آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 83824
تاریخ انتشار : 30 شهریور 1394 11:49
تعداد بازدید : 1367

چرا بانک‎ها کسب درآمد از خدمات بانکی را فراموش کرده‎اند

رییس کانون بانک‎های خصوصی مشکلات اخذ کارمزد را تشریح کرد

بانک‎ها برای کسب سود و درآمد زایی بر اساس قانون دو راه بیشتر ندارند. راه اول دریافت حق الوکاله از محل جذب سپرده‎های مردم است و راه دوم هم کسب درآمد از محل ارایه خدمات بانکی به مردم.


منصور اولی
اما نکته جالب اینجاست که در حال حاضر منبع درآمد بانک‎ها از این دو راه قانونی نیست. بر اساس قانون، بانک‎ها مجازند 2.5 درصد حق الوکاله از محل سپرده‎های مردمی دریافت کنند و بقیه درآمد هم باید از محل دریافت کارمزد تامین شود.  روز گذشته کوروش پرویزیان، مدیر عامل بانک پارسیان که رییس کانون بانک‎های خصوصی هم هست و در اتاق بازرگانی تهران و ایران هم عضویت دارد، در سال روز تاسیس بانک پارسیان خبرنگارهای رسانه‎های جمعی را به این بانک دعوت کرده بود تا در یک نشست هم اندیشی شرکت کنند. هر چند فضای نشست در نهایت تبدیل به جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ شد. در این جلسه مدیر عامل بانک پارسیان در توصیف فضای کسب و کار بانکی در کشور به موضوعی اشاره کرد که واکاوی آن شاید تحلیلگران را به ریشه یابی مشکلات فعلی نظام بانکی نزدیک‎تر کند. بر اساس گفته‎های پرویزیان در حال حاضر بالاترین رقم دریافت حق‎الوکاله در نظام بانکی به عنوان یکی از منابع قانونی کسب درآمد 1.2 درصد است. یعنی چیزی نصف آنچه قانون اجازه داده است. از آن طرف هم می دانیم که بسیاری از بانک‎ها خدمات بانکی را به صورت رایگان یا با تخفیف و تعدیل‎های بسیار بالا ارایه می‎دهند. با این حساب باید وضعیت درآمدی و سودآوری بانک‎ها  بسیار بدتر از آنچه می‎بینیم باشد. اما بر اساس صورت‎های مالی، بانک‎ها یکی از سودآورترین بنگاه‎های اقتصادی در کشو بوده‎اند. اینجاست که شائبه کسب سود از محل‎هایی غیر از آنچه قانون اجازه داده مطرح می‎شود. 
پرویزیان در این نشست تلویحا تایید کرد که بانک‎ها درآمدها دیگری غیر از این دو محل قانونی دارند. که شاید ریشه بسیاری از مشکلات هم همین باشد. در حال حاضر یکی از مشکلات نظام بانکی از نظر کارشناسان بنگاه‎داری بانک‎هاست. یا مثلا مشارکت مستقیم بانک‎ها در ساخت و ساز و غیره. به نظر می‎رسد برای بازگرداندن بانک‎ها به ریل درست باید از اینجا شروع کرد. بانک‎ها باید از محل‎های قانونی کسب سود کنند اما مشکلاتی در این میان وجود دارد.  به گفته وی یکی از مسائلی که باید به طور جدی در این میان در نظر گرفته شود این است که در کنار اجبار و تشویق بانک‎ها به دست برداشتن از بنگاهداری و سایر فعالیت‎های مخرب باید راهکار جایگزین هم برای کسب سود به آنها پیشنهاد کرد. در سال‎های اخیر سرمایه‎گذاری‎های عظیمی از سوی بانک‎ها برای گسترش خدمات بانکداری الکترونیکی و سایر خدمات نوین انجام شده است اما هیچکدام از اینها به سودآوری نرسیده است. 
رییس کانون بانک‎های خصوصی در این نشست با تایید اینکه یکی از مشکلات نظام بانکی درآمدزا نبودن خدمات بانکی است در پاسخ به پرسش فناوران در مورد موانع اجرایی کردن نظام دریافت کارمزد در کشور گفت: «در سال‎های گذشته برای اینکه فرهنگ سازی انجام شود و مردم به استفاده از خدمات بانکی نوین تشویق شوند عمده این خدمات یا رایگان بوده یا با هزینه‎های بسیار پایین ارایه شده است. این مساله اینقدر ادامه یافته که تبدیل به یک خواست مستمر شده است. برای همین درآمدزا کردن این خدمات هم خود نیاز به فرهنگ سازی دارد.»
آنچه مسلم است اینکه باید بانک‎ها به سمت کسب درآمد از محل‎هایی غیر از واسطه گری وجوه یا اقدامات خارج از حوزه فعالیت‎شان سوق داده شوند و در این میان درآمدزا شدن ارایه خدمات یک گزینه جدی و لازم است و اجرایی کردن آن نیازمند عزم جدی است. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :