد است، اما در بازار ایران وضعیت به صورت دیگری است و همچنان کاربران در پی خرید نوت بوک های معمولی هستند. البته شرایط خاص بازار ایران و تغییرات سریع و مداوم قیمت موجب شده است که چنین تفاوتی بین بازار ایران و سایر کشورها به وجود آید.


فناوران - کارشناسان می گویند: حتی اگر نرخ دلار دستخوش نوسانات مداوم نبود، بار هم کاربر ایرانی نوت بوک را به دستگاه های هیبریدی ترجیح می داد و تجربه این را ثابت کرده است که کاربر ایرانی به سختی از کالایی که سال ها با آن انس گرفته است جدا شده و به سمت کالای دیگری می رود. مگر اینکه کالای جدید قیمت ارزانی داشته باشد.
به گفته کارشناسان با توجه به این موضوع که تبلت های هیبریدی یا تبدیل شونده قیمت گرانی دارند در رقابت با نوت بوک و همچنین تبلت های معمولی شانسی نداشته و ممکن است سالها گوشه نشین بازار ایران باشند. 
به گفته سالاری یک کارشناس بازار کامپیوتر، اگر قیمت کامپیوترهای هیبریدی یا تبدیل شونده کاهش یابد ممکن است توجه خریداران به سمت این دستگاه ها جلب شود. در غیر این صورت موفقیتی در بازار این کالا مشاهده نخواهد شد.
این واردکننده کالاهای کامپیوتری افزود: البته در شرایط فعلی که بازار از لحاظ حجم تقاضا به شدت فقیر است شاید حتی ورود نمونه های ارزان یا میان قیمت این دستگاه ها کمکی به بازار نکند، اما در بلند مدت این کالا مانند تبلت مخاطبان خود را خواهد یافت.
یک کارشناس دیگر در این زمینه می گوید: متاسفانه شرایط بازار ما در مقایسه با بازار سایر کشورها و حتی کشورهای آفریقایی وخیم است. چرا که کشورهای آفریقایی از لحاظ قیمت و روند عرضه با مشکلات ایران مواجه نیستند.
همچنین بر اساس گزارش منتشر شده در وب سایت تحلیلی digitimes تحقیق های به عمل آمده از شرایط فروش دستگاه های هیبریدی (کامپیوترهای دو در یک) و تبلت ها نشان از این دارد که این دستگاه ها در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا تنها در طول سه ماه با رشد ۰.۳ درصدی در فروش روبرو بوده اند. به این ترتیب تا کنون تعداد ۴ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه از این دسته محصولات در این مناطق به فروش رفته است.
این آمار از این نظر قابل تامل است که مقایسه آن با آمار به دست آمده در بازه زمانی مشابه در سال گذشته نشان از این دارد که بازار محصولات هیبریدی در خاورمیانه و شمال آفریقا با رشدی ۱۷.۶ درصدی در بازه زمانی یک ساله روبرو بوده است.
شایان ذکر است که این رشد از این جهت بسیار مهم است که بازار کلی عرضه محصولات در رده کامپیوترهای خانگی در طول یک سال گذشته به میزان بیشتر از ۳ درصد با کاهش روبرو بوده است.
بر همین اساس پیش بینی می شود که شرکت های تولیدکننده نگاه بهتری به این بازار داشته و تمرکز بیشتری بر روی آن داشته باشند که این امر می تواند بر روی قیمت نهایی عرضه محصولات در کشور ما نیز تاثیرگذار باشد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :