fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 8377
    تاریخ انتشار : 3 خرداد 1391 7:22
    تعداد بازدید : 1777

    «مادیران» از بسته آموزشي مدارس هوشمند رونمایی کرد

    کنفرانس تخصصی هوشمند سازی مدارس با همت گروه ماشین های اداری مادیران در مركز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد با هدف آشنایی مدیران، دبیران و مسوولان مدارس با مفاهیم اصلی هوشمند سازی مدارس و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برگزار شد.

    فناوران- كورش خانی کارشناس فروش تجهيزات آموزشي از شرکت مركز ماشين‌هاي اداري ايران ضمن تشریح مفاهیم مدرسه هوشمند گفت: مدرسه هوشمند، یک محيط ياددهي و يادگيري پويا و متغيير نسبت به توانايي و استعداد دانش‌آموز است که  تمامي فرآيندها مبتني بر مولفه‌هاي فاوا و پژوهش محور را داراست.
    وی ادامه داد: در این نوع از مدارس به‌كارگيري و استفاده از استعدادهاي بالقوه دانش‌آموزان بسیار مهم و حیاتی است، ضمن این که   جذابيت، كيفيت و ماندگاري و  سرعت يادگيري ارمغان مدارس هوشمند است.
    خانی در ادامه سخنان خود به مسیر پیش رو در تجهیز مدارس و تبدیل آن به مدارس هوشمند اشاره کرد و گفت: مسير حرکت به سوی مدارس هوشمند در چهارگام، صورت خواهد پذیرفت، گام اول آن ايجاد مدارس چند رسانه‌اي است.  گام دوم، ايجاد مدارس پروژه محور خواهد بود،  گام سوم، ايجاد مدارس مطلوب در همه استان‌های کشور است و گام آخر ايجاد مدارس هوشمند با مفاهیم و عناوین واقعی است.
    این کارشناس شرکت مادیران در ادامه به تشریح این مسیر پرداخت و افزود: در مدارس چندرسانه‌ای اصلی‌ترین حرکت، استفاده و به‌کارگیری رسانه‌های مختلف برای ارایه مطالب درسی است و پس از آن استفاده از رايانه، محتواي آموزشي الكترونيكي، نرم‌افزارها، تجهيزات تعاملي، اينترنت و  تجهيزات صوتي و تصويري است. همچنین که باید در نظر داشته باشیم در مدارس پروژه محور طرح درس خطی نیست و به طور کلی بر پروژه‌های کوچک کلاسی مبتنی است.
    وی افزود: در گام دوم،  ارایه پروژه‌هاي كوچك همگرا توسط معلم،  ارزشيابي متمركز و مستمر در اختيار معلم،  گروه‌هاي دانش‌آموزي و يادگيري تعاملي مورد توجه است.
    خانی اضافه کرد: در مدارس مطلوب نیز هدف مجموعه عوامل آموزشی، تربیت فارغ التحصیلان مطلوب و متناسب با نیازهای حقیقی جامعه است که باید  آموزش چند رسانه‌اي در ساعات رسمي،  پياده‌سازي نظام اتوماسيون مدرسه و انجام پژوهش‌هاي واگرا در ساعات غير رسمي از عوامل گام سوم است.
    وی در ادامه سخنان خود گام چهارم را گام اصلی در این مسیر عنوان کرد و گفت:  محيط ياددهي –يادگيري متناسب با استعداد و تفاوت‌هاي  فردي دانش‌آموزان،  تاكيد بر توليد دانش و پژوهش محوري،  تعامل پويا بين عوامل مدرسه، دانش‌آموز و اوليا، ارزيابي مستمر و غير متمركز، ارتباطات پويا و تعاملي از طريق اينترنت، زيرساخت توسعه يافته فناوري اطلاعات و  سيستم يكپارچه مديريت مدرسه و معلمان آموزش ديده در حوزه فناوري اطلاعات از عوامل موثر و مهم گام چهارم و هوشمندسازی مدارس است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
    خانی در پایان گفت: توجه ویژه به ارمغان‌های هوشمندسازی مدارس می‌تواند مارا در مسیر پیش رو راهنمایی کند.براساس این گزارش در ادامه این کنفرانس فلورا محسنی کارشناس فني و آموزش بخش تجهيزات آموزشي و هوشمند سازي مدارس شرکت مركز ماشين‌هاي اداري ايران طی سخنانی در این کارگاه آموزشی به معرفی محصولات شرکت مادیران برای هوشمندسازی آسان و موثر در مدارس اشاره کرد و گفت: با ورود به قرن 21 میلادی، بسیاری از مفاهیم تغییر کرده است. به عنوان مثال سواد دیگر همان معنی کلاسیک توانایی خواندن و نوشتن را ندارد بلکه مفهموم سواد، سواد الکترونیکی و به عبارتی توانایی استفاده از رسانه‌های الکترونیکی به خصوص اینترنت است که مولفه‌های دیگری را هم دربر می‌گیرد و فقدان به‌کارگیری تجهیزات آموزشی مناسب از نخستین موانع گسترش سواد الکترونیکی محسوب می‌شود.
    وی ادامه داد: از سال 1992 برخی از کشورهای جهان به تاسیس مدارس الکترونیکی یا آنچه در ایران به مدارس هوشمند مصطلح شده است، اقدام کرده‌اند که الگوی اولیه این مدارس از کشور انگلستان گرفته شده است و مالزی نیز یکی از پیشگامان این مدارس به شمار می‌رود.
    در کشور ما نیز طبق مصوبات شورای ICT وزارت آموزش و پروش در سال تحصیلی 1383 و 84 طرح مدارس هوشمند به عنوان یکی از مسایل مهم در آموزش کشور مطرح شد که در حال حاضر تعداد این مدارس افزایش یافته و روز به روز بر کیفیت و کارایی آنها افزوده می‌شود.
    محسنی افزود: گروه مادیران در راستای میل به هدف گسترش و تجهیز مدارس هوشمند سعی کرده با استفاده از تجهیزات و ایده‌هایی نو راهکارهایی نوین ایجاد کرده و با استفاده از نیروهای متخصص و متبحر خود بستر مناسبی برای این امر فراهم کند.
    وی در مورد تعریف مدرسه هوشمند، افزود: تعاریف متعددی از مدارس هوشمند به عمل آمده است اما به طور کلی می‌توان گفت مدرسه هوشمند با هدف ایجاد محیط یاددهی- یاددگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش‌آموزان پژوهنده طراحی شده است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه است و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است و در چنین مدارسی مدیر، آموزگار، اولیا و دانش‌آموز هر کدام به نوبه خود در پیشبرد آموزش مشارکت می‌کنند.
    این کارشناس شرکت مركز ماشين‌هاي اداري ادامه داد: اهداف و خط مشی‌های مدرسه هوشمند عبارتند از:
    - رشد دانش‌آموزان با تعامل در آموزش
    - ارتقای توانایی‌ها و قابلیت‌ها
    - تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری
    - تاکید بر مهارت‌های فکری
    - افزایش کیفی و سرعت آموزش
    - فراهم نمودن محیط تعاملی (یاددهی- یادگیری)
    - فراهم کردن انواع شیوه‌های آموزشی برای استعدادهای مختلف
    - افزایش مشارکت اولیا با افزایش آگاهی و فراهم کردن فرصت‌های همکاری در مدرسه
    محسنی با اشاره به امکانات مورد نیاز مدرسه هوشمند افزود: گروه مادیران با ارایه سیستم‌هایی با کاربری آسان برای تمامی‌اعضا، قیمت مناسب تجهیزات و نیز با کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و مصرف انرژی گام‌های موثری در سرعت بخشیدن به این امر برداشته و نیازها و امکانات را به سه دسته سخت‌افزاری، شبکه و نرم‌افزاری تقسیم کرده است.
    الف- نیازهای سخت‌افزاری:
     1: تین کلاینت
    یک رایانه کوچک و قدرتمند که با وجود ابعاد کوچک دارای پردازش بالا بوده و برای استفاده در کلاس‌ها و سایت‌های کامپیوتر در مدارس ایده آل است.
    برخی از ویژگی‌های تین‌کلاینت‌های ارایه شده توسط مادیران به شرح زیر است:
    - قیمت مناسب
    - هزینه نگهداری اندک
    - اشغال فضای بسیار کم
    - مصرف انرژی بسیار کم
    2- کیت تعاملی هوشمند
    وسیله ای مناسب و ارزان برای جذابیت بیشتر و استفاه آسان‌تر برای آموزش تصویر که مزایای زیر را در بردارد:
    - امکان ارتباط دو طرفه بین تصویر و کاربر را فراهم نموده و مدرس می‌تواند تصویری را که روی پرده می‌افتد، به صورت لمسی از طریق قلم نوری مدیریت کند.
    - قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به تجهیزات مشابه از جمله تخته هوشمند
    - قابلیت جابه‌جایی بین کلاس‌ها
    3- تخته هوشمند
    نسل جدید تخته‌های آموزشی با قابلیت نوشتن متون و ترسیم تصاویر به راحتی و با استفاده انگشتان دست (فینگرتاچ finger touch )
    برخی ویژگی‌های تخته‌های هوشمند ارایه شده توسط مادیران عبارتند از:
    - عدم نیاز به قلم خاص
    - امکان نوشتن همزمان توسط دو دانش‌آموز (Dual touch ) قابلیت نوشتن و پاک کردن مطالب به دفعات با استفاده از انگشتان دست
    - امکان ذخیره کردن مطالب تدریس شده توسط مدرس به منظور پخش و مرور مجدد مطالب توسط دانش‌آموزان
    - دارای نرم‌افزار فارسی و آرشیو تصاویر، نمودارها، فرمول‌ها و غیره به منظور سهولت استفاده در کلاس‌های مدارس
    - دقت بسیار بالا در نوشتن متون و ترسیم تصاویر
    4- دیتا پروژکتور
    مناسب‌ترین وسیله کمک آموزشی برای نمایش مطالب، انتقال مفاهیم که به مدرس امکان می‌دهد با بهره‌گیری از صوت، تصویر، اشکال، نمودارها و غیره به انتقال هرچه بهتر مفاهیم به دانش‌آموزان بپردازد. برخی ویژگی‌های دیتا پروژکتور ارایه شده توسط مادیران به شرح زیر است:
    - دارا بودن منوی عملکرد فارسی (با توجه به نیاز کاربر)
    - ایجاد تصویر بزرگ و یکسان برای همه دانش‌آموزان
    - قیمت مناسب و هزینه نگهداری اندک
    - مصرف انرژی اندک
    5- دیتا پروژکتور تعاملی ( Interactive data projector )
    این پروژکتور بدون نیاز به بوردهای هوشمند و پرده‌های نمایش، می‌توانند دیوار و یا یک تخته معمولی را به یک سطح هوشمند تبدیل کرده و امکانات آموزشی متنوع و فوق‌العاده‌ای را فراهم آورند. پروژکتور‌هایی که دارای قابلیت تعاملی هستند تسهلات بیشتری را در محیط‌های آموزشی برای معلمان و دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند.
    6- نوت بوک (Notebook )
    با توجه به نیاز و تقاضای روبه رشد برای نوت بوک به عنوان یکی از کالاهای پرطرفدار IT و فراگیر شدن استفاده از آن توسط دانشجویان و دانش‌آموزان، شرکت مادیران کالای نوت بوک را در سبد کالاهای منتخب خود برای ارایه به مدارس هوشمند قرارداده است. تمامی نوت‌بوک‌های عرضه شده توسط مادیران دارای گارانتی و پشتیبانی کامل این شرکت هستند.
    ب- نیازهای نرم‌افزاری
    محسنی یکی دیگر از ضرورت‌های آموزش در مدارس هوشمند را نیازهای نرم‌افزاری دانست و گفت: با توجه به ضرورت و اهمیت به‌کارگیری نرم‌افزار مناسب در مدارس هوشمند و نظر به اینکه نرم‌افزار و محتوای آموزشی مناسب جزو جدایی ناپذیر و مکمل در فرایند آموزش است، شرکت مادیران با در نظر گرفتن این اصل مهم در همکاری با موسسه جامعه مجازی پویا، اقدام به ارایه سیستم‌های یکپارچه مدیریت آموزشی ویژه مدارس هوشمند کرده است.
    وی ادامه داد: یکی از این سیستم‌های یکپارچه، نرم‌افزار جامع مدیریت آموزش نفیسا( نظارت بر فرایند یادگیری و ساماندهی آموزشی) ویژه مدارس هوشمند به همراه هزاران محتوای آموزشی تعاملی شامل (آموزش، تمرین، بازی، کاربرگ و کارگاه) مناسب برای استفاده معلمان و مدیران مدارس هوشمند که به آنها این امکان را می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان جدیدترین تکنولوژی روز دنیا را به مدرسه خود ببرند و دانش‌آموزان را با دنیای جدید آموزش آشنا کنند.
    وی افزود: با استفاده از این سیستم، معلمان و مدیران می‌توانند علاوه بر استفاده از هزاران محتوای آماده، محتواهای مورد نیاز خود را توسط سیستم محتوا ساز در سریع‌ترین زمان تولید کنند.
    محسنی اضافه کرد: نرم‌افزار محتوا ساز تما (تولید محتوای آموزشی) به استادان و مدیران مدارس هوشمند و دانشگاه‌ها این امکان را می‌دهد تا به راحتی در چهار مرحله محتوای الکترونیکی خود را در قالب آموزش، آزمون یا بازی تعاملی ساخته و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.
    وي در ادامه به تجهیزات شبکه در مدارس هوشمند اشاره کرد و افزود: جهت تسهیل امر آموزش و کاهش محدودیت‌های ارتباطی و انتقال اطلاعات در شبکه داخلی مدرسه، شرکت مادیران تجهیزات سخت‌افزاری شبکه خود را به نرم‌افزارهای قدرتمند تجهیز کرده است که کاهش هزینه‌های سخت افزاری و افزایش ضریب امنیت شبکه و داده‌ها و همچنین امکان استفاده همزمان کاربران از برنامه مشترک با مدیریت بهینه پهنای باند شبکه(Load balancing)  از مزایای این نرم‌افزار است.
    محسنی در پایان گفت: گروه مادیران با هدف حمایت هرچه بیشتر از توسعه نظام آموزشی در کشور تمامی امکانات و توانایی‌های خود را در برای پشتیبانی از توسعه طرح مدارس هوشمند، همراستا کرده و تسهیلاتی همچون آموزش گروهی به کاربران (معلمان، مدیران و دانش‌آموزان) برای کاربرد تجهیزات این طرح در مقاطع زمانی مختلف، ارايه دفترچه راهنمای فارسی برای آموزش کاربران و کارشناسان و یک سال گارانتی مادیران برای کارکرد راهکار علاوه بر گارانتی تجهیزات فراهم کرده است.
    براساس این گزارش، ماديران ضمن برگزاري اين سمينار، تمام تجهيزات مورد نياز مدارس هوشمند نظير: «تخته‌هاي هوشمند، نوت بوك، تين كلاينت، ديتا پروژكتور،كيت هوشمند، موس و كيبورد» و ديگر سخت‌افزار هوشمندسازي مدارس را در يك نمايشگاه جانبي در معرض ديد بازديدكنندگان قرار داد.
    در اين نمايشگاه، بخش نوت بوك‌هاي ASUS، Dell، Toshiba، HP وAcer  با گارانتي ماديران از جذابيت و توجه خاصي  برخوردار بود.
    دستگاه تين كلاينت،كيت و بـُرد هوشمند تعاملي Meva  نيز مورد استقبال مطلوب مديران قرارگرفت.
    همچنين با پخش تصاوير باكيفيت در سالن نمايش،كارشناسان آموزشي با فناوريDLP ديتا پروژكتورهاي Optoma آشنا شدند.
    مانيتورهاي LG  و AOC، تلويزيون‌هاي SHARPوX.VISION، اسكنرهاي  EPSON، فتوكپي‌هاي SHARP و چاپگرهاي  LEXMARK، EPSON و HP با خدمات پس از فروش ماديران، از ديگر كالاهاي به نمايش گذاشته شده در اين سمينار بود.
    ماديران در سالي كه به نام «توليد ملي؛ حمايت از كار و سرمايه ايراني» نامگذاري شده است اين توانايي را دارد كه به منظور خدمت‌رساني به آموزش و پرورش كشور، با توليد  و خدمات پس از فروش خود با همراهي شركت‌هاي توليدكننده محتواي آموزشي تمام سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نياز مدارس هوشمند سراسر كشور را تهيه، نصب و راه‌اندازي كند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :