fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 8397
    تاریخ انتشار : 3 خرداد 1391 8:47
    تعداد بازدید : 1133

    رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعلام کرد

    موتور بازی رایانه ای در ایران می سازیم

    رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بيان اين كه در حال حاضر كليد توليد محصولات بومي و با كيفيت زده شده است، گفت: سال جاري سال اطلاع رساني و بازي هاي داخلي و خارجي نام گرفته و ما در تلاش هستيم كه به راه اندازي شبكه هاي بازی سازی در كشور اقدام كنيم.

    فناوران- بهروز مینایی در نشست خبری دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تهران گفت: با توجه به شعار سال جاری ، ساخت و حمايت از 54 بازي در اولویت برنامه كاری ما قرار گرفته است كه اكنون نيمي از اين بازي‌ها وارد بازار شده‌اند و از هر يك از آن‌ها حدود 150 هزار نسخه نیز در سطح كشور توزيع شده است.
    وی در ادامه سخنان خود به تشریح اهداف برپایی دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای پرداخت و افزود: بنیاد ملی بازی های رایانه ای در آستانه هفتمین سال راه اندازی خود به واسطه مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و طی این سالها توانسته فعالیت خود را در زمینه اعتماد سازی بخش خصوصی برای فعالیت در امر بازی سازی و فراهم آوردن زیرساخت ها و بومی سازی بازی های رایانه ای متمرکز کند.
     مینایی با اشاره به ژانرهای ارزشی، حماسی و کودک و نوجوان که بیشترین تولیدات بازی های رایانه ای در کشور را شامل می شود، خاطرنشان کرد: با اجرای نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای- اسرا- در طول 3 سال توانسته ایم بیش از 2 هزار بازی را در سطح کشور رده بندی کنیم که رده بندی این بازی ها از طریق پیام کوتاه و نیز سایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای اطلاع رسانی
    می شود.
      راه اندازی رشته های مرتبط با بازی رایانه ای در دانشگاه ها
    رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای با تاکید براینکه شرکتهای توزیع کننده بازی برای عرضه این بازی ها در بازار باید مجوز رده بندی سنی را از این بنیاد دریافت کنند، به فعالیت های زیرساختی این بنیاد نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی انستیتو ملی بازی سازی و کسب مجوز برای ایجاد رشته کاردانی تولید بازی رایانه ای از دانشگاه جامع علمی کاربردی از جمله اقدامات بنیاد ملی بازی های رایانه ای است .مینایی اظهار امیدواری کرد که با تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در سه رشته طراحی بازی، برنامه نویسی بازی و مدیریت هنری بازی های رایانه ای راه اندازی شود.
    سرمايه‌گذاري دو ميليارد توماني در بازي‌ رايانه ای
     وی در زمینه بازرسی و نظارت در حوزه بازی های رایانه ای با توجه به اینکه بنیاد ملی متولی این بخش است، تصریح کرد: تاکنون بازرسی از کف بازار در 10 استان کشور صورت گرفته البته باید توجه داشت که وظیفه بنیاد ملی بازی های رایانه ای برخورد با متخلفان نیست و ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی وزارت ارشاد این موارد را پیگیری می کند. مینایی اخذ مجوز از بنیاد ملی بازی های رایانه ای را برای تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و برگزارکنندگان مسابقات رایانه ای الزامی عنوان کرد و گفت: تاکنون بخش خصوصی بیش از 2 میلیارد تومان برای توزیع بازی های رایانه ای ایرانی در کشور سرمایه گذاری کردند.
     نظارت بر گیم نت ها
     وی در ادامه با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با شورایعالی انقلاب فرهنگی برای نظارت و بازرسی بر عملکرد گیم نت ها گفت: در صورت ابلاغیه شورایعالی انقلاب فرهنگی بزودی نظارت و ساماندهی بر گیم نت ها را به صورت قانونی آغاز خواهیم کرد.
      راه اندازی باشگاه بازی سازی
     رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای از افزایش اعتبار سالانه این بخش و تغییر اساسنامه این بنیاد خبرداد و گفت: برای سال جاری نیز بسته حمایتی با هدف تحقق شعار سال تولید ملی برای این بخش درنظر گرفته شده است که شامل حمایت از بازی سازان مستقل و کوچک، راه اندازی باشگاه بازی سازی در این زمینه، حمایت از مالکیت معنوی آثار، حمایت از بازی های موبایل و آنلاین و برگزاری مسابقات ویژه در سطح دانشگاهی است.
     تجهیز آزمایشگاه های ساخت بازی در دانشگاه ها
     وی همچنین از راه اندازی مرکز رشد بازی سازی ساده و مستقل در ماه جاری خبرداد و گفت: تجهیز آزمایشگاههای ساخت بازی در دانشگاههای کشور و حمایت از بازی های تولید داخل با موتورهای بومی از دیگر برنامه های بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای سال جاری است.
    مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ادامه با اشاره به راه اندازی نظام رده بندی بازی های رایانه ای (اسرا) اضافه کرد: بیش از دو هزار عنوان بازی رایانه خارجی از سوی این نظام رده بندی سنی و اطلاعات دقیق درباره این بازی ها از طریق سایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای به مخاطبان ارائه شده است.
    مینایی با یادآوری اینکه بازی های رایانه ای خارجی از سوی نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای با دقت خاصی برای رده بندی بازبینی می شوند تاکید کرد که بازی های رایانه ای پس از رده بندی برای توزیع از سوی شرکت های توزیع کننده مجاز برای عرضه خواهند بود.
    مینایی با بیان اینکه برای بازی های موبایل و آنلاین نیز بسته های حمایتی مشخصی در نظر گرفته شده است یادآور شد: یکی از برنامه های ما در حمایت از این نوع بازی ها راه اندازی مسابقات بازی سازی دانشجویی است که تاکنون سه دوره از این مسابقات برگزار شده است.
    وی ادامه داد: برگزاری مسابقات 48 ساعته بازی سازی در دانشگاه کاشان از جمله این مسابقات بود که در این رقابت ها 32 بازی رایانه ای از سوی دانشجویان به تولید رسید و این بازی ها در دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران ارایه خواهند شد.
    مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای از راه اندازی مرکز رشد توسعه بازی های رایانه ای در آینده نزدیک دور خبر داد.
    توانمندی بازی سازان ایرانی در نمایشگاه تهران نمایان می‌شود
    مینایی با اشاره به اختصاص 12 متر غرفه رایگان در نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران به شرکتهای داخلی گفت: با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کلید تولید موتور بومی بازی رایانه ای در کشور زده شد و شناسایی نخبگان در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است. به گفته وی ارائه آخرین دستاوردهای بازی های استودیویی و عرضه آن به صورت فن بازار و ایجاد کارگاههای آموزشی برای بازی سازان از جمله برنامه های مدنظر در دومین جشنواره ملی بازی های رایانه ای تهران است.
     وی در ادامه صحبت‌هاي خود به بخشهاي مختلف اين جشنواره اشاره كرد و گفت:‌ در بخش اصلي اين جشنواره ما چهار بخش اصلي شامل بازي‌هاي آنلاين، بازي‌هاي كوچك، بازي‌هاي بزرگ و تلفن همراه را داريم و طراحي شخصيت و كاراكتر، محتوا و بازي نامه نويسي ديگر بخشهاي اصلي ما در جشنواره تهران به شمار مي‌رود. همچنين در بخش‌هاي جنبي طراحي بازي‌هاي آنلاين و توليد بازي با محتواهاي بيداري اسلامي و توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني مورد توجه قرار خواهد گرفت.
    مينايي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود نيز به ارتباط ميان بازي‌هاي رايانه ای و سينما پرداخت و گفت: ما علاقه‌مند بوديم بازي‌ برخي فيلم‌ها و سريال‌هاي كشور را توليد كنيم اما متاسفانه همكاري جدي صاحبان اين آثار صورت نگرفت و ما نتوانستيم اين اقدام را عملياتي كنيم.
     وجود 100 پروژه بازی در کشور
    در ادامه این نشست محمد بی طرف قائم مقام بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز به وجود بیش از 100 پروژه تولید بازی در کشور اشاره کرد و برغم داشتن نیروی انسانی متخصص نبود تجهیزات زیرساختی تولید گیم و استودیوهای مربوط به آن را از جمله مشکلات این عرصه عنوان کرد و گفت: تاكنون بيش از صد بازي كوچك و بزرگ در كشور در دست توليد قرار گرفته كه اگر حمايت‌هاي لازم صورت بگيرد اين ظرفيت مي‌تواند در آينده‌اي نزديك چندين برابر شود.
     وي با تاكيد بر اين كه در حال حاضر نيروي متخصص زيادي براي فعاليت در اين عرصه وجود دارد، عدم دسترسي به فناوري و زيرساخت و تجهيزات تكنولوژيك از جمله موانع مهم اين بخش شمرد.
    بي‌طرف در پايان صحبت‌هاي خود به توانايي كشور در ساخت بازي‌ها اشاره كرد و گفت:‌ اكنون بعضي از بازي‌هاي ما قابليت ارایه در سطح بين‌المللي را دارند و برخي از آن‌ها هم در كشورهاي مختلف عرضه شده‌اند.
    گفتنی است، دومین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران 6 تا 10 تیرماه سالجاری در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :