آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 83814
تاریخ انتشار : 30 شهریور 1394 11:30
تعداد بازدید : 1791

پنبه هوشمندسازی مدارس زده شد

اینترنت و کامپیوتر دانش آموزان را تنبل بار می آورد

سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی اروپا اعلام کرد: طبق تحقیقات جدید، سرمایه گذاری وسیع برای تجهیز مدارس به کامپیوتر تاثیر قابل ملاحظه ای بر یادگیری و آموزش دانش آموزان ندارد.


بی بی سی- این سازمان حتی معتقد است در نظام های آموزشی که از کامپیوتر زیاد استفاده می شود، نتایج تحصیلی دانش آموزان ضعیف تر است.
برای این تحقیق، سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی اروپا نتایج تست بین المللی «پیزا» را در کشورهای مختلف با میزان استفاده از کامپیوتر و اینترنت در مدارس مقایسه کرده است.
این مقایسه نشان داد در نظام های آموزشی که سرمایه گذاری وسیعی در فناوری اطلاعات و ارتباطات شده، نتیجه امتحان پیزا در دروس ریاضی و علوم و مهارت های خواندن برتری «قابل ملاحظه ای» در قیاس با کشورهای دیگر ندارد. تست ارزشیابی بین المللی دانش آموزان (پیزا) را سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی اروپا برای ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان 15 ساله طراحی کرده و از نظر ریاضی، مهارت های حل مساله و دانش اقتصادی آنها را ارزیابی می کند. این تست به رایگان و آنلاین در دسترس است. این تست که در بیش از 70 کشور دنیا استفاده می شود، مهارت های دیجیتال را هم می سنجد.
آندریاس شلایخر، مدیر آموزش سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی اروپا می گوید که تجهیز مدارس به کامپیوتر امید کاذبی ایجاد کرده و بهترین نظام های آموزشی دنیا از جمله در شرق آسیا، درباره استفاده از فناوری در سر کلاس بسیار محتاط بوده اند. بنابر این گزارش، وضعیت تحصیلی شاگردانی که از تبلت و کامپیوتر زیاد استفاده می کنند اغلب بدتر از شاگردانی است که به میزان معتدلی از آن استفاده می کنند. در واقع در کشورهایی که بیشتر دانش آموزان بیشتر اوقات در مدرسه از اینترنت استفاده می کنند وضعیت تحصیلی بهبود نداشته است. برای مثال سه کشور استرالیا، سوئد و نیوزیلند شاهد افت قابل ملاحظه و سه کشور اسپانیا، نروژ و دانمارک شاهد رکود بوده اند. بهترین نتایج در کشورهایی بوده که از اینترنت کمترین استفاده در مدرسه شده و شامل ژاپن، کره جنوبی و هنگ کنگ هستند. مثلا در سنگاپور استفاده معتدلی از فناوری در مدارس می شود اما این کشور از نظر مهارت های دیجیتال در دنیا جزو بهترین هاست.
شلایخر می گوید که یکی از ناامیدکننده ترین یافته های این بررسی این است که استفاده از فناوری نه تنها شکاف اقتصادی-اجتماعی بین دانش آموزان را کاهش نداده بلکه آن را تشدید هم کرده است. وی همچنین هشدار داد که استفاده از اینترنت در مدارس باعث می شود دانش آموزان به جای کار روی تکالیف، جواب ها را از اینترنت به دست آورند و در واقع تکالیف خود را جعل کنند.
با این حال شلایخر می گوید که نتایج این بررسی نباید بدل به توجیهی برای عدم استفاده از فناوری در مدارس شود. از سوی دیگر برخی در نتایج این بررسی اظهار تردید کرده اند و می گویند که وقتی این فناوری استفاده چنین گسترده ای در جامعه دارد نمی توان آن را از مدرسه دور کرد و مدارس باید در این زمینه پیشتاز باشند.
اما برخی نیز معتقدند آشنایی با تکنولوژی های پیشرفته در نظام آموزشی باعث می شود دانش آموزان با مهارت هایی فارغ التحصیل شوند که جامعه هنوز نتوانسته برایش بازار کار کافی ایجاد کند و این شاگردان برای ورود به بازار کار با مشکل روبه رو می شوند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :